جلوگیری و درمان ریزش مو با دمنوش‌های گیاهی

ریزش مو

مصرف برخی چای های گیاهی می تواند باعث کاهش سرعت و یا معکوس شدن روند ریزش مو شود مثل دمنوش گزنه، اسطوخدوس، زنجبیل، مریم گلی و غیره.

اگر حس می کنید آنطور که باید از مواد مغذی برای سلامت موهایتان استفاده نمی کنید و مجاب به مصرف مولتی ویتامین ها شده اید اصلا نگران نباشید ! زیرا دراین قسمت به معرفی نوشیدنی هایی خواهیم پرداخت که به سادگی ریزش مو را درمان می کند.

جالب است بدانید که چای های گیاهی خواص معجزه آسایی برای مو دارند، برای دانستن بهترین چای ها برای سلامت مو چند دقیقه ای وقت بگذارید و ادامه مطب را بخوانید.

اسطوخدوس:

اسطوخدوس نوعی گل خشک شده می باشد که اگر بصورت چای استفاده شود بوی آن عالی است ، خواص موجود در چای اسطوخدوس عبارت است از:کاهش التهاب ، تقویت سیستم ایمنی ، سم زدایی از بدن و بهبود کیفیت خواب.

همچنین اگر به عنوان شامپو برای شستشوی سر استفاده شود به تسکین پوست سر، مبارزه با عفونت ها و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

فواید و مضرات استفاده از گیاه اسطوخدوس

گزنه:

یکی از علل اصلی ریزش مو کمبود مواد معدنی است. گزنه حاوی مقدار زیادی مواد معدنی ضروری، مانند آهن است و نوشیدن دمنوش آن می تواند کمبودهای این مواد معدنی را جبران کند و ریزش مو را تا حد زیادی کاهش دهد .همچنین گزنه مانند یک دیوروتیک در بدن عمل می کند و با تحریک ادرارآوری مواد سمی که وجودشان موجب می شود بدن نتواند به خوبی مواد مغذی را جذب کند، را دفع می کند. گزنه برای اکثر افراد امن است، اما قبل از مصرف آن باید با پزشک صحبت کنید زیرا ممکن است این گیاه با دارویی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

گیاه گزنه

روئیبوس ( چای قرمز):

منشا این گیاه از آفریقای جنوبی است و به دلیل سطح بالایی از پلی فنول های موجود در آن بسیار مشهور است. این چای برای درمان جراحات، رفع حساسیت ها و برای رشد مو مفید می باشد. نوشیدن چای قرمز نه تنها ریزش مو را کاهش می دهد بلکه با شوره سر نیز مبارزه خواهد کرد.

چای رویبوس

جوشانده ی چای:

جوشانده ی چای برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل داشتن انواع تانن برای کنترل هر گونه عفونت روی پوست سر مؤثر است و رشد مو را تقویت می کند. برای تهیه جوشانده چای سه قاشق چای را در یک فنجان آب جوش بجوشانید تا یک چای غلیظ دم بیاید. تفاله را جدا کنید و یک لیموترش تازه در چای بچکانید و آن را هم بزنید و موهای تمیز و شسته شده خود را با این چای غلیظ لیمویی شسته و آب بکشید.

مریم گلی:

مریم گلی گیاهی است که در مناطق مدیترانه رشد می کند. یکی از ویتامین های اصلی دراین گیاه ویتامین کا می باشد که به تقویت استخوان ها و قلب کمک می کند. مریم گلی همچنین حاوی عنصر مس و آهن می باشد که برای مبارزه با کم خونی لازم است. مریم گلی همچنین یک گزینه گیاهی برای شستشوی موی سر نیز محسوب می شود زیرا عنصر مس آن به جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد. همچنین از آنجا که خواص موجود در مریم گلی به عنوان قابض عمل می کند میتواند اگزما و درماتیت را درمان کند.

مریم گلی را می توان هم به صورت موضعی و هم به صورت نوشیدن دمنوش آن برای تقویت مو استفاده کرد. برای استفاده موضعی از مریم گلی، ۳۰ گرم برگ مریم گلی در یک لیتر آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید۳۰ تا ۴۵ دقیقه خیس بخورد و یا دم بکشد. سپس با آن مو را شستشو دهید.

برای آماده کردن دمنوش مریم گلی، در یک فنجان آب جوش یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده ی گیاه مریم گلی می ریزیم و اجازه می دهیم ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس آن را با کمی عسل شیرین کرده و نوش جان می کنیم.

 مریم گلی

بابونه:

به گفته بسیاری از محققان شستشوی موی سر با دم نوش های بابونه باعث کند شدن روند ریزش مو خواهد شد. مقداری آب بجوشانید و گل ها را به ان اضافه کنید، اجازه دهید تا دم بکشد و از صافی رد کنید و آن را به پوست سر و موهایتان اعمال نمایید و نیازی به شستشو نخواهد بود. این محلول را به راحتی برای کودکان و افراد دارای پوست حساس استفاده کنید.

