خواص نمک که نمی دانستید

نمک

 نمک مهمترین منبع سدیم در رژیم غذایی است و به عنوان کلرید سدیم (NaCl) شناخته می شود. این ماده علاوه بر این که می تواند برای بدن مضر باشد، فواید بی شماری هم برای بدن دارد. فراموش نکنید که بهتر است میزان مصرفی نمک را متناسب با نیاز بدن خودتان تنظیم کنید.

بدن شما برای عملکرد صحیح به نمک نیاز دارد. مصرف زیاد یا کم می تواند منجر به مشکلات پزشکی شود. برای جلوگیری از این امر، برچسب مواد غذایی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد مصرف نمی‌کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

سازمان های بهداشتی مدت زیادی است که در مورد خطرات نمک هشدار داده اند. ادعاهایی وجود دارد که مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش فشار خون و بیماری قلبی می شود. با این حال، دهه ها تحقیق نتایج متناقضی را مشاهده کرده است. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می‌دهند که خوردن نمک کم می‌تواند مضر باشد.

ساختار نمک

نمک مهمترین منبع سدیم در رژیم غذایی است و به عنوان کلرید سدیم (NaCl) شناخته می شود، 40٪ سدیم و 60٪ کلرید دارد. امروزه، اصطلاحات “نمک” و “سدیم” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

برخی از انواع نمک با ید، آهن، اسید فولیک یا ترکیبی از این موارد غنی می شوند. به عنوان مثال، نمک سفره اغلب حاوی ید اضافه شده است.

سدیم برای بسیاری از عملکردهای ضروری بدن، از جمله تعادل مایعات، سلامت اعصاب، جذب مواد مغذی و عملکرد ماهیچه ها ضروری است.

غذاهای بی‌شماری حاوی سدیم هستند؛ حتی غذاهایی که ممکن است طعم شیرینی داشته باشند، مانند نان، غلات، گوشت‌های آماده، سس‌ها، چاشنی‌ها، غلات، چیپس، کراکر و سوپ.

در طول تاریخ از نمک برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شده است. غلظت بالای نمک به جلوگیری از رشد باکتری هایی که می توانند باعث فاسد شدن غذا شوند کمک می کند.

نمک معمولاً از معادن نمک یا با تبخیر آب دریا یا سایر آب های غنی از مواد معدنی برداشت می شود.

بسیاری از انواع نمک موجود است. انواع محبوب شامل نمک سفره ساده، نمک صورتی هیمالیا و نمک دریایی است. این موارد ممکن است از نظر طعم، بافت و رنگ متفاوت باشند.

نمک زیاد ممکن است به سلامت قلب آسیب برساند

مصرف بیش از حد سدیم یک نگرانی جهانی است. به عنوان مثال، این یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. فشار خون بالا خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهد، وضعیتی که در آن قلب شما نمی تواند به درستی خون را در سراسر بدن پمپاژ کند.

نمک از طریق چندین مسیر پیچیده بر فشار خون تأثیر می گذارد که بر سیستم های هورمونی، التهابی، ایمنی و گوارشی بدن شما تأثیر می گذارد.

مصرف بیش از حد نمک همچنین ممکن است سیستم رنین-آنژیوتانسین را که فشار خون و سطوح سدیم را تنظیم می‌کند، سرکوب کند.

خوشبختانه، کاهش مصرف نمک ممکن است سطح فشار خون شما را کاهش دهد، به خصوص در افرادی که دارای یک بیماری پزشکی به نام فشار خون حساس به نمک هستند.

در یک تجزیه و تحلیل در سال 2016 از 4 مطالعه بزرگ شامل 113118 نفر با و بدون فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ در افرادی که مصرف سدیم بالایی داشتند در مقایسه با افرادی که مصرف متوسط سدیم داشتند، بیشتر بود.

به طور مشابه، مروری بر تحقیقات روی 229785 بزرگسال که به مدت 13 سال تحت نظر بودند، نشان داد که مصرف بیشتر سدیم با مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. به علاوه، یک بررسی در سال 2020 که شامل 616905 نفر بود، نشان داد که هر 1 گرم افزایش در مصرف روزانه سدیم منجر به 6 درصد خطر بیشتر بیماری قلبی می شود.

با این حال، مطالعات دیگر یافته‌های متضادی را مشاهده کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شواهد کافی برای حمایت از ارتباط بین مصرف زیاد سدیم و بیماری قلبی وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف متوسط سدیم در حدود 1 تا 2 قاشق چای‌خوری در روز با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط نیست.

نمک

احتمالاً با سرطان معده مرتبط است

سرطان معده، یکی از شایع ترین انواع سرطان و چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است. چندین مطالعه رژیم های غذایی پر نمک، شامل غذاهایی مانند گوشت شور و سبزیجات ترشی را با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط می دانند.

یک مطالعه در سال 2016 روی 40729 بزرگسال ژاپنی نشان داد که افرادی که ترجیح می دهند غذاهای شور بیشتر مصرف کنند، 30 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای شور کمتری ترجیح می دهند، در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند.

