تصمیمات مهم و ماندگار تا اخر عمر

تحقیقات نشان داده است که هر فردی در طول روز بیش از ۷۰ بار تصمیم گیری می کند و این میزان بالا منجر به پدیده ای به نام خستگی تصمیم گیری می شود که به موجب آن مغز نیز مثل عضلات خسته می شود.

 

تصمیم هایی که تا ابد منجر به حسرت می شوند

ما آدم ها در طول روز تصمیم های زیادی می گیریم. برخی از آن ها چندان مهم نیستند اما برخی از آن ها به قدری مهم هستند که تاثیری ماندگار در طول عمرمان خواهند داشت.

تحقیقات نشان داده است که هر فردی در طول روز بیش از ۷۰ بار تصمیم گیری می کند و این میزان بالا منجر به پدیده ای به نام خستگی تصمیم گیری می شود که به موجب آن مغز نیز مثل عضلات خسته می شود.

در تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس نشان داده شده است حتی زمانی که مغز ما انسان ها خسته نیست باز هم گرفتن تصمیم درست برای آن سخت است. زیرا هنگام تصمیم گیری مغز به جای این که روی اطلاعات جمع آوری شده تمرکز کند روی جزئیات خاطرات تمرکز می کند.

به عنوان مثال زمانی که یک ماشین جدید خریده اید و نمی دانید که آیا روکش های چرم بخرید یا نه؟ با وجود این که می دانید توانایی مالی اش را ندارید اما ذهن تان ناخودآگاه به خاطراتی که از بوی خوب و احساس خوبی که روی صندلی های چرم اتومبیل برادرتان داشتید تمرکز می کند. در حالی که باید به دردسر بدهی ها و قسط های خرید آن فکر کنید.

بعضی از تصمیم گیری ها بسیار جزئی و ناچیز هستند. مثلا چه غذایی بخورم، چه مسیری را برای رانندگی انتخاب کنم، وظایفم را به چه ترتیبی انجام دهم. اما بعضی از آن ها سخت و مهم هستند مثل کدام پیشنهاد شغلی را قبول کنم، آیا بخاطر کسی که دوستش دارم در شهر دیگری زندگی کنم؟ مغز ما صرفنظر از درجه اهمیت تصمیم گیری حفظ چشم اندازهایی که برای تصمیم گیری مناسب به آن نیاز داریم را سخت می کند.

برونی ویر که پرستار نگهداری از بیماران در شرف مرگ بود معمولا از بیماران درباره بزرگ ترین حسرت ها و پشیمانی های شان سوال می پرسید. همه آن ها ۵ حسرت مشترک داشتند. با مطالعه این حسرت ها اطمینان حاصل می کنید که تصمیم های درستی گرفته اید  قربانی تصمیم ها نمی شوید.

ای کاش بر اساس نظر دیگران تصمیم نمی گرفتم

وقتی در زندگی بر اساس نظر و عقیده دیگران تصمیم گیری کنید دو اتفاق می افتد:

شغل تان را اشتباه انتخاب می کنید: افراد زیادی از رشته ای که انتخاب کرده اند و یا شغلی که به دنبال آن رفته اند پشیمان هستند. چه به دنبال تایید والدین باشید و چه به دنبال پرستیژ، انتخاب غلط تصمیمی است که برای همیشه با شما خواهد ماند.

روحیات خودتان را نادیده می گیرید: وقتی بیش از حد به این اهمیت بدهید که رئیس تان چه فکری درباره شما می کند، یا همسرتان با چه مقدار پول خوشحال می شود و یا اگر شکست بخورید چقدر بد می شود در واقع روحیات خودتان را نادیده گرفته اید.

بهترین راه برای این که کمتر به نظرات و عقاید دیگران اهمیت بدهید این است که بدانید نظرات دیگران فقط در حد نظر هستند. خود ارزشیواقعی از درون می آید.

ای کاش سخت کار نکرده بودم

سخت کوشی بهترین راه برای تاثیر گذار بودن در دنیا، یاد گرفتن، کامل شدن و گاهی اوقات پیدا کردن شادی است اما اگر به خاطر دیگران باشد مشکل ساز است. اغلب برای به دست آوردن پول برای کسانی که دوستشان داریم سخت کار می کنیم در حالی که نمی دانیم آن ها به همراهی ما بیشتر نیاز دارند تا به پول مان. در واقع باید بین انجام دادن کاری که دوست دارید و بودن با کسانی که دوست شان دارید تعادل ایجاد کنید. در غیر این صورت یک روز آرزو می کنید که ای کاش سخت کار نکرده بودید.

 

ای کاش احساسم را بیان می کردم

همه ما در کودکی یاد گرفته ایم که احساسات خطرناک هستند و باید کنترل شوند. شاید این آموزش ها در کودکی کارایی داشته باشند اما وقتی احساسات را در خود کنترل می کنیم رفته رفته بزرگ می شوند و به مرحله انفجار می رسند.

بهترین کاری که باید انجام دهید این است که احساس تان را بروز دهید. شاید در ابتدا سخت باشد اما شما را وادار می کند روراست و شفاف باشید.

به عنوان مثال اگر احساس می کنید درآمد خوبی ندارید یک جلسه با رئیس بگذارید و با او در این رابطه صحبت کنید. یا با شما موافقت می کند و ترفیع می دهد و یا مخالفت می کند و پیشنهاد می دهد که برای ارزشمند شدن چه کاری را باید انجام دهید. از طرف دیگر اگر چیزی نگویید و احساس تان را خفه کنید در عملکردتان تاثیر منفی گذاشته و مانع از رسیدن به اهداف تان می شود.

 

ای کاش با دوستانم در تماس بودم

وقتی درگیر کارهای روزمره تان شوید دیگر به کسانی که برای تان مهم هستند توجهی نمی کنید به خصوص آن ها که باید برایشان وقت بگذارید. وقت گذراندن با دوستان استرس را کاهش می دهد. دوستان نزدیک انرژی به شما می دهند که هیچ چیز دیگری نمی تواند.

 

ای کاش شاد زندگی می کردم

وقتی زندگی رو به پایان است تمام مشکلاتی که با آن ها مواجه بوده اید در مقایسه با لحظات خوب بی اهمیت می شوند. و تشخیص می دهید که اغلب اوقات رنج بردن یک انتخاب است. متاسفانه بیشتر مردم خیلی دیر این را تشخیص می دهند.

همه ما درد را تجربه می کنیم اما واکنش نسبت به آن تحت کنترل خودمان است همانطور که می توانیم لذت را تجربه کنیم. یادگیری خندیدن و شاد بودن چالش بزرگی است اما ارزش تلاش زیاد را دارد.

 

منبع:بدونیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x