پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

انواع سبک و طرح‌های تاتو بدن

انواع سبک و طرح‌های تاتو بدن

تریبال و پلینزیان :تریبال به معنای قبیله و پلینزیان به معنای جزایر پلینزی است که یکی از قدیمی­ترین سبک‌های‌ تاتو در فرهنگ پلینزی است. این سبک در جزایر هاوایی، ساموآ و نیوزیلند وجود دارد و در آن شخص در واقع داستانی از زندگی یک فرد را با طرح‌ها و الگوهای معنا دار بر روی بدن خود تاتو می­کند.

در این سبک تاتو بدن فرد با جوهر و رنگ مشکی پوشیده می­شود و می­توان گفت این امر نوعی فرهنگ مقدس و معنوی به شمار می­رود که هر قسمت از این سبک تاتو معنای خاصی دارد.

تتو تریبال | آسمونی

طرح خام تاتو تریبال - تاتوشاپ

این سبک تاتو هم اکنون نیز در میان اهالی جزایر پلینزیان با همان طرح‌های قدیمی و گاهی حتی با همان ابزار قدیمی رایج است. این سبک به دلیل معانی خاص و زیبایی در سراسر دنیا انجام می‌شود.

آمریکایی سنتی:از میان انواع سبک و طرح‌های تاتو بدن، آمریکایی سنتی قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سبک غربی‌ها شناخته می‌شود که در سال ۱۹۳۰ میلادی توسط سیلرجری که در اصل ژاپنی بوده و با دیدگاه آمریکایی این سبک تاتو را به وجود آورده است ایجاد شد.

در این سبک تاتو از طرح‌های دو بعدی با رنگ‌های جیغ و اصلی و خط‌های ضخیم استفاده می‌شود و دارای یک سری قوانین خاص است. طرح‌های رایج در سبک آمریکایی سنتی شامل نماد‌های دریایی، قلب، عقاب، جمجمه، خرگوش، دزد و گل رز هستند.

تتو آمریکایی سنتی

سبک تاتو آمریکایی سنتی (old school)

سنتی مدرن:سنتی مدرن در تاتو بدن خود نوعی سبک جدید در سبک آمریکایی سنتی است، که در سال۱۹۵۰میلادی با پیشرفت تاتوآرتیست‌ها این سبک تاتو شکل گرفت.

انواع طرح‌های تاتو بدن در این سبک به صورت همان سبک سنتی آمریکایی است با این تفاوت که در سبک سنتی مدرن طرح‌های تاتو بیشتر سه بعدی و نور پردازی با رنگ سفید است همچنین دارای جزییات بیشتری است.

انواع سبک ها و طرح های تاتو -

ژاپنی سنتیژاپنی‌ها از ده هزار سال پیش از میلاد مسیح تاتو می‌زدند! اما سبک یرزومی کنونی از سال ۳۰۰ میلادی پدیدار شده است. تاتو‌های ژاپنی قسمت بزرگی از بدن را پوشش می‌دهند، همچنین می­توان گفت سبک تاتو ژاپنی دارای قوانین سختگیرانه‌ای است.

از جمله اینکه تصویر بودا باید بالای کمر زده شود یا اینکه حیوانات خاص باید با گل‌های خاص خودشان همراه باشند. طرح‌های تاتو بدن رایج در این سبک شامل شکوفه‌های گیلاس، ماهی کوی، گل لوتوس، سگ جنگی، اژدها و گایشک‌ها هستند.

انواع سبک ها و طرح های تاتو -

سبک آمریکایی مدرن:جدیدترین سبک تاتو در میان انواع سبک‌ها، آمریکایی مدرن است که در آن رنگ‌ها زنده‌تر، پر جنب و جوش‌تر و خطوط ضخیم به کار گرفته می‌شوند.

این سبک تاتو در سال‌های ۱۹۷۰, ۱۹۸۰و ۱۹۹۰ تکامل و رونق یافت. طرح‌‌های تاتو بدن در سبک آمریکایی مدرن اغلب کارتونی یا گرافیتی با طرح‌های شاد، حیوانات با لباس‌های فانتزی و شخصیت‌های روز هستند.

تتو جدید سنتی

سیاه و سفید یا گری واشاین سبک تاتو بیشتر زیرمجموعه سبک واقع گرایی است با یک تفاوت که در آن به جای استفاده از رنگ‌های مختلف از رنگ مشکی و خاکستری استفاده می‌شود.

این نوع تاتو بدن در ایران بسیار پرطرفدار است و دیگر سبک­ها در ایران جز اقلیت به حساب می‌آیند.

تاتو سیاه و سفید یا گری واش

تاتو سیاه و سفید یا گری واش

سبک واقع گرایی:این نوع از سبک تاتو نقاشی یک طرح از واقعیت با جزئیات روی پوست است. هرچه رنگ ‌و طرح به واقعیت نزدیک‌تر باشد و از خطوط در آن استفاده نشود ماهرانه ­تر و طبیعی‌تر است.

غالبا در این سبک طرح‌ها منظره، حیوانات و پرتره است که به صورت رنگی یا سیاه سفید ایجاد می‌شود.

تتو رئالیسم یا واقع گرایانه

پرتره: این سبک تاتو نوعی سبک واقعگرایی بوده که طرح از یک شخصیت واقعی الهام گرفته است که شاید این شخص یک شخص معروف یا فردی از نزدیکان شما باشد.

اما با سبک واقع گرایی تفاوت‌هایی دارد، به طور مثال شاید تصویر کاریکاتور یک شخص زنده باشد.

تاتو پرتره

سبک تاتو هندسیطرح تاتو هندسی مانند ماندالا از زمان‌های قدیم مطرح بوده و امروزه بسیار پرطرفدار شده‌ است. این تاتو بدن بیشتر سیاه سفید بوده اما بعضی از تاتو آرتیست‌ها سعی می‌کنند آن را به یک پالت رنگ تبدیل کنند. این سبک تاتو دارای خطوط دقیق و بی نقص است.

تتوهای هندسی

سبک پرداز نقطه­ ای: این نوع تاتو بدن یکی از پرطرفدارترین سبک‌ها است که در آن به جای سایه از نقاط استفاده می‌شود. به این صورت که در قسمت‌های تیره تر تراکم نقاط بیشتر و قسمت‌های روشن با تراکم نقاط کمتر ایجاد می‌شوند. این سبک تاتو زیر شاخه‌ی سیاه و سفید است.

تتو نقطه‌ ای (دات ورک - Dotwork)

آبرنگی:سبک آبرنگی یکی از جدیدترین و نو ظهورترین سبک‌های تاتو بدن است که در آن بیشتر به طراحی و نقاشی به سبک قلمو، رنگ رقیق شده آبکی، رنگ‌های ملایم و رنگ‌های پاشیده شده توجه می‌شود.

دقیقا مصداق نقاشی با آبرنگ روی کاغذ است با این تفاوت که این سبک روی پوست بدن اجرا می‌شود. از قدمت این سبک تاتو پنج تا ده سال می‌گذرد اما به دلیل جلوه خاص خود طرفداران بسیاری در میان افراد جامعه دارد. این سبک تاتو بیشتر به صورت رنگی تاتو می‌شود ولی طرح سیاه سفید هم دارد.

تاتو بدن

 سبک آبرنگی تتو

جمع بندی

تاتو بدن نوعی آرایش و زیبایی بدن است که افراد با انجام طرح­های مختلف به نوعی معنای عقاید خود را نیز بیان می­کنند.

تاتو و خالکوبی‌ها سبک‌های مختلفی دارند و در گروه بندی‌های متفاوتی قرار می­گیرند که هر کدام ویژگی، رنگ بندی و تکنیک خاص خود را دارند.

بعضی از این سبک‌ها برگرفته از یک فرهنگ یا داستان قدیمی هستند که میان افراد جامعه از قدیم وجود داشته و حتی وجهه مذهبی نیز دارند.

ولی بعضی از سبک‌های تاتو  بدن در زمان حال رواج یافته‌ اند و قدمت زیادی ندارند مانند سبک آبرنگی که سبکی نو ظهور است. همچنین بعضی سبک‌های تاتو توسط یک شخص با یک دیدگاه خاص پدید آمده اند مانند سبک: آمریکایی سنتی.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x