سبک لوکس و جذاب کلاسیک در دکوراسیون و معماری داخلی

اجرای جدید دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک لوکس و مجلل

اصالت سبک کلاسیک در معماری داخلی، دیزاین فاخر یک فضای ارزشمند

از طراحی داخلی و معماری به سبک کلاسیک چه چیزهایی در ذهنتان است؟فرش های پرنقش و نگار دستباف، مبلمان های استیل و منبت کاری شده با دسته ها و پشتی بلند، دکوراتیوهای ارزشمند فلزی و چوبی با حکاکی های تیره رنگ طلایی و نقره ای، پرده های باشکوه با پارچه های سنگین مخمل و ترمه و حریر گلدار…و شاید، دیوارهای مزین شده به کاغذ دیواری ، طراحی های گچی و نقوش سنتی، به اشکال ترنج و اسلیمی های فاخر و در انتها سقف های بلند گچبری شده باشکوه که منجمله المان های معماری یک فضای داخلی به سبک کلاسیک هستند.

سبک کلاسیک در طراحی داخلی

سبک کلاسیک و المان های سنتی و با اصالت آن، یادآور مهربانی و صمیمت خانه های اصیل و اشرافی قدیم و کاخ های باشکوه تاریخی ست و می تواند جلوه ای بسیار گرم و باشکوه در دکوراسیون داخلی فضاهای ایرانی پدید آورد.علیرغم رواج المان و مبلمان های سبک مدرن، دکوراسیون کلاسیک همچنان در خانه های ایرانی طرفداران زیادی دارد.   طراحی داخلی کلاسیک

سبک کلاسیک چیست؟ معرفی کلی کلاسیک دیزاین در معماری داخلی

در ادبیات غیر آکادمیک زبان ما، غالبا معماری داخلی کلاسیک را با معماری داخلی با نام سنتی به یک مفهوم می دانند. اما تعاریف سبک کلاسیک با معماری داخلی سنتی متفاوت است و مفاهیم و شیوه های پیاده سازی آن ها با یکدیگر فرق دارد.

شاید مطالعه خلاصه ای از تعریف ویکی پدیا از معماری کلاسیک بتواند یک دید کلی در مورد معماری و دیزاین به این سبک به شما ارائه کند؛

“معماری کلاسیک اغلب نشان دهنده نوعی معماری است که از اصول معماری کلاسیک و کهن یونان، معماری روم (زمان ویتروویس) و همچنین اصول معماری رنسانس ایتالیا نشات گرفته است. سبک های معماری متعددی مانند معاصر و نئوکلاسیک از معماری کلاسیک نشات گرفته و بعدا هویت خودشان را یافته اند اما واژگان مشترک زیادی میان این سبک ها وجود دارد.”

اصطلاح معماری کلاسیک به هر نوع معماری که از فلسفه زیباشناختی کهن استفاده می کند، اشاره دارد. به صورت کلی معماری کلاسیک با “معماری سنتی” یا معماری بومی متفاوت است اما غالبا اصول مشترکی در میان آن ها وجود دارد.

شاید برایتان جالب باشد که یکی از نخستین تعاریف موجود از معماری کلاسیک برگرفته از سخنان معمار مشهور رومی ویترویوس (Vitruvious) است. وی سه قانون ساده را برای یک ساختمان بی نقص مطرح می کند ؛ استحکام و پایداری ساختمان، کاربردی بودن و پاسخ به عملکرد ، زیبایی .

زیبایی این سبک معمولا با تقارن، چیدمان منطقی و نظم دقیق تعریف می شود و به صورت خلاصه، معماری کلاسیک باستان (و حتی معاصر) معماری و ساخت بنا بر اصول ریاضیات و اشکال و قالب های هندسی دقیق و منظم است.