 گیاه  بابونه

گل یاس:
گل یاس از قاره آسیا نشات گرفته است. با تهیه چای آن رایحه ای خوشبو از این گیاه را استشمام خواهید کرد. اگر بیماری قلبی یا دیابت دارید خواص موجود دراین گیاه به درمان آن کمک می کند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضدالتهابی دارد که باعث افزایش انرژی نیز خواهد شد و استرس را کاهش می دهد. از آنجا که به این چای، چای سبز نیز افزوده می شود کافئین موجود در چای سبز به رشد مو کمک می کند. گل یاس همچنین ضمن حفظ رطوبت سر عفونت های پوست سر را نیز درمان می کند.

 یاس

رزماری:
رزماری گیاهی است که از دریای مدیترانه سرچشمه می گیرد. این ماده حاوی آهن ، کلسیم ،ویتامین ب ۶ و همچنین آنتی اکسیدان های قوی است. نوشیدن چای رزماری به محافظت از مغز، هضم غذا ، بهبود حافظه و تمرکز کمک خواهد کرد. این چای رزماری همچنین یک شامپوی عالی برای شستشوی سر به حساب میاید زیرا باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود. خون نیز حاوی مواد مغذی مورد نیاز فولیکول های مو می باشد و برای رشد آن عالی است. مصرف روزانه یک فنجان دمنوش رزماری برای رشد مجدد موها پس از شیمی درمانی کمک می کند. مصرف رزماری برای خانم های باردار مضر است و مصرف مقادیر زیاد رزماری ممکن است قاعدگی را تحریک کند.

خواص گیاه رزماری

جینکوبیلوبا:
این درخت از چین نشات گرفته است. برگ های آن بادبزنی شکل است و به تحریک گردش خون، به خصوص در مغز و سیستم عصبی کمک می کند. این گیاه همچنین با تقویت گردش خون باعث کاهش تنش عصبی و ریزش موی ناشی از استرس خواهد شد و باعث تقویت موهای ضعیف خواهد شد.

زنجبیل:
مقداری آب را بجوشانید و چند تکه از برش های زنجبیل تازه را به آن اضافه کنید سپس آن را بصورت چای بنوشید. زنجبیل تسکین دهنده علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. استفاده از چای زنجبیل به عنوان شستشو دهنده موی سر باعث می شود موها براق و محکم تر شوند و همچنین پوسته های سر از بین بروند.

نعناع:
چای نعناع به دلیل وجود منتول خاصیت خنک کنندگی دارد که برای درمان گلودرد و مبارزه با بوی بد دهان بسیار مفید است. چای نعناع همچنین هضم غذا و سردردهای میگرنی را تسکین می دهد و حتی با عفونت های باکتریایی و قارچی ( شوره سر) مبارزه خواهد کرد. چای نعناع را به عنوان شامپویی برای شستشوی سر امتحان کنید زیرا منتول موجود در آن باعث می شود پوست سر خنک شود، ریشه و ساقه مو تقویت شود پس در نتیجه رشد آن را بیشتر خواهد کرد.

نعناع

دمنوش سبوس برنج:
سبوس منبع سرشار از ویتامین های گروه B است و به همین علت در متابولیک سیستم اعصاب، سلول های خونی و عضلات تاثیر فراوان دارد. برای تقویت موها مقداری از سبوس را داخل آب بجوشانید، سپس سبوس داخل آن را جدا کنید و دور بریزید. این جوشانده را می توانید درون غذاهای آبکی مانند سوپ بریزید و یا به صورت چای مصرف کنید. دمنوش سبوس برنج از سفید شدن مو جلوگیری می کند. برای این منظور در کمی آب نیم سیر سبوس و لیمو عمانی را بجوشانید، صاف کنید و پس از دم کردن میل کنید.

سبوس برنج

طرز تهیه شستشو دهنده گیاهی

۱-در قوری به اندازه ای که موهای سرتان را خیس کند اب بریزید، سپس آن را بجوشانید.

۲-سه تا چهار عدد از چای کیسه ای مورد نظر خود را درون قوری بیندازید و ۳۰دقیقه صبر کنید تا با شعله کم عصاره چای خارج شود ( چای به اصطلاح دم بکشد.).

۳-سپس اجازه دهید تا چای خنک شود و به دمای اتاق برسد.

۴-آن رامانند شامپو به تمام قسمت های مو بریزید و ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید تا مزایای آن حاصل شود.

۵-در آخر موهایتان را بصورت معمولی خشک کنید.

• توجه داشته باشید که این شامپو مخلوطی از چای و آب می باشد و احتیاج به شستشو ندارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x