برترین مرورگر 2014 دنیا را بشناسید

رقابت شدید کروم و فایر فاکس؛

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هنگامی که مورخان به تاریخ ده یا بیست ساله وب نگاهی می‌اندازند، معلوم می‌شود آنها می‌خواهند  فایرفاکس را به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات از ده سال گذشته اعلام کنند. اما در حال حاضر، فایرفاکس خیلی پر کاربرد به نظر نمی‌آید و این باعث می‌شود فایرفاکس کمی در مورد آینده خود نگران باشد.

اوج موفقیت خود، در حدود سال 2011 تا 2010، فایرفاکس متعلق به بیش از یک چهارم از بازار مرورگر در ایالات متحده و تقریبا یک سوم در اروپا بود. اما امروز، آن اعداد در بسیاری از مناطق بسیار کاهش یافته است. هر چند آلمانی‌ها هنوز عشق فایرفاکس بیش از هر مرورگر دیگر هستند آمار دقیق همیشه دردسترس است، بستگی به این دارد که شما اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید، اما روند آمار در همه جا یکسان است و به نظر می آید مرورگر موزیلا دیگر به خوبی گذشته نیست.

 

زمانی که احساس شد پیشرفت فایرفاکس کند شده، کروم گوگل راه‌اندازی شد. جرقه کروم برای اولین بار در سال 2008 و به طور شگفت زده‌ای در حال پیشرفت بود. ما یک کاربر ثابت فایرفاکس بودم با این حال که در آن زمان  کروم هم وجود داشت، اما ناگهان کروم  – حتی  نسخه‌های اولیه بتا آن – فایرفاکس را قورت داد. از آن به بعد کروم به سرعت رشد کرد، فایرفاکس در حال حاضر قابل مقایسه با کروم نیست. فایرفاکس کم کم کنار رفت و کاربران برای وبگردی کروم را باز می‌کنند و وب‌سایت گوگل بیشتر از طریق کروم باز می‌شود.

در بین چیزهایی که بر روی دسکتاپ هستند فایرفاکس زیاد به چشم نمی‌خورد، اما فایرفاکس هنوز هم جز یکی از بهترین مرورگر در بین تلفن‌های همراه است.

 

 

اپل در پلتفرم خود به موتورهای مرورگر شخص ثالث اجازه دسترسی نمی‌دهد و حتی اندروید جدیدا همین طور شده بود، به همین خاطر موزیلا در پی راه اندازی یک نسخه مفید از فایرفاکس در پلتفرم بود. در طول چند سال گذشته، موزیلا سعی در راه اندازی پلتفرم منحصر به خود بود، این تلاش بی پروا بود و من تنها می‌توانم آن را ستایش کنم چون این برای تلاش برای تلفن‌های همراه ارزان قیمت است.

از بسیاری جهات، تیم فایرفاکس احساس می‌کند که با شکست مواجه شده‌اند. اگر از کسی بپرسید چرا از فایرفاکس استفاده نمی‌کنید آنها می‌گویند: “این بیش از حد کند است.” در واقع چنین هم نیست. (مانند مایکروسافت با اینترنت اکسپلورر) دوباره موزیلا در حال متقاعد کردن مردم است که مرورگرش کاملا خوب است، برخلاف مایکروسافت، بودجه‌ای را صرف بازاریابی برای بهبود اینترنت اکسپلور اختصاص نداد.

 

موزیلا در ماه آینده با یاهو همکاری می‌کند تا قدرت خود را در ایالات متحده پیدا کند. با این حال که شرکت یاهو در چند سال گذشته در حال نوساناتی بوده است اما این بهترین موقعیت برای افزایش سهام فایرفاکس است چون کسانی هستند که به دنبال مروگری برای جستجو در موتور جست وجوی یاهو هستند. شاید موزیلا با این وجود روند بهتری را داشته باشد. این یک سازمان غیر انتفاعی است که باعث می‌شود وب به مکانی بهتر به لطف موزیلا تبدیل شود.

اما چه قدرتی وجود دارد که این سازمان اهمیت خود را از دست ندهد؟

متقاعد کردن دیگران برای پیروی از شما آسان است هنگامی که شما خود یک بخش عمده از بازار هستید، اما زمانی که این تعداد به ده درصد برسد،  بیش از حد آسان است برای اینکه دیگران بخواهند شما را نادیده بگیرند.

باشگاه خبرنگاران