چطور خانه ایرانی را به سبک کلاسیک چیدمان کنیم؟ ده نکته کوتاه و کاربردی

سبک کلاسیک در طراحی داخلی

معرفی سبک کلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی

پس از تعریف کلی بالا، به بیان ساده در خصوص دیزاین کلاسیک در دکوراسیون میتوان گفت ؛

دکوراسیون کلاسیک در واقع یک نوع دیزاین به سبک سنتی غربی ست که تغییراتی مطابق زمانه حال در آن صورت گرفته است. در دکوراسیون کلاسیک تک تک اجزا در یک هماهنگی دقیق ، با نظم مشخص و تعریف مبتنی بر اصول دکوراسیون انتخاب شده و چیدمان می شوند.

تقارن و هندسه مشخص، نظم و فاصله اصولی، رنگ و نقوش خاص و مطرح و استفاده از متریال (مصالح) ارزشمند برگرفته از طبیعت مانند چوب، صدف، عاج، سنگ مرمر و دیگر المان های لوکس جزء جدایی ناپذیر این سبک معماری داخلی محسوب می شوند که در ادامه می توانید در خصوص هر یک از آن ها نکاتی را مطالعه بفرمایید.

طراحی, کلاسیک

ویژگی های سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی

سبک کلاسیک مشخصه های متعددی در دکوراسیون داخلی دارد که برخی از آن ها با سایر سبک ها مانند نئوکلاسیک یا حتی مدرن مشترک بوده و برخی مخصوص همین سبک خاص هستند. در کتاب ها و منابع مختلف، ویژگی های مختلفی ذکر شده است.

اما در یک جمع بندی کلی (توسط طراحان تیم اتود) هفت ویژگی بارز سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی که در اکثر دیزاین و چیدمان های انجام شده به این سبک مشاهده می شوند، به این شرح هستند؛

  • نظم در تک تک اجزا
  • تقارن در چیدمان
  • حکاکی و منبت کاری های پیچیده در مبلمان
  • دیوارکوب های شاخص و گچبری های برجسته
  • تونالیته های رنگی غیرخالص و اصیل
  • اکسسوری های لوکس و آنتیک
  • بکارگیری مصالح با کیفیت و ارزشمند

دکوراسیون خانه به سبک کلاسیک

در ادامه مرور مختصری بر هر یک از این ویژگی های ذکر شده داریم تا بهتر بتوانید با اجزای دیزاین به سبک کلاسیک آشنا شوید؛

دکوراسیون به سبک کلاسیک، معنای نظم در خانه شما !

به صورت مختصر و مفید؛ هرچیزی را هرجایی که دلتان خواست بگذارید و هرطوری که عشق و علاقه اتان کشید چیدمانش کنید در دکوراسیون به سبک کلاسیک نداریم!

هر مبلمانی با هر شان و ابعادی، لازمست در مکان مشخصی چیدمان شود و با اکسسوری های کاملا هماهنگ و معین تزیین شود. نظم سبک کلاسیک طوری است که در یک فضای محدود خیلی سخت ممکن است بتوانید تغییر دکوراسیون بدهید و جایگاه مناسب دیگری برای مبلمان و تزیینات وابسته به آن ها بیابید.

فاصله ها به صورت کاملا منظم و در ارتباط با کاربرد و ابعاد و رنگ اشیا تعریف می شوند و مثلا نمی توانید یک مبلمان سه نفره استیل طلاکاری شده را در فاصله ده سانتی متری یک ساعت ایستاده منبت کاری شده چیدمان کنید!

دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک

 تقارن وسواس گونه در چیدمان اجزای دکوراسیون کلاسیک

شاید واژه (OCD) به گوشتان خورده باشد؟ امیدوارم خودتان یا یکی از اطرافیانتان به این نوع اختلال متداول مبتلا نباشید که در این صورت چیدمان کلاسیک هم می تواند آن را تشدید کند!

(OCD) یا اختلال وسواس فکری که در برخی افراد باهوش، خلاق و قدرتمند با شدت های متفاوت به چشم می خورد، چندین مشخصه بارز دارد که افراد مبتلا را درگیر می کند، دو وسواس متداول در افراد مبتلا نظم بسیار دقیق و قرینگی چیدمان است! این افراد به نحو وسواس گونه ای اصرار دارند که تمام لوازم به صورت کاملا منظم و دقیقا قرینه (بدون یک سانتی متر اختلاف!) اجرا و چیدمان شوند و در غیر اینصورت نمی توانند خانه یا فضای غیر قرینه را تحمل کنند.

