فواید و مضرات هویج

هویج؛ سبزی محبوب و منبع سرشاری از ویتامین ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است. طبع هویج (گرم و تر) است و گزینه مناسبی برای کسانی است که دارای طبع سرد و خشک هستند.
هویج دارای ویتامین‌های A,B,C,D,E,K است. هویج دارای مواد مفیدی از جمله آهن، فسفر، کلسیم، منیزیوم، منگنز، پتاسیم، سدیم، فیبر و نیاسین، قند، کربوهیدرات، پروتئین و چربی بوده و ۴۱ کیلو کالری انرژی دارد. از آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌گردد.

طبع هویج چگونه است؟

 هویج یک ماده طبیعی پر خاصیت برای تمام سنین است و با خوردن آن احساس طراوت در بدن و پوست احساس می‌شود. اما آیا برای همه افراد اینگونه است؟
برای پاسخ به این سوال باید بدانید طبع هویج چگونه است و با توجه به طبایع چهارگانه و مزاج‌ها آیا با طبع شما همخوانی دارد یا خیر؟ در این مقاله می‌خواهیم همراه با معرفی هویج و فواید آن پاسخ این سوالات را برای شما روشن نماییم. پس با ما همراه باشید.
اینفوگرافیک طبع و فواید هویج

هویج و مواد مغذی آن

هویج از جمله سبزیجات مفید است که ۸۷ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. هویج دارای ویتامین‌های A,B,C,D,E,K است. هویج دارای مواد مفیدی از جمله آهن، فسفر، کلسیم، منیزیوم، منگنز، پتاسیم، سدیم، فیبر و نیاسین، قند، کربوهیدرات، پروتئین و چربی بوده و ۴۱ کیلو کالری انرژی دارد. از آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌گردد.
آنتی اکسیدان کاروتن کاهش دهنده خطر ابتلا به بسیاری سرطان‌ها بوده و از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌نماید.

هویج و مواد مغذی آن

طبع هویج

طبع هویج گرم و‌ تر است. افرادی که دارای طبع سرد و خشک هستند بایستی روزانه هویج یا آب هویج به اندازه کافی میل نمایند و مصرف مواد سرد و خشک در این افراد باید کمتر شود. هویج برای کسانی که طبعی گرم دارند ضرر دارد و برای این افراد بهتر است هویج را با گوشت پخت، سپس مصرف نمود.

فواید هویج

خواص هویج و فواید بی‌شمار آن بر هیچکس پوشیده نیست. در زیر به تعدادی از این فواید اشاره می‌کنیم:

 

۱ – بالا بردن سلامت چشم
هویج با داشتن آنتی اکسیدان لوتئین که آنتی اکسیدانی قوی بوده نقش مراقبت از شبکیه چشم را دارد. هویج دور بینی و آب مروارید را نیز در مردان برطرف می‌کند.

 

۲ –  درست عمل کردن روده‌ها
بیرون روی زمانی اتفاق می‌افتد که روده‌ها به درستی نتوانند آب جذب نمایند. هویج با داشتن فیبر بالا و فیبر پکتین قادر به جذب آب بوده و با این کار باعث کاسته شدن اسهال می‌گردد.

 

۳ – طراوت و تأخیر پیری پوست
هویج علاوه بر تاثیری که بر اعضای داخلی دارد برای پوست نیز مفید واقع شده و با داشتن آنتی اکسیدان بتاکاروتن که مقدمه ساختن ویتامین A. است از پیری سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند و این گونه باعث طراوت و شادابی پوست می‌گردد.

 

۴ – بهبود پوست، ناخن، مو
سلامت پوست، ناخن و مو از طریق سم زدایی که هویج انجام می‌دهد امکان پذیر است. همچنین هویج باعث بهبود ساخته شدن سلول‌های جدید در بدن می‌شود.

 

۵ – ممانعت از آفتاب سوختگی
هویج با داشتن آنتی اکسیدان بتا کارون باعث تقویت پوست شده و از آن محافظت می‌نماید. این آنتی اکسیدان می‌تواند محافظ خوبی برای پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد. اگر هویج مصرف نمایید پوست خود را برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید آماده کرده اید.

 

۶ – رفع کم خونی
هویج از سبزیجات آهن‌دار است و می‌تواند کمک خوبی برای تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی باشد.

 

طبع هویج  و فواید آن برای رفع کم‌خونی

۷ – تأخیر علائم یائسگی
با مصرف هویج و رساندن آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به بدن علائم یائسگی مانند: پوکی استخوان، چاقی، گرگرفتگی و … به تأخیر افتاده و بدن با اکسید شدن سلول‌ها و شروع پیری بدن مقابله می‌کند.

 

۸ – پیشگیری از سرطان و بیماری‌ها
هویج دارای آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را خنثی کرده و به این طریق بدن را از حفظ و مقاوم نماید. همچنین هویج با داشتن فیبر‌های محلول در آب ترکیبات سمی به راحتی از بدن دفع شده و از پیشروی آن‌ها جلوگیری می‌شود. هویج گزینه مناسبی برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی است.

 

۹ – از بین بردن لکه‌های پوستی
روغن گیاهی که از هویج گرفته می‌شود خواص بسیاری دارد، حتی از آب هویج نیز خواص آن بالاتر است. این روغن جریان خون را تحریک کرده و این گونه است که احیای اپیدرم پوست را به همراه دارد.

 

۱۰ -ماسک آب هویج برای روشن شدن پوست
استفاده از آب هویج بر روی پوست صورت، باعث روشن شدن پوست می‌گردد. خواص بی‌نظیر آب هویج برای کبد نیز از دیگر فواید آب هویج البته به‌صورت خوراکی است.

 

نحوه مصرف هویج

هویج می‌تواند به صورت خام، پخته، رنده شده، پوره، چیپس میوه و یا آب هویج مصرف گردد. جذب بتاکاروتن و قند‌های موجود در هویج پخته از هویج خام بالاتر است.

مصرف هویج به صورت چیپس میوه

 

حرف پایانی

هویج پخته شده به صورت تنها یا موجود در غذا‌ها یا سالاد‌ها بایستی در مدت ۲۴ ساعت مصرف گردند و بیشتر نمانند، زیرا در روند پخته شدن، نیترات‌های موجود در هویج به ترکیبات سمی و سرطان زا تبدیل می‌شوند. نکته قابل ذکر این است که در زنان باردار، شیرده، زنان مبتلا به سرطان سینه و کودکان استفاده از روغن هویج مناسب نیست و توصیه نمی‌گردد.

مصرف هویج به صورت پخته

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x