صدای بدن و انواع مختلفی از ارتباط های غیر کلامی

وقتی خبر رابطه پنهانی بیل کلینتون با مونیکا لوینسکی پخش شد همه شگفت زده شدند بعد از اینکه خودش به شدت این موضوع را تکذیب کرد! هنوز هم نشانه های اینکه او دروغ می گفت را می توان دید مانند بیش از سه مرتبه لمس کردن بینی اش نسب به حالت عادی.

 

صدای بدنتان از کلمات بلندتر است!

همه ما نگاه معروف و جهانی مادران را می شناسیم. وقتی بچه بودیم و در حال انجام کاری خطرناک می شدیم تنها چیزی که نیاز داشتیم آن نگاه طولانی مدت مادر بود تا در جا خشک شویم و به آن کار ادامه ندهیم. در چنین مواقعی هیچ کلمه ای گفته نشده اما با این حال پیام را دریافت کرده ایم. به این می گویند قدرت ارتباط غیر کلامی.

متوجهش شده باشید یا خیر چیزی شبیه آنچه گفته شد در زندگی روزمره نیز جریان دارد و با آموختن بیشتر درباره آن، قادر به ساخت فعل و انفعالات بهتری اطراف خود خواهید بود.

 

 

ارتباط های غیر کلامی در واقع کمک می کنند خود را بهتر بیان کنید

وقتی خبر رابطه پنهانی بیل کلینتون با مونیکا لوینسکی پخش شد همه شگفت زده شدند بعد از اینکه خودش به شدت این موضوع را تکذیب کرد! هنوز هم نشانه های اینکه او دروغ می گفت را می توان دید مانند بیش از سه مرتبه لمس کردن بینی اش نسب به حالت عادی.

دلیلش چنین واکنشی این است که وقتی یک فرد دروغ می گوید فشار خونش به خاطر استرس بالا می رود در نتیجه اعصاب اطراف بینی به لرزه می افتند و احساس خارش به وجود می آورند.

حالات ریز چهره حرکت های بسیار کوتاه صورت هستند که از دیگر حالات چهره متفاوتند و تقریبا نمی توان آنها را پنهان کرد. درک ارتباط های غیر کلامی کمکتان می کند نه تنها با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید بلکه توانایی تان در بیان خود نیز افزایش پیدا کند.

 

انواع مختلفی از ارتباط های غیر کلامی وجود دارد و برخی از آنها را ممکن است به سادگی فراموش کنید

تحقیقات روی ارتباط های غیر کلامی با انتشار مقاله داروین درباره ابراز احساسات در انسان ها و حیوانات از سال ۱۸۷۲ آغاز شد. از آن به بعد متخصصان متوجه شدند که بخش بزرگی از دیالوگ ها و یا فعل و انفعالاتمان در واقع متکی بر کلمات نیست:

 

۱- حرکت دست اطلاعات بسیاری را منتقل می کند

گذاشتن دست روی گونه یا مالیدن چانه نشان دهنده این است که فرد عمیقا در حال تفکر است. جویدن ناخن یا بازی کردن با موها نشان دهنده نگرانی یا احساس نا امنی در فرد است.

 

۲- حالت های صورت ممکن است متفاوت منتقل شوند

این مورد درصد بزرگی از ارتباط های غیر کلامی را شامل می شود.

در نظر بگیرید که چند لبخند متفاوت ممکن است ببینید، انواع خنده ممکن است نشان دهنده شادی، نوستالوژی، دلخوری و حتی ناراحتی باشند.

پایین آوردن سر و صورتی رو به زمین می تواند نشان دهنده این باشد که شخص مقابلتان چیزی را پنهان می کند و یا خجالتی است.

 

۳- ژست می تواند نشان دهنده نگرش یک فرد باشد

طوری که افراد در حالت ایستاده یا نشسته خود را نگه می دارند بیانگر خیلی چیزها است. دست به سینه نشستن می تواند نشان دهنده این باشد که فرد در حالت دفاعی قرار دارد. رد کردن کچ پاها از روی هم در حالت ایستاده یا نشسته می تواند نشانه نگرانی باشد.

