علل ایجاد سکسکه و راه درمان راحت سکسکه در خانه

http://dl.oghyanos.ir/uploads/146987206127982.jpg

سکسکه چیست؟

سکسکه انقباض تشنجی و شدید ماهیچه‌های تنفسی است و با پایین رفتن غیر عادی دیافراگم و بسته شدن دهانه حنجره همراه است. انسداد دهانه حنجره باعث تولید صدای سکسکه می‌شود، این صدا در زمان عمل دم ایجاد می‌شود.

سکسکه چیزی است که بی گمان همه در طول زندگی خود با آن مواجه شده اند، هق هق های بی امانی که در صورت تداوم، فرد را مستأصل می کند و در مواردی حالت بیماری به خود می گیرد.

در زبان لاتین به سکسکه Singultus اطلاق می شود که از لغت Singult به معنی تلاش برای نفس کشیدن در حین هق هق گریه مشتق شده است.سکسکه همچنان به عنوان یکی از اسرار پزشکی باقی مانده است و تا به حال، نقش و عملکرد مفیدی برای آن شناخته نشده است.

در واقع سکسکه عبارت است از انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم و عضلات تنفسی بین دنده ای.

سکسکه یک علامت است و نه یک بیماری، در ایجاد سکسکه دیافراگم (عضله بزرگ و نازکی که قفسه سینه را از شکم جدا می کند) و عصب فرنیک (عصبی که دیافراگم را به مغز وصل می کند) نقش دارند.

سکسکه فشرده شدن ناگهانی و غیرارادی دیافراگم است. دیافراگم عضله اصلی تنفس است که در زیر ریه‌ها قرار گرفته است. این عمل فشرده شدن، هوا را به سرعت به درون ریه‌ها می‌کشد و دریچه واقع شده در بالای حنجره (glottis) با صدا بسته می‌شود. این بسته شدن سبب ایجاد صدای سکسکه می‌شود.

سکسکه به طور ناگهانی آغاز شده و معمولاً تنها چند دقیقه طول می‌کشد. شما ممکن است هر جایی به سکسکه مبتلا شوید و بین ۴ تا ۶۰ بار در دقیقه سکسکه کنید. سکسکه معمولاً خود به خود برطرف می‌شود.

سکسکه یک اثر واکنشی است، به این معنا که شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید. به نظر نمیرسد که سکسکه هیچ تاثیر سودمندی داشته باشد و بروز آن در بعد از ظهرها شایعتر است.

معمولاً در حین سکسکه، صدایی تند و سریع که در اثر حرکت غیرارادی عضلات دیافراگم و متعاقب آن بسته شدن سریع تارهای صوتی، پدید می آید،شنیده می شود.

تقریباً همه ممکن است دچار سکسکه شوند، حتی جنینی که در رحم مادر است، اما به طور کلی مردان به مراتب بیشتر از زنان دچار سکسکه می شوند. اما عملاً هر فردی از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال، آن را تجربه می کنند.

سکسکه معمولاً یک مشکل گذرا و خوش خیم است. با این حال، همین عارضه ساده، در صورتی که بیش از حد ادامه پیدا کند، می تواند آزار دهنده و ناتوان کننده باشد.

در ضایعات مغزی، ضربه و تومورهای مغزی و یا به دنبال بی هوشی ها نیز، امکان بروز سکسکه وجود دارد.

عموماً سکسکه با این علت، خود به خود بهبود یافته و غالباً در افراد مضطرب و دارای استرس بالا و یا متعاقب خبر خوشایند و غم انگیز تظاهر می کند و در برخی مواقع مصرف دارو و سموم نیز علت آن است.

 

علل سکسکه
تحریک اعصابی است که عضلات تنفسی، خصوصاً دیافراگم را تحریک می کنند، علت سکسکه کوتاه مدت معمولاً ناشناخته است اما در صورتی که سکسکه طولانی مدت باشد یا به شکل مکرر رخ دهد، امکان دارد به علل زیر ایجاد شده باشد.

خوردن یا آشامیدن غذا یا نوشیدنی داغ یا مواد تحریک کننده، بیماری پرده جنب (پرده ای که روی ریه را می پوشاند)، ذات الریه، اورمی (جمع شدن مواد زاید سمی در اثر نارسایی کلیه)، الکلی بودن، مصرف برخی از داروها، اختلالات معده، مری، روده یا لوزالمعده، حاملگی، تحریک مثانه، هپاتیت، سابقه عمل جراحی (خصوصاً جراحی روی شکم)، علل عاطفی، پربودن معده، خنده شدید یا احساسات قوی، تغییر در دمای محیط. چنانچه گفته شد، معده خیلی پر و انباشته نیز می تواند باعث حمله های سکسکه شود که به شکل غیرارادی بروز می کند و در شرایط زیر پیش می آید:

*خوردن بیش از حد غذا و با سرعت، به درون کشیدن هوای بیش از اندازه، تغییر ناگهانی در دمای معده؛ مثل نوشیدن مایعات سرد بلافاصله بعد از نوشیدن یک نوشیدنی داغ.

