پنجشنبه , 30 فروردین 1403

درمان زود انزالی در مردان

 

درمان زود انزالی

زود انزالی در مردان یک مسئله نگران کننده است که قابل درمان می باشد‎

 

زود انزالی در مردان یک مسئله نگران کننده است که خوشبختانه قابل درمان می باشد، در ابن مطلب به مهم ترین علل زود انزالی و روش هایی برای درمان آن اشاره می شود.

 

زودانزالی و هر آنچه باید بدانید

زودانزالی نوعی مشکل جنسی در بین مردان است. در شرایط ابتلا به زود انزالی فرد زودتر از آنچه خودش یا شریک جنسی وی تمایل داشته باشند، انزال انجام می شود.

 

زمان استاندارد انزال در مردان :

زمان استانداردی برای رسیدن به انزال در نظر گرفته نشده است. با وجود اینکه طبق نظر اکثریت افرادی که در مطالعات شرکت داشته‌اند یک سری زمان‌هایی پیشنهاد شده اما هیچ کدام قطعی نیستند

چون این زمان بسته به نظر و رضایت افراد از رابطه زناشویی‌شان از هر زوج تا زوج دیگر متفاوت است اما پیشنهاد شده که اگر در 50 درصد یا بیشتر موارد ارتباط زناشویی انزال زمانی اتفاق افتاد که فرد و یا همسرش راضی نبودند یعنی فرد مشکوک به این اختلال هست و می‌توان وی را مورد تشخیص و درمان قرار داد.

 

در ضمن این مهم است که اول ببینید چه زمانی متوجه شدید که اختلال زود انزالی را دارید و از کجا متوجه شدید.

آیا خودتان ناراحتید؟ همسرتان از روش رابطه راضی نیست، معمولا گرفتن شرح حال دقیق از زوجین جزو سنجش‌های اولی‌‌ است که برای تشخیص و درمان اختلال زود انزالی انجام می‌شود، چون رابطه زوج‌ها در ایجاد و یا دامن زدن به مشکل زود انزالی نقش به سزایی دارد.

 

نشانه های زود انزالی

مهم ترین نشانه زود انزالی ناتوانی فرد برای به تاخیر انداختن انزال است که بعد از دخول رخ می دهد. به هرحال مشکل زود انزالی در هر شرایطی حتی در زمان خود ارضایی ممکن است رخ دهد.

 

دلایل و عواقب زود انزالی مردان :

نشانه اصلی زود انزالی مردان، انزالی غیر قابل کنترل است که قبل از انجام گرفتن رابطه زناشویی و یا مدت زمان بسیار کمی پس از آن با میزان تحریک کم و خلاف میل فرد اتفاق بیفتد.

مساله زود انزالی می‌تواند باعث نارضایتی جنسی در هر دو طرف شده و اضطراب ناشی از این مشکل را بیشتر کند. زود انزالی یکی از متداولترین اختلال فعالیت زناشویی در مردان است و ممکن است برای هر مردی در بعضی از مراحل زندگی رخ دهد.

ابتلا به عارضه زود انزالی منجر به بروز اختلالات روان مانند اضطراب، افسردگی و سردی روابط زوجین می‌شود و بر روان آنان تاثیر می‌گذارد و به همین علت، بسیار مهم است که درباره عارضه زود انزالی بیشتر بدانیم و به موقع به مشاور مراجعه کنیم.

 

زودانزالی به دو نوع تقسیم می شود: 

زود انزالی اولیه : در این نوع زود انزالی در تمام مواقع با شروع اولین برخورد جنسی اتفاق می افتد.

 

زود انزالی ثانویه : در این حالت فرد بدون اینکه در روابط جنسی پیشین خود دچار مشکل باشد، بعد از مدتی دچار زود انزالی می شود.

بسیاری از مردان تصور می کنند که دچار زودانزالی هستند، اما در حقیقت ممکن است این افراد به طور طبیعی زودتر از دیگران انزال داشته باشند.

 

دلایل زود انزالی

علت دقیق زودانزالی مشخص نیست. زمانی تصور می شود این مشکل تنها منشا روانی دارد، اما امروزه پزشکان می دانند تعاملات پیچیده و عوامل روحی و بیولوژیک منجر به بروز زود انزالی می شوند.