 

۴- ارتباط چشمی می تواند خیلی چیزها درباره آنچه یک فرد فکر می کند بگوید

گفته می شود که چشم ها پنجره روح هستند. چشم ها چیزهای زیادی را بروز می دهند حتی قادر نبودن به ایجاد ارتباط چشمی نیز خیلی چیزها می گوید.

وقتی افراد صادق نیستند اغلب به بالا و سمت راست نگاه می کنند و وقتی چیزی را به یاد می آورند به بالا و سمت چپ نگاه می کنند. ( این حالت برای افرادی که چپ دست هستند ممکن است برعکس باشد )

 

۵- ابراز حالت دیجیتال و استفاده از اموجی ها می تواند به یک تکست احساس منتقل کند

 

شبکه های اجتماعی به نوعی جدید از ارتباط های غیر کلامی جان بخشیدند. این موج جدید شامل شکلک هایی که افراد استفاده می کنند، استاتوس هایی که می گذارند و عکس ها و ویدئو هایی که به اشترا ک می گذارند می شود.

افراد بدون اینکه کلمه ای بگویند می توانند واضح نشان دهند که چه احساسی دارند، تنها با یک کلیک یا لمس ساده و ارسال شکلک ناراحت یا خوشحال.

 

 

صدای بدنتان از کلمات بلندتر است!

 

برای ایجاد ارتباط بهتر با دیگران، این تکنیک های ارتباطی کوچک را امتحان کنید

برای شروع اگر آگاهی خود را نسبت به نشانه های غیر کلامی اطراف خود افزایش دهید، بلافاصله متوجه بهبود فعل و انفعالات خود خواهید شد.

همچنین کارهای کوچک زیادی هست که می توانید انجام دهید تا بدون گفتن حتی یک کلمه ارتباطی بهتر ایجاد کنید.

 

مواظب حرکات کوچک خود باشید

اینکه زبان بدن خودتان چگونه عمل می کند را هم به حساب بیاورید.

برای مثال، وقتی برای اولین بار کسی را ملاقات می کنید، لبخند می زنید؟ اگر چنین است، لبخندتان چه چیزی می گوید؟ محکم دست دادن به همراه ارتباط چشمی و لبخندی پایدار می تواند اعتماد بنفس بالایی که دارید را نشان دهد.

 

از تناقض های زبان بدن آگاه باشید

چه درباره خود چه دیگران، آیا کلمات با آنچه بدن می گوید مطابقت دارد؟

معانی مختلف را وقتی می گویید ” من خوب هستم ” در نظر بگیرید، مثلا با یک پوزخند می گویید یا با صدای بلند. گفتن این جمله با لبخندی گرم نشان دهنده خلوص و این است که واقعا حالتان خوب است. اگر همراه باشد با آهی بلند و صدایی افسرده معنای برعکس را می دهد.

 

استرس را با نادرستی اشتباه نگیرید

تا به حال چند بار شده شاهد باشید فردی در حال ارسال پیام یا تماس تلفنی از طرف مقابل ناراحت و خشمگین شود؟ بعضی مواقع علت این درگیری تنها این است که طرف مقابل روزی سخت و استرس زا داشته.

اشتباه برداشت کردن حرکات و طرز  بیان دیگران زمانی که دچار استرس هستند خیلی ساده اتفاق می افتد. بنابراین اگر روزی سخت داشتید مواظب این موضوع باشید. دفعه بعد که در حالت استرس ایمیل یا پیامی دریافت کردید شاید بهتر است پاسخ دادن را بگذارید برای بعد و زمانی که آرامتر شده اید.

 

به واکنش دیگران توجه کنید

درست توجه کردن به ارتباط های غیر کلامی دیگران کمکتان می کند خیلی موفق تر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

برای مثال اگر با فردی روبرو هستید که دست هایش را مقابلش در هم گره کرده، ممکن است نشان دهنده این باشد که آن فرد احساس آسیب پذیری یا ناراحتی می کند. بنابراین سعی کنید کاری انجام دهید که او احساس راحتی بیشتری کند.

این تکنیک های کوچک را هر روز تمرین کنید تا ببینید در ارتباط های روزانه تان با دیگران به کمک زبان بدن چقدر پیشرفت کرده اید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x