*کشیده شدن بدن پس از غذا خوردن و نوشیدن سریع مایعات، یا بلع هوا یا نوشیدنی‌های گازدار

* سوء هاضمه معمولاً به واسطه خوردن غذاهای داغ و پر ادویه

* هیجانات احساسی، ناراحتی یا تعجب ناگهانی مانند خندیدن

* تغییر ناگهانی دمای هوا به عنوان مثال گرفتن دوش آب سرد

* خوردن غذاها یا آشامیدنی های خیلی داغ یا سرد

* نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن مفرط

*در مواقع بسیار نادری علت زمینه سکسکه می‌تواند ناشی از یک بیماری جدی باشد، مانند:

* تحریک دیافراگم در اثر عفونت، گسترش سرطان به اعضاء دیگر یا فتق هیاتوس (هنگامی که بخشی از شکم به طرف دیافراگم رانده می‌شود)

* تحریک عصب فرنیک (عصب کنترل کننده دیافراگم) در اثر سرطان یا جراحی سینه

* عفونت یا تومور مغزی

* نارسایی شدید کبدی

* فعالیت بیش از حد غده تیروئید

* پنومونی (التهاب ریه ها)

* عفونت های عمومی شدید مانند مالاریا

* بیماری های سیستم اعصاب مرکزی مانند مولتیپل اسکلروزیس (یا ام اس)

* سکسکه ناشی از مصرف بی هوش کننده‌ها به عنوان مثال در طی جراحی شکمی یا پس از آن

* مشکلات مربوط به متابولیسم بدن مانند هایپرگلایسمی (بالا بودن قند خون)

* عوارض جانبی برخی داروها به عنوان مثال بنزودیازپین‌ها که آرام بخش و خواب آور هستند.

اغلب اوقات سکسکه، بیش از ۴۸ ساعت طول نمی کشد ولی در فرم مداوم، فرد بیش از ۲ روز و کمتر از ۱ ماه مبتلاست و در موارد بیشتر یا در صورتی که با بیماری ها ی دیگری مثل مشکلات قلبی- ریوی همراه باشد، فرد نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.

اگر شما دچار سکسکه هایی می شوید که تا چند روز یا بیشتر ادامه پیدا می کنند، پزشک شما می تواند دستور انجام آزمایشاتی را تجویزکند که برای بررسی احتمال وجود یک مشکل جدی تر به کار می روند.

 

15 راه برای درمان‌ خانگی سکسکه:
1. نگه داشتن نفس و شمردن به آرامی از 1 تا 10
2. نفس کشیدن داخل یک کیسه کاغذی برای مدتی کوتاه
3. نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد
4. خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان
5. بالا کشیدن زانوها به درون سینه
6. بیرون کشیدن ناگهانی و شدید زبان
7. گاز زدن یک تکه لیمو ترش
8. غرغره آب یخ
9. ماساژ انتهای گلو
10. خوردن یک قاشق سرکه
11. نوشیدن آب به حالت دراز کشیده و خوردن از سمت مقابل لیوان
12. قرار دادن انگشت در دهان
13. تكان تند و شدیدی به زبان خود بدهید
14. زبان كوچک را به كمک یك قاشق بلند كنید
15. یک تكه نان خشک را بجوید و سپس ببلعید

 

راه حل فوری و بسیار موثربرای درمان سکسکه

 

کارشناسان به افرادی که دچار مشکل سکسکه ناگهانی شده اند یک راه حل فوری و بسیار موثر تنها با فشار قسمت های ویژه ای از بدن را پیشنهاد می کنند.

سکسکه یک مشکل واقعی است و می تواند بر اعتماد به نفس افراد اثر گذاشته و حتی باعث بروز احساس تهوع و استفراغ شود.

بروز سکسکه با اسپاسم در دیافراگم شکمی همراه است که  می تواند در اثر نوشیدن نوشابه گاز دار، خوردن سریع مواد غذایی و یا ایجاد سوء هاضمه به وجود آید.

http://dl.oghyanos.ir/uploads/146987205240691.jpg

مدت زمان سکسکه کردن در اغلب موارد کمتر از یک ساعت است و به تدریج فروکش می کند اما در برخی افراد سکسکه برای روزها و حتی ماه ها ادامه پیدا می کند.

برای خلاصی از این مشکل انواع روش ها از جمله نوشیدن آب، نگه داشتن تنفس برای چند ثانیه، خوردن یک قاشق شکر وجود دارد اما بهترین شیوه که به سرعت جواب می دهد استفاده از تکنیک طب سوزنی کشور چین است.

در این شیوه با قراردادن انگشت دست  بر روی فاصله بین لب بالا و پایین و فشار به پایه بینی برای حدود 30 ثانیه می توان سکسکه را بند آورد و البته در این روش باید لب ها کاملاً بسته باشند .

استخوان جناغ  نیز که در وسط قفسه سینه قرار دارد نقش ویژه ای در بند آوردن سکسکه دارد و با فشردن ملایم انگشت بر روی آن برای مدت کمتر از 30 ثانیه می توان سکسکه را کنترل و متوقف کرد.

فشار بین فاصله دو انگشت شست و اشاره توسط دو انگشت دست دیگر به مدت 30 ثانیه نیز به عنوان راهی دیگر می تواند برای کاهش فشار وارده بر بدن و تسکین تهوع ناشی از سکسکه موثر باشد.

در صورت قطع نشدن سکسکه فرد باید به متخصص مراجعه کند تا اقدامات پزشکی و حتی روان درمانی صورت گیرد.

 

در بیماری که آیروفاژی علت سکسکه است، باید از صحبت حین صرف غذا، پرهیز کند، غذا را به خوبی جویده و با استرس و اضطراب صرف نکند. درمان سکسکه با علت رفلاکس، مصرف حجم کم غذا و پرهیز از خوابیدن پس از غذا خوردن است. غذای پر چرب، نوشابه های گازدار، پیاز خام، مرکبات و حتی سیگار کشیدن، سبب تشدید رفلاکس معده می شود.

داروهایی هم برای درمان سکسکه معرفی شده اند که سردسته داروهای مؤثر در درمان سکسکه کلروپرومازین است که هم به شکل قرص و هم به صورت آمپول وجود دارد؛ البته این دارو از انواع داروهای اعصاب است و ظاهراً به این دلیل تجویز می شود که سکسکه یک رفلکس عصبی است، اما باید به خاطر داشته باشید که درمان های دارویی را هرگز بدون تجویز پزشک، استفاده نکنید، چرا که عارضه جانبی دارد.

به طور کلی سکسکه معمولاً حالت خوش خیم داشته و با درمان های خانگی برطرف می شود، در مواردی هم که به طول بینجامد یا به درمان های معمول جواب ندهد معمولاً با دخالت پزشک برطرف خواهد شد.
بررسی سکسکه  در کودکان
«سکسکه برای کودک مفید است»، شاید شما هم این جمله را شنیده باشید و ممکن است که واقعا درست باشد. به هر حال، سکسکه حالتی جزئی و بدون درد و عارضه است.سکسکه به خاطر ورود هوا به معده کودک، در هنگام شیرخوردن به وجود می آید. انبساط ناگهانی معده به خاطر حجم زیاد هوا، موجب انقباض دیافراگم می شود و سکسکه را در پی دارد.این حالت در نوزادن زیاد دیده می شود و احتمالابه خاطر این است که پرده دیافراگم، هنوز به طور کامل رشد نکرده است. اما خود به خود و عموما در دو ماهگی کاهش می یابد.شاید این حالت برای بدن کوچک نوزاد، حالتی عجیب و سخت باشد، اما در واقع این انقباضات، همراه درد نیست، مشکلی برای او به وجود نمی آورد و باعث گریه اش نمی شود. همچنین بد نیست بدانید که کودک در دوران جنینی نیز سکسکه می کند و این حالت چندان برایش عجیب نیست، با این تفاوت که سکسکه جنین به خاطر هوا نیست، بلکه مایع آمنیون، موجب سکسکه می شود.بین سکسکه، باد گلو و سریع شیرخوردن نوزاد هیچ رابطه ای وجود ندارد، زیرا سکسکه اصلابه مشکلات گوارشی بستگی ندارد.

در مواقع سکسکه کودک چه کنیم؟
هیچ کار خاصی لازم نیست انجام دهید، فقط آرامش خود را حفظ کنید تا سکسکه برطرف شود. اگر سکسکه طول کشید، کودک را چند دقیقه به شکم صاف بخوابانید. همچنین می توانید مقداری آب به او بدهید. توجه داشته باشید که اگر کودک در حال سکسکه کردن است، بازهم می توانید با خیال راحت او را بخوابانید.
در هر صورت سکسکه بعد از چند دقیقه متوقف می شود. پس صبور باشید.

برای رفع سکسکه کودکان، هرگز آنان را نترسانید.

در صورتی‌ که‌ سکسکه‌ طولانی‌مدت‌ باشد یا به‌طور مکرر رخ‌ دهد، امکان‌ دارد به‌ علل‌ زیر ایجاد شده‌ باشد:
خوردن‌ یا آشامیدن‌ غذا یا نوشیدنی‌ داغ‌ یا مواد تحریک‌کننده‌
بیماری‌های‌ پرده‌ جنب‌ (پرده‌ نازکی‌ که‌ روی‌ ریه‌ها را می‌پوشاند).
ذات‌الریه‌
اورمی‌ (جمع‌ شدن‌ مواد زاید سمی‌ در اثر نارسایی‌ کلیه‌)
الکلی‌ بودن‌
مصرف‌ بعضی‌ از داروها
اختلالات‌ معده‌، مری‌، روده‌ یا لوزالعمده‌
حاملگی‌
تحریک‌ مثانه‌
هپاتیت‌
گسترش‌ سرطان‌ از یک‌ قسمت‌ از بدن‌ به‌ کبد یا قسمتی‌ از پرده‌ جنب‌
سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر، خصوصاً جراحی‌ روی‌ شکم‌
علل‌ عاطفی‌

انفارکتوس میوکارد
تومور مغزی
نارسایی کلیه
سرطان پروستات
جراحی بر روی شکم و غیره

درمان:
در روشهای غیرداروئی جهت درمان از فاکتورهایی می توان استفاده کرد از جمله تحریک حلق از طریق خوردن شکر جامد، کشیدن زبان به جلو ، غرغره کردن آب. برداشتن محتویات معده از طریق استفراغ یا تخلیه مواد معدی با لوله می تواند در درمان کمک کننده باشد. همچنین تحریک حلق با یک چوب حلقی معاینه و نیز بینی با یک لوله نیز می تواند کمک کننده باشد.

تحریک عصب واگ می تواند به رفع سکسکه کمک کند ولی فقط از یکی از روشهای فوق باید استفاده کرد.  شستشوی معده با آب سرد ، ماساژ سینوس کاروتید، فشار ملایم روی کره چشم، نگه داشتن تنفس و تنفس در یک کیسه پلاستیکی می تواند کمک کننده باشد.

از داروهای مختلف نیز برای رفع این مشکل می توان استفاده کرد که بعهده پزشک می باشد.

درمان‌های اتیولوژیک تا این لحظه در دسترس نیستند ولی استفاده از متوکلروپرامید، کلرپرومازین می‌تواند موثر باشد. اخیرا استفاده از باکلوفن نیز مجاز شناخته شده است. اسفاده از گاباپنتین (به انگلیسی: Gabapentin) نیز مفید است.

روش‌هایی‌ که‌ در این‌ جا ذکر می‌شوند برای‌ دوره‌های‌ کوتاه‌مدت‌ سکسکه‌ هستند. سکسکه‌ طولانی‌مدت‌ باید تحت‌ بررسی‌ پزشکی‌ قرار گیرد. یک‌ یا تعداد بیشتری‌ از روش‌های‌ زیر را به‌ کار بندید تا بهترین‌ آنها برای‌ شما معلوم‌ شود.

نفس‌ خود را نگاه‌ دارید و تا ۱۰ بشمارید.

داخل‌ یک‌ کیسه‌ کاغذی‌ تنفس‌ کنید. از کیسه‌ پلاستیکی‌ استفاده‌ نکنید زیرا ممکن‌ است‌ به‌ سوراخ‌ بینی‌ بچسبد.

انگشت‌ شست‌ خود را بین‌ دندان‌ها و لب‌ بالا قرار دهید. سپس‌ لب‌ بالا را با انگشت‌ سبابه‌ خود، درست‌ در زیر سوراخ‌ بینی‌ سمت‌ راست‌، فشار دهید.

انگشتان‌ سبابه‌ خود را حدود ۲۰ ثانیه‌ داخل‌ هر دو گوش‌ فشاردهید.

یک‌ لیوان‌ آب‌ را به‌ سرعت‌ بنوشید.

نان‌ خشک‌ یا یخ‌ خرد شده‌ قورت‌ دهید.

زبان‌ خود را به‌ ملایمت‌ بکشید.

چشمان‌ خود را ببندید و فشار ملایمی‌ را به‌ کره‌های‌ چشم‌ وارد کنید.

یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ شکر خشک‌ بخورید.

داروها
معمولاً دارویی‌ برای‌ اختلال‌ مورد نیاز نیست‌.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.
درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
اگر سکسکه‌ بیش‌ از ۸ ساعت‌ طول‌ بکشد.
اگر احتمال‌ می‌دهید که‌ دارویی‌ باعث‌ سکسکه‌ شما شده‌ است‌.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x