اصول دکوراسیون کلاسیک

در هرحال تصور کنید که در یک خانه ایرانی با دکوراسیونی به سبک کلاسیک، مبلمان و اجزای پرکار و اکسسوری های متعدد ، فردی با وسواس OCD چه حس و حالی پیدا میکند! تمام شبانه روز بایستی به جابجایی میلیمتری مبلمان های سنگین و اکسسوری های ارزشمند و غول پیکر کلاسیک بگذرد و محتمل است که وسواس تبدیل به جنون شود!

در معماری و دکوراسیون به سبک کلاسیک ، مبلمان، اکسسوری ها، تزیینات دیواری و حتی اجزای تشکیل دهنده المان ها، مانند نقوش و حکاکی ها به صورت جفت و مشابه طراحی شده و نسبت به یک المان یا خط مرکزی به نحو متقارن چیدمان می شوند. این نظم دقیق و کاملا اصولی جلوه ای بسیار فاخر و باشکوه در دکوراسیون داخلی منزل می آفریند و به راحتی بیننده تحت تاثیر این فضای لوکس و رسمی قرار می گیرد.

طراحی داخلی کلاسیک

 حکاکی و منبت کاری های پیچیده در المان ها

چه مبلمان و چه دکوراتیوهای تزیینی در سبک کلاسیک به صورت خام و بدون تزیینات شاخص رها نمی شوند. کافیست نگاهی به طراحی های اجرای شده سبک کلاسیک چه دیزاین کاخ های شاهنشاهی در ایران و چه به عنوان مثال قصرهای پادشاهان فرانسوی و بناهای تاریخی ایتالیا بیاندازید.

تک تک اجزا مبلمان و المان های گوناگون با دقت زیاد حکالکی و کنده کاری شده و از حالت سادگی رها گردیده اند. نرده های پله، دسته های چوبی مبلمان، تزیینات دیواری و دیگر اجزا همه به نحو هماهنگ و جذابی به دست استادان هنرمند طراحی و رنگ آمیزی شده است.

دکوراسیون-داخلی-کلاسیک

 دیوارکوب های شاخص و گچبری های برجسته

طراحی دیواره ها و سقف های بسیار فاخر و پرکار ، یکی از ویژگی های بارز سبک کلاسیک در معماری داخلی خانه ها و فضاهای رسمی ست.

گچبری های پیوسته و یکپارچه که یا به صورت قاب های متعدد و یا به شکل تابلوهای برجسته بر روی دیوارها طراحی شده اند در کنار نقاشی و پتینه کاری های سقف و خطوط برجسته کلاسیک سقفی ، شکوه و ابهت فضا را به نمایش می گذارند.

سبک کلاسیک در معماری داخلی

 تونالیته های رنگی اصیل و باوقار

همانقدر نظم و دقت و پایبندی به اصول که در سایر ویژگی های دکوراسیون به سبک کلاسیک مشاهده می شود، در انتخاب رنگ ها نیز وجود دارد. یعنی اینکه حتی برای انتخاب رنگ هم نمی توانید کاملا مطابق میل و سلیقه اتان رفتار کنید و لازمست در چهارچوب قوانین به انتخاب آن ها بپردازید.

رنگ های متداول و پذیرفته شده در طراحی داخلی به سبک کلاسیک عموما تونالیته های اُکر ، قهوه ای ، بژ و شیری هستند. از رنگ های تناژ سورمه ای، قرمز تیره و فیروزه ای نیز بعضا در طراحی فضاهای لوکس کلاسیک استفاده می شود. نکته مهم در انتخاب رنگ مناسب ، بکارگیری رنگ های باوقار و سنگین و غیر جیغ! است. طلایی و توالیته های سفید نیز به عنوان زمینه کلی و تزیینات به میزان زیاد استفاده می شود.