دلایلی که نمک ممکن است باعث سرطان معده شود به خوبی شناخته نشده است. حدس زده می شود که مصرف زیاد نمک ممکن است رشد هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) را در معده شما افزایش دهد؛ این نوع باکتری می تواند منجر به التهاب، زخم معده و احتمالاً ایجاد سرطان معده شود .

برخی تحقیقات فرض می‌کنند که رژیم غذایی پر نمک ممکن است جهش‌های سلولی و تکثیر سلولی را که از ویژگی‌های رشد سرطان هستند، افزایش دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که این مطالعات ثابت نمی کند که مصرف زیاد نمک باعث سرطان معده می شود، فقط ممکن است این دو ارتباط قوی با یکدیگر داشته باشند.

عوارض مصرف کم نمک

در حالی که نمک بیش از حد می تواند مضر باشد، مقدار بسیار کم نیز می تواند برای بدن مضر باشد.

برخی شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی کم نمک می تواند باعث کاهش فشار خون، کم آبی، سطوح پایین سدیم و افزایش سطح چربی خون شود.

فشار خون پایین یا افت فشار خون

ممکن است افرادی که فشار خون طبیعی دارند دچار افت فشار خون شوند، زمانی که فشار خون شما کمتر از حد طبیعی است. افت فشار خون می تواند خطرناک باشد. برخی از علائم و نشانه‌ها عبارتند از:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • غش
  • تاری دید
  • افسردگی
  • کم‌آبی بدن

خطر افت فشار خون به ویژه برای کسانی که نارسایی قلبی را تجربه کرده اند بالا است، زیرا بسیاری از برنامه های درمانی به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهند. اگر در این دسته قرار می گیرید، مهم است که مرتباً سطح فشار خون خود را چک کنید.

کم آبی بدن

از آنجایی که سدیم نقش مهمی در مدیریت تعادل مایعات ایفا می کند، رژیم غذایی کم نمک می تواند باعث کم آبی بدن شود. علائم کم آبی ممکن است به صورت تغییرات پوستی، خشکی دهان و تشنگی ظاهر شود.

در صورت عدم درمان، کم آبی بدن می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ شود.

افراد مسن و افراد مبتلا به سوءتغذیه بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند و باید به میزان مصرف روزانه مایعات و علائم کم آبی توجه زیادی داشته باشند.

سطح سدیم خون پایین

رژیم غذایی کم نمک می تواند باعث هیپوناترمی شود، وضعیتی که در آن سطوح سدیم در خون شما کمتر از حد طبیعی است.

افراد مبتلا به هیپوناترمی ممکن است مشکلات عصبی جدی مانند اختلال در وضعیت ذهنی، تشنج، کما و مرگ را تجربه کنند.

برخی از افراد مبتلا به این بیماری علائم گوارشی مانند کاهش اشتها، استفراغ و تهوع را تجربه می کنند.

افراد مسن در معرض خطر بالایی از هیپوناترمی هستند که می تواند منجر به زمین خوردن و سایر عوارض پزشکی شود. مهم است که در صورت تجربه هر یک از علائم ذکر شده در بالا به دنبال دریافت مراقبت پزشکی باشند.

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید

محدودیت نمک با افزایش سطح کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید خون مرتبط است. یک بررسی در سال 2016 در 12210 بزرگسال با فشار خون و بدون فشار خون بالا را بررسی کرد که چگونه کاهش نمک در رژیم غذایی بر سطح چربی خون تأثیر می گذارد.

خوردن یک رژیم غذایی کم نمک باعث افزایش کلسترول 2.9٪ و تری گلیسیرید 6.3٪ در هر دو گروه شد. این نکته را باید در نظر داشت، زیرا کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیریدها در خطر بیماری قلبی نقش دارند.

مضرات مصرف زیاد نمک در کلام امام رضا(ع) - جهان نيوز

کدام غذاها نمک زیادی دارند؟

بیشتر نمک در رژیم غذایی مدرن از غذاهای رستورانی و غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده تامین می شود. برخی از شرکت کنندگان برتر سدیم برای بزرگسالان و کودکان در ایالات متحده عبارتند از:

  • نان: نان ساندویچ، باگت، نان ترد
  • گوشت های فرآوری شده: سالامی، بیکن، پاسترامی، ژامبون
  • سوسیس تنقلات شور: چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، کراکر، آجیل شور
  • پنیر و محصولات پنیر: پنیر صبحانه، پنیر رشته ای، چدار، موزارلا
  • دسرهای مبتنی بر غلاتکلوچه، کیک، کلوچه
  • سوپ: کنسرو، منجمد شده

اطمینان حاصل کنید که همیشه برچسب های تغذیه ای غذاهای بسته بندی شده را بررسی کنید. آنها اطلاعات مفیدی از محصول، از جمله محتوای سدیم در هر وعده را ارائه می دهند. می توانید به دنبال مقدار سدیم در هر وعده یا 100 گرم باشید و این عدد را با هر محصولی که در نظر دارید مقایسه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x