چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403

تاریخچه نوشت افزار استدلر

محصولات تولیدی این شرکت بسیار متنوع هستند: خودکار، مداد نوکی، مداد استاندارد با روکوش چوبی، مدادتراش، خودنویس، مدادهای طراحی، خمیرهای بازی، پاک کن های پلاستیکی، خط کش، پرگار و سایر لوازم تحریر و طراحی. استدلر ادعا می کند که بزرگ ترین شرکت تولیدکننده مدادهای چوبی، خودکارهای مخصوص پروژکتورهای آموزشی، سرب مداد نوکی و خمیرهای بازی در اروپا است.

 

 

استدلر با نام کامل Staedtler Mars GmbH & Co. KG یک شرکت تولیدکننده نوشت افزار و لوازم تحریر آلمانی است. این شرکت در سال ۱۸۳۵ توسط جی.اس. استدلر (J.S.Staedtler) تاسیس شده است.

محصولات تولیدی این شرکت بسیار متنوع هستند: خودکار، مداد نوکی، مداد استاندارد با روکوش چوبی، مدادتراش، خودنویس، مدادهای طراحی، خمیرهای بازی، پاک کن های پلاستیکی، خط کش، پرگار و سایر لوازم تحریر و طراحی. استدلر ادعا می کند که بزرگ ترین شرکت تولیدکننده مدادهای چوبی، خودکارهای مخصوص پروژکتورهای آموزشی، سرب مداد نوکی و خمیرهای بازی در اروپا است.

بیش از ۸۵ درصد فرایند تولید این شرکت در دفاتر مرکزی آن واقع در نورمبرگ آلمان انجام می شود. در عین حال بخشی از این محصولات هم در ژاپن تولید می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا با تاریخچه استدلر بیشتر آشنا شوید.

 

تاسیس استدلر

تاریخچه استدلر

 

نام استدلر ارتباط نزدیکی با تاریخچه مداد در نورمبرگ آلمان دارد. مدت ها قبل از اینکه جی.اس. استدلر در سال ۱۸۳۵ کارخانه تولید مداد خود را در شهر قدیمی نورمبرگ تاسیس کند، این خانواده نسل اندر نسل مشغول تولید نوشت افزارهای دست ساز بودند.

ریشه نام استدلر به سال ۱۶۶۲ بر می گردد؛ سالی که در آن اولین اشارات به نام فردریش استدلر (Friedrich Staedtler) دیده می شود. فردریش یک سازنده مداد بود و نام او در دفاتر سالانه شهر دیده می شد. در سوم اکتوبر ۱۸۳۵، جی.اس.

 

استدلر از شهرداری نوبرمرگ اجازه گرفت تا سرب سیاه (یا گرافیت)، گچ قرمز و مدادهای پاستلی را در کارخانه صنعتی خود تولید کند. در سال ۱۸۶۶ این شرکت تنها ۵۴ کارگر داشت و تولید ناخالص سالانه آن ۱۵۰۰۰ (۲۱۶۰۰۰۰ مداد) بود.

 

بین سال های ۱۹۰۰ و ۱۹۰۱ برندهای Mars و Noris ایجاد شدند. در سال ۱۹۲۲، شرکت تابعه آمریکایی (واقع در نیویورک) و چهار سال بعد از آن هم در ژاپن شرکت تابعه آن تاسیس شد. در سال ۱۹۳۷ نام استدلر به کارخانه خودنویس و مداد مارس تغییر یافت و طیف محصولات این شرکت گسترش یافت و شامل نوشت افزار مکانیکی هم شد.

 

مداد محبوب هیتلر

تاریخچه استدلر

معروف است که آدولف هیتلر مدادهای ساخت استدلر را به همه برندهای دیگر ترجیح می داده است و وقتی مداد یا خودکاری با برند پایین تر از آن به او می دادند عصبانی می شده است.

همچنین منابع نزدیک به هیتلر نقل کرده اند که او در حالی که مداد استدلر در دستش بوده مرده است. این حرف پایه محکمی ندارد اما معروف است که مداد HB بعد از مرگ هیتلر تغییر نام داد، چرا که به مداد هیتلر معروف بود.

 

در سال ۱۹۴۹، استدلر تولید خودکار را در روند کار خود قرار داد؛ خودکار کم کم جای خودنویس را گرفت و شیوع زیادی پیدا کرد. با این حال، استدار هنوز به تولید خودنویس ادامه می دهد.

 

استدلر در سال ۱۹۵۰ دست به تولید مداد نوکی یا مدادهای مکانیکی زد. اولین مداد نوکی را با چوب ساخت. چهار سال بعد برند Lumocolor را روانه بازار نوشت افزار کرد. از این برند به طور گسترده برای طراحی طیف وسیعی از ماژیک های استدلر استفاده می شد.

 

در سال ۱۹۶۲، تولید خودکارهای فنی مهندسی موسوم به راپیدوگراف را آغاز نمود. این خودکارها توسط مهندسان یا طراحان گرافیک به کار می رود. در سال ۲۰۱۰ هم صد و هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این برند جشن گرفته شد.

 

لوگوهای استدلر

تاریخچه استدلر

 

 

شرکت نوشت افزاری استدلر از سال ۱۹۰۸ هشت نوع لوگو را به کار برده است. اولین لوگوی این شرکت از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲، دومین لوگو از سال ۱۹۱۲ تا ۱۹۲۵، سومین لوگو از ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۲، چهارمین لوگو از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۷، پنجمین لوگو از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳، ششمین لوگو از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۳ هفتمین لوگو از ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۱ و در نهایت هشتمین لوگو از سال ۲۰۰۱ تا کنون نماد شرکت استدلر است.

حروفی که در این لوگوها به کار رفته، تا سال ۲۰۰۵ معمولاً متمایل به سمت چپ بوده است.

 

محبوبیت استدلر

تاریخچه استدلر

استدلر که ریشه در سنت قدیمی مدادسازان شهر نورمبرگ دارد، امروز با هدایت آکسل مارکس (Axel Marx) همچنان به پیش می رود. این شرکت در حال حاضر در ۱۵۰ کشور نمایندگی دارد. تعداد شرکت های تابعه آن در سراسر جهان، ۲۳ شرکت است.

استدلر در سراسر جهان شش کارخانه دارد که تنها سه تا از آنها در نورمبرگ آلمان قرار دارند.

تقریباً سه چهارم این محصولات در حال حاضر در آلمان تولید شده و هشتاد درصد آن محصولات صادر می شوند.

آکسل مارکس بر این باور است که امروزه با توجه به پدید آمدن نوشت افزارهای دیجیتالی، مثل کیبورد و تبلت و تلفن های هوشمند، این برند می تواند همچنان حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

به گفته او، نمی توان جلوی پیشرفت های تکنولوژی را در زمینه نوشت افزار گرفت، اما باید قبول کنیم که در زمینه خلاقیت و بروز استعدادهای هنری و یادگیری نوشتن و نقاشی کشیدن، ابزارهای سنتی در هیاهوی لمس تبلت ها و تق تق کیبوردها، همچنان با صدای بلند و رسا حرف اول را می زنند. شما هم می توانید با خرید محصولات استدلر در بالا بردن این صدا سهیم باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x