 

علل روانی زودانزالی 

 

عوامل روحی و روانی که منجر به بروز زودانزالی می شوند، عبارتند از:

•    تجربیات جنسی در سنین پایین

•    سو استفاده جنسی

•    حس خوب نداشتن نسبت به بدن و اندام

•    افسردگی

•    نگرانی نسبت به زود انزالی

 

درمان زود انزالی

در برخی موارد انزال زودرس با انجام برخی اقدامات ساده درمان می شود‎

 

دیگر عواملی که منجر به بروز زود انزالی می شوند، عبارتند از: 

اختلال نعوظ : مردانی که در زمان برقراری رابطه جنسی نسبت به رسیدن به نعوظ و حفظ آن مضطرب هستند، دچار نوعی عجله برای انزال می شوند.

 

اضطراب : بسیاری از مردانی که دچار مشکل زود انزالی هستند، افراد مضطربی هستند، به ویژه نسبت به عملکرد جنسی خود یا سایر مشکلات مربوط به آن.

 

وجود مشکل در رابطه : اگر بین زوجین مشکلی در برقراری رابطه وجود داشته باشد، مرد بیشتر در معرض زودانزالی قرار می گیرد.

 

علل بیولوژیک زودانزالی

برخی عوامل بیولوژیک نیز ممکن است به زود انزالی منجر شوند، این عوامل عبارتند از:

سطوح غیر طبیعی هورمون ها

سطوح غیر طبیعی مواد شیمیایی در مغز با نام انتقال دهنده هاب عصبی

عفونت یا التهاب پروستات یا مجاری ادرار

عوامل ارثی و ژنتیکی

درمان زود انزالی

عوامل تشدید کننده زودانزالی

 

عوامل مختلفی خطر ابتلا به اختلال زود انزالی را تشدید می کنند، از جمله: 

اختلال نعوظ. اگر به طور مداوم یا هر از گاهی دچار مشکل نعوظ باشید، بیشتر در معرض ابتلا به زود انزالی خواهید بود. نگرانی نسبت به از دست دادن نعوظ ممکن است منجر شود به طور آگاهانه یا ناآگاهانه در برقراری رابطه جنسی و اتمام آن عجله داشته باشید.

 

استرس. وجود استرس و فشار روحی در هر زمینه ای نقش مهمی در بروز زود انزالی دارد و تمرکز فرد را در زمان برقراری رابطه جنسی کاهش می دهد.

 

پیامدهای زود انزالی

 

زود انزالی منجر به بروز مشکلاتی در زندگی شخصی فرد می شود، از جمله:

اضطراب و بروز مشکل در رابطه. یکی از مهم ترین پیامدهای زود انزالی بروز مشکل در روابط فردی است.

 

مشکلات باروری. زود انزالی گاهی منجر به بروز مشکلات باروری در زوجینی می شود که قصد بچه دار شدن دارند. در این شرایط این اختلال باعث می شود انزال در واژن اتفاق نیفتد.

 

درمان زودانزالی

گزینه های درمانی رایج برای زود انزالی عبارتند از: تکنیک های رفتاری، بی حسی موضعی، مصرف دارو و مشاوره. اگر مبتلا به اختلال زود انزالی هستید، به یاد داشته باشید که پیدا کردن روش درمانی مناسب برای شما ممکن است کمی طول بکشد. گاهی نیز ترکیبی از چند روش درمانی موثر خواهد بود. به عنوان مثال ترکیب رفتار درمانی و مصرف دارو معمولا موثرترین روش درمانی خواهد بود.

 

تکنیک های رفتاری

در برخی موارد انزال زودرس با انجام برخی اقدامات ساده درمان می شود، از جمله خودارضایی یک یا دو ساعت قبل از برقراری رابطه جنسی، به این ترتیب فرد می تواند انزال را به تعویق بیندازد. گاهی نیز پزشک توصیه می کند تا مدتی از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید تا فشار از روی روابط جنسی برداشته شود.