برای ایجاد یک جلوه متین و آرام در رنگ های تند و تیره در سبک کلاسیک، از تزیینات و نقوش شاخص پارچه استفاده می شود. به عبارتی تزیینات و نقوش معروف دیزاین کلاسیک بر روی پارچه های مبلمان و پرده و کفپوش های طراحی به این سبک نیز مشاهده می شود.

گچبری سنتی و کلاسیک

 اکسسوری های لوکس و آنتیک

خب متاسفانه یا خوشبختانه، اگر دلتان می خواهد دکوراسیونی به سبک کلاسیک را در خانه و محل زندگیتان پیاده کنید، دیگر نمی شود هرچه از هرجایی که دست تان رسید و هدیه گرفتید و حتی زیبا و ارزشمند بود را به عنوان اکسسوری و تزیین فضا به دکوراسیون داخلی خانه اتان بیافزایید!

طراحی داخلی به سبک کلاسیک نه تنها جای تزیینات آنتیک و عتیقه جات ارزشمند ، دکوراتیو های گران قیمت دست ساز، کلکسیون های نایاب، تابلو فرش های نفیس و ظروف نقره و طلاکاری شده است، بلکه لازمست همه این اجزا در یک نظم دقیق با هماهنگی کامل با مبلمان ها و تزیینات فضا چیدمان شوند.

به صورت ساده، دکوراسیون کلاسیک در تزیینات و دکوراتیوها، خرج هنگفتی روی دست تان می گذارد و لازمست هم در تعداد، هم در ابعاد و هم تزیین و رنگ اکسسوری ها از المان هایی ارزشمند و عموما گران قیمت استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک

 بکارگیری مصالح با کیفیت و ارزشمند

و نهایتا، به این نکته توجه داشته باشید که متریال ها (مصالح ساخت) و مواد بکار رفته چه در مبلمان های فاخر و چه تزیینات سبک کلاسیک، غالبا از موادی مانند چوب طبیعی، فلزات ارزشمند، سنگ های گران قیمت و کمیاب و حتی متریال هایی مانند عاج و پوست و ابریشم تامین می شوند و ترکیب این مصالح با تزییناتی مانند طلاکاری و رنگ های طبیعی و گران قیمت، جلوه و پرداخت باشکوه و اصیل فضای داخلی را فراهم می کند.

دیزاین و چیدمان مبل لوکس شزلون در خانه ایرانی

طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی

کلام آخر؛ جایگاه دکوراسیون کلاسیک در معماری داخلی منزل

اگر دوست داشتید در خصوص دکوراسیون و معماری داخلی کلاسیک چیزهایی بدانید، امیدوارم این مقاله که به زبان ساده نگاشته شده است برای شما مفید واقع شده باشد، اما اگر تمایل دارید از سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید (و البته معمار نیستید)، لازمست بدانید اطلاعات و جزییات این مقاله برای اینکه بتوانید چنین خانه ای را چیدمان کنید برای شما کافی نیست.

دکوراسیون

در اتود مقالات و مشاوره های دکوراسیون متعددی در تحلیل خانه هایی با دیزاین کلاسیک ، ترکیب کلاسیک و مدرن و اشتباهات متداول در دکوراسیون کلاسیک نوشته شده است و امیدواریم فرصت این را داشته باشید که نگاهی به آن ها بیاندازید تا در خرید مبلمان یا تغییر دکوراسیون منزل تان اشتباه نکنید.

به عنوان طراح توصیه می کنم برای چیدمان یک دیزاین کلاسیک که طبعا هزینه بسیار بالایی، چه به لحاظ زمانی و چه مالی دربر خواهد داشت از یک طراح و مشاور دکوراسیون حرفه ای کمک بگیرید و شخصا با تماشای چندین تصویر یا مطالعه یکی دو مطلب اقدام به این کار نکنید. نتیجه یک کار غیر حرفه ای، دلی و سلیقه ای شاید در دکوراسیون منزل به سبک مدرن قابل تحمل باشد، اما در چیدمان کلاسیک بعید است به نتیجه مطلوبی ختم شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x