دلیل گرفتگی پا در شب و راه درمان

آیا گرفتگی عضلات و درد در پاها هنگام خواب شبانه را تجربه کرده اید؟ این گرفتگی های شبانه عضلات پا به اندازه ای دردناک هستند که می توانند شما را از خواب بیدار کنند و به طور معمول زمانی رخ می دهند که فعالیت چندانی در طول روز نداشته اید. گرفتگی شبانه عضلات پا بیشتر در عضلات ساق پا رخ می دهند، اما می توانند در ناحیه پنجه پا و ران ها نیز شکل بگیرند.

 

http://dl.oghyanos.ir/uploads/147887493851691.jpg

 

درد عضلانی به طور معمول چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. هنگامی که درد شدید و گرفتگی برطرف می شود، عضلات پا در ادامه شب یا حتی کل روز بعد دردناک باقی می مانند. گرفتگی عضلات پا برای مردان و زنان رخ می دهند، اما در افراد بالای 50 سال شایع‌تر است.

 

گرفتگی پا زمانی ایجاد می شود که عضلات آن به شدت منقبض می شود بطوریکه از شدت انقباض درد شدیدی تجربه می شود. این اتفاق معمولا در عضلات ساق زیر زانو اتفاق می افتد، با این حال عضلات کف پا نیز ممکن است بطور ناگهانی دچار انقباض و درد شود. این انقباض و درد از چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می یابد و عضله ممکن است تا 24 ساعت پس از گرفتگی حساس بماند.

گرفتگی عضلانی معمولا زمانیکه شما در حال استراحت هستید رخ می دهد مانند خصوصا شب هنگام خواب بطوریکه ممکن است شما را از خواب بیدار کند.

 

چه کسانی دچار گرفتگی عضلات پا می شوند؟

بسیاری از افراد تاکنون گرفتگی عضلانی را تجربه کرده اند. با این حال در برخی افراد این اتفاق مرتب تکرار می شود و معمولا در افراد مسن دیده می شود. تقریبا 1 نفر از هر 3 نفر فرد بالای 60 سال دچار گرفتگی ناگهانی عضلات پا می شود و حدود 4 نفر از هر 10 نفر بیش از سه بار در هفته حمله گرفتگی عضلانی را تجربه می کند. حتی ممکن است این حالت هر روز نیز تجربه گردد.

 

گرفتگی عضلات پا متفاوت از سندرم پای بی قرار

گرفتگی عضلات پا هنگام شب و سندرم پای بی قرار به طور معمول طی خواب رخ می دهند و این تنها تشابه آنها محسوب می شود. ویژگی های دیگر این دو متفاوت هستند و در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

سندرم پای بی قرار بیشتر یک حس درد یا احساسی خزنده در پاها است.

 

سندرم پای بی قرار موجب شکل گیری درد یا گرفتگی نمی شود که در گرفتگی عضلات پا شاهد آنها هستیم.

 

حرکت دادن پا به تسکین سندرم پای بی قرار کمک می کند، اما در گرفتگی عضلات پا این گونه نیست و شما باید به جای حرکت در پای خود کشش ایجاد کنید.

 

هنگامی که سندرم پای بی قرار را تجربه می کنید این احساس که قصد دارید پاهای خود را حرکت دهید در شما ایجاد می شود، اما آن چه در گرفتگی عضلات پا تجربه می کنید پرهیز از انجام هر گونه حرکتی است.

 

http://dl.oghyanos.ir/uploads/147887493911762.jpg

 

دلایل و عوامل خطرآفرین گرفتگی عضلات پا در شب

 

آن چه که به شگل گیری گرفتگی عضلات پا منجر می شود همچنان به طور دقیق مشخص نشده است، اما دلایل احتمالی و عوامل خطرآفرینی وجود دارند که می توانند گرفتگی عضلات پا را تحریک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشستن بیش از اندازه و طولانی مدت

نشستن در وضعیت نادرست

اعمال فشار بیش از اندازه بر عضلات پا

ایستادن طولانی مدت یا کار کردن روی کف های بتنی

 

گرفتگی عضلات پا گاهی اوقات می تواند در نتیجه برخی شرایط پزشکی از جمله موارد زیر شکل بگیرد:

کم آبی بدن

بیماری پارکینسون

اعتیاد به الکل

بارداری

اختلالات ساختاری (به عنوان مثال، مانند کف پای صاف)

اختلالات عصبی‌عضلانی

اختلالات غدد درون ریز (به عنوان مثال، مانند بیماری دیابت)

استفاده از ادرارآورها، استاتین ها، بتا آگونیست ها

 

علل گرفتگی ناگهانی عضلات پا:

در اغلب موارد علت گرفتگی نامشخص است. فرضیه ای وجود دارد که زمانیکه عضله در حالتی قرار می گیرد که کوتاه می شود مانند زمانیکه دراز کشیده ایم و زانو ها خم است و کف پا روی تخت است، کوچکترین حرکتی که باعث انقباض این عضله کوتاه شده گردد، می تواند تبدیل به انقباض ممتد عضلانی و یا همان گرفتگی شود. این فرضیه علت اینکه چرا این اتفاق بیشتر هنگام خواب می افتد و یا چرا ورزش های کششی عضله از بروز آن جلوگیری می کند، را توجیه می کند.

البته در برخی از افراد، گرفتگی ناگهانی عضلات پا می تواند ثانویه به یک اختلال زمینه ای باشد. به عنوان مثال عارضه جانبی برخی دارو ها، مثل داروهای مدر (زیاد کننده ادرار)، نیفدپین، سایمتدین، سالبوتامول، استاتین، تربوتالین، لیتیوم، کلوفیبرایت، پنی سیلامین و نیکوتینیک اسید، گرفتگی ناگهانی عضلات پا می باشد. از طرف دیگر ورزش بیش از حد، کم آبی بدن، بهم خوردن تعادل سدیم و پتاسیم خون، افراد دیالیزی، حاملگی، کم کاری درمان نشده غده تیروئید، بیماری های عروق محیطی، مصرف زیاد الکل، سیروز کبدی، سارکوئیدوز و مسمومیت با سرب نیز ممکن است منجر به گرفتگی ناگهانی عضلات پا گردد. البته به خاطر داشته باشید که گرفتگی عضلانی ناشی از علل ذکر شده تنها یافته بیمار نمی باشند. لذا چنانچه دچار حملات گرفتگی عضلانی می شوید ولی حال عمومی شما مناسب و خوب است، جز دسته اول یعنی “گرفتگی عضلانی با علت نامشخص” می باشید.

 

درمان و پیشگیری از گرفتگی عضلات پا

روش درمان گرفتگی عضلات پا به دلیل آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر دلیل این گرفتگی کم آبی بدن باشد، شما باید مایعات بیشتری در طول روز بنوشید. از جمله دیگر روش های درمان و پیشگیری از گرفتگی عضلات پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

حمام گرم و آرامش بخش پیش از به خواب رفتن و کاهش سفتی در عضلات

قرار دادن یک پتوی برقی یا هوله گرم روی محل گرفتگی عضلات

پوشیدن کفش هایی راحت و ارگونومیک و دوری جستن از کفش های پاشنه بلند

انجام حرکات کششی پیش از خواب

انجام ورزش های آبی به منظور ساخت عضلات پا

طب سوزنی را امتحان کنید زیرا به رفع سفتی در عضلات پا کمک می کند

مصرف شاه بلوط هندی زیرا به بهبود گردش خون در بدن و پاها کمک می کند

دریافت پتاسیم و منیزیم کافی از رژیم غذایی زیرا کمبود این مواد معدنی می تواند به گرفتگی عضلات پا منجر شود

 

از این ها بپرهیزید
سرما
سرما باعث کاهش جریان خون شده و عضلات را از اکسیژن کافی محروم می کند. این مسئله نیز باعث بروز خستگی و کرامپ های عضلانی می شود. افرادی که در آب های سرد شنا می کنند، باید بیشتر به این مسئله دقت کنند.

 

گرمای مرطوب
گرمای مرطوب بویژه در بین ورزشکاران و کارگرهایی که کارهای سخت انجام می دهند و البته به میزان کافی آب نمی نوشند، باعث بروز کرامپ های عضلانی می شود.

 

فعالیت جسمی شدید
ورزش های شدید و طولانی مدت نیز باعث فشار جسمی زیادی شده و گرفتگی عضلانی ایجاد می کند.
مصرف زیاد قهوه، چای، الکل و دخانیات
زیاده روی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار، انرژی زا، مصرف الکل و همچنین مصرف سیگار، مانع از دفع سموم بدن می شود. تمام نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند باعث کم آبی بدن شده و زمینه را برای بروز کرامپ های عضلانی مهیا می سازند.

 

مصرف برخی داروها
مصرف داروهایی مانند داروهای ضدکلسترول، ضد آسم، دیورتیک ها(ادرار آور)، ملین ها و داروهای ضدسرطان باعث گرفتگی و کرامپ های عضلانی می شوند.

 

http://dl.oghyanos.ir/uploads/147887493961543.jpg

 

مواد غذایی ضد کرامپ را دریابید
– زمانی که دچار مشکل گرفتگی عضلانی می شوید، به سراغ مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند سبزیجات سبز، کاکائوی سیاه، غلات و حبوباتی مانند عدس بروید.
– از مصرف نوشیدنی های سالم مانند آبمیوه های طبیعی غافل نشوید، چون باعث دفع سموم بدن می شوند.
– برای پیشگیری و همچنین مقابله با این مشکل، عسل را وارد برنامه ی روزانه ی خود کنید.
– شما به مواد معدنی بیشتری نیاز دارید. پس مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم مانند محصولات لبنی، زردآلوی خشک و همچنین موز و غیره را افزایش دهید.
– حواستان باشد که کم آبی بدن یکی از عوامل بروز کرامپ های عضلانی است. پس روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
– حواستان باشد که برخی مواد غذایی مانند گوشت های قرمز، کله پاچه و بویژه سوسیس و کالباس که سرشار از ازت هستند اجازه نمی دهند سموم بدن به راحتی دفع شوند. در نتیجه لازم است که از مصرف این موادغذایی بپرهیزید.

 

هنگام وقوع گرفتگی پا چه کاری انجام دهیم؟

هنگامی که گرفتگی عضله پا در نیمه شب را تجربه می کنید، تقریبا احساس فلج شدن به شما دست می دهد. بر همین اساس است که آگاهی از چگونگی رسیدگی به این وضعیت و کسب آرامش و کاهش درد پس از آن اهمیت دارد. شما می توانید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

 

یک قاشق غذاخوری خردل زرد بخورید زیرا به تسکین درد و ناراحتی کمک می کند.

 

از بستر خواب بلند شده و برای مدتی راه بروید. پاهای خود را تکان دهید تا گردش خون در آنها افزایش یابد.

 

روی زمین نشسته و پاها را روبروی خود دراز کنید. آنها را از ناحیه مچ خم کرده و انگشتان را به سمت زانو نشانه بروید، پاهای خود را بکشید تا کشش خوبی در آنها ایجاد شد.

 

به آرامی عضلات دچار گرفتگی را ماساژ دهید و از حرکات دایره ای برای این کار استفاده کنید.

 

ملحفه ها و پتوهایی که استفاده می کنید باید به اندازه کافی راحت باشند تا هنگام خواب در عضلات پا انقباض ایجاد نکنند.

 

اگر ورزش می کنید
* قبل و بعد از ورزش برای مدت ده دقیقه، خودتان را با چرخش تنه بکشید.
* پاها را را از زمین بلند کرده و زانوها را خم کم کنید.
* قبل، حین و بعد از ورزش در هر بیست دقیقه، یک جرعه آب میل کنید.

* به خودتان فشار نیاورید و بیش از توان تان ورزش نکنید.
* اگر تصور می کنید برخی حرکات ورزشی را نمی توانید به راحتی انجام دهید و از حد توان شما خارج است، از انجام آنها بپرهیزید.
* در انتخاب و خرید ابزارهای ورزشی دقت کنید. زین یا همان صندلی دوچرخه را تنظیم کنید. صندلی های کوتاه و یا دسته ی کوتاه راکت باعث بروز چنین مشکلاتی می شود.
* کفش ورزشی نامناسب و یا تنگ نیز باعث بروز گرفتگی عضلانی می شود.
* فراموش نکنید که لباس ورزشی مناسب باید شما را از سرما و رطوبت حفظ کند.
* هنگام گرم کردن بدن، خودتان را گرم نگه دارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x