 

روش درمان در زود انزالی مردان :

-در بسیاری از موارد، زود انزالی خود به خود درمان می شود. انجام تمرینات ریلکسیشن و آرام سازی و استفاده از متدهای منحرف کردن حواس می‌تواند در به تاخیر انداختن انزال کمک کند.

-در بعضی مردها ترک مصرف دخانیات و مواد مخدر در درمان زود انزالی کمک کننده خواهد بود.

-متخصص از شما و همسرتان می‌خواهد که روی متدهایی برای به تاخیر انداختن انزال کار کنید. این تکنیک‌ها تشخیص و کنترل احساساتی است که باعث انزال زود رس می‌شود.

 

-در سایر موارد برای کاهش حساسیت در آلت تناسلی، استفاده از کاندوم توصیه می‌شود.

 

-مشاوره‌ها و رفتار درمانی خط اول درمان عارضه زود انزالی به شمار می‌رود و می‌تواند اضطراب ناشی از این مساله را کاهش دهد. مرحله بعدی، استفاده از کاندوم است.کاندوم سبب کاهش تحریک پذیری می‌شود. در صورتی که یک کاندوم قادر به این کار نباشد از دو کاندوم می‌توان استفاده کرد ضمن اینکه کاندوم سبب جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری هم می‌شود.

 

-استفاده از دارو، گام سوم در درمان زود انزالی است. این داروها به این دلیل استفاده می‌شوند که یکی از عوارض جانبی این گونه داروها، جلوگیری از ارگاسم است که باعث به تاخیر انداختن انزال می‌شود.

 

-استفاده از شیوه ماستر و جانسون

این شیوه، در چهارمین مرحله از درمان افراد مبتلا به زود انزالی انجام می‌گیرد که به همکاری خود فرد و همسرش نیاز مبرم دارد. این روش شامل یادگیری تشخیص و کنترل احساسی است که به ارگاسم منجر می‌شود. این روش نیاز به اراده و تمرین دارد ولی بسیار موثر است. برای آموزش و تمرین این روش باید به مشاوران و متخصصان سلامت جنسی در کلنیک‌های سلامت خانواده مراجعه شود تا با آموزش خصوصی در این باره، کار به نحو موثر صورت گیرد.

درمان زود انزالی

 

درمان‌های موضعی زود انزالی در مردان :

استفاده از کرم‌ها و اسپری‌های کاهش‌دهنده حس سطحی دستگاه تناسلی نیز سبب کاهش احتمال زود انزالی می‌شود.

 

به یاد داشته باشید که قبل از آغاز فعالیت زناشویی، موضع را با صابون شستشو دهید تا از بیحسی بیشتر آلت جلوگیری شود. متاسفانه از این روش به صورت خودسرانه و بسیار معمول استفاده شده که عوارض زیادی را در پی دارد. استفاده از بی‌حس‌کننده‌های موضعی، در آخرین مرحله از درمان افراد مبتلا به انزال زودرس قرار دارد و به هیچ‌وجه نباید در ابتدای کار از آن استفاده کرد. استفاده از روش‌های موضعی باید با تشخیص و صلاحدید پزشک و براساس سیر درمان و بهبودی باشد.

تمرین های کگل یا تمرینات عضلات کف لگن

ضعیف بودن عضلات کف لگنممکن است بر روی انزال فرد تاثیر بگذارد. تمرین های کگل به تقویت این عضلات کمک می کند.

 

برای انجام این تمرین ها باید عضلاتی که مانع دفع ادرار می شوند را پیدا کرده و آنها را منقبض کنید. برای این کار در حین دفع ادرار، جلوی دفع آن را بگیرید. این عضلات که مانع دفع می شوند، همان عضلاتی هستند که باید تقویت شوند.

 

در زمان انجام تمرین های کگل، عضلات را به مدت 3 ثانیه منقبض کرده و سپس به مدت 3 ثانیه آنها را شل کنید. این کار را تا چند دقیقه پشت سر هم انجام دهید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، لازم است روی منقبض کردن عضلات کف لگن تمرکز کنید و از منقبض کردن عضلات ران ها، باسن و یا شکم اجتناب کنید. نفس خود را حبس نکنید و بهتر است در زمان انجام تمرین به راحتی نفس بکشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x