افزایش سرعت دانلود با بیت تورنت

تکنولوژی در پاسخ به مشکلات کاربران در مبادله فایل‌های بزرگ، بیت تورنت را پیشنهاد داده که با ایجاد کمترین ترافیک در سرورهای داده شده، بتوان فایل‌های حاوی اطلاعات مانند فیلم و عکس را به سریعترین روش دانلود کرد.

بیت تورنت راه‌حلی برای سرعت پایین دانلود/

 


 یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاربران اینترنت، مبادله و اشتراک فایل‌های بزرگی است که هرروزه با آن‌ها سروکار دارند. تورنت یکی از پاسخ‌هایی است که تکنولوژی به این نیاز کاربران داده است. بیت تورنت روشی است برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات، بدون آنکه باعث ایجاد ترافیک در سرور‌های دانلود شود. با این روش می‌توان موسیقی، فیلم، عکس و انواع فایل‌ها را مبادله نمود.

ایده اولیه و مبنای عملکرد

ایده اولیه این روش، از آنجا شروع شد که چون هر دستگاه متصل به اینترنت در حال ارسال و دریافت اطلاعات به شبکه جهانی نت است، بنابراین می‌توان از هر دستگاه متصل به شبکه به‌عنوان واسط‌هایی جهت تبادل اطلاعات استفاده کرد.

بیت تورنت، با تورنت کردن (تقسیم و پخش) فایل میان کاربرانی که قبلا آن‌ها را دریافت کرده و یا در حال دانلود هستند، از ترافیک سرورها و شلوغی بیش‌ازحد آن‌ها می‌کاهد. همچنین درصورتی‌ که سرور اصلی فایل از شبکه خارج شود، می‌توان با جمع‌آوری قسمت‌های مختلف فایل، آن‌ها را دوباره بازسازی نمود.

بنابراین بیت تورنت که به‌اختصار تورنت هم نامیده می‌شود، می‌تواند هر بیت از فایل مدنظر را هم‌زمان از سرورهای مختلف دریافت کند. این خاصیت مشکل پهنای باند دانلود از یک سرور را حل کرده و بنابراین بسیار سریع‌تر از آن است.

بیت تورنت راه‌حلی برای سرعت پایین دانلود

دانلود تورنت بسیار ساده و کاملا رایگان است. ساختار شبکه آن به گونه ایست که فایل‌های خراب را فیلتر کرده و کیفیت دانلود را به 99% می‌رساند. پس درصورت استفاده از تورنت، فایلی که دانلود می‌کنید، مطمئنا همان چیزی است که می‌خواهید.

سرعت دانلود تورنت می‌تواند به 1.5 مگابیت بر ثانیه نیز برسد. همچنین تورنت منبع باز و رایگان بوده و حین دانلود هیچ تبلیغی مشاهده نخواهید کرد.
برای دسترسی به یک فایل با قابلیت تورنت، نیاز به فایل تورنت اولیه با پسوند .torrent و یک نرم‌افزار به نام client دارید که بتواند نزدیک‌ترین کاربرانی را که پیش از شما فایل مدنظر را دانلود کرده و به اشتراک گذاشته‌اند، بیابد.

در حقیقت فایلی که دانلود کرده‌اید، حاوی اطلاعاتی است که به کلاینت شما می‌گوید چگونه می‌توانید نزدیک‌ترین فردی را که فایل مدنظر شما را دانلود کرده و به اشتراک گذاشته، بیابید.

در این صورت حتی اگر شما بخش کوچکی از فایل اصلی را نیز در اختیار داشته باشید، بدون نیاز به دانلود کامل فایل، کلاینت شما را به یک واسط تبدیل کرده و بر سرعت دانلود می‌افزاید.

بیت تورنت راه‌حلی برای سرعت پایین دانلود

تصویر بالا سرور اصلی یک فایل و کاربران متصل به آن‌ را نشان می‌دهد که چگونه پس از دانلود فایل اولیه، توسط تورنت با هم تبادل اطلاعات دارند.

تجربه اولین تورنت

نصب کلاینت

برای استفاده از قابلیت بیت تورنت، ابتدا باید کلاینت مربوط به سیستم‌عامل خود را دانلود کنید. پیشنهاد ما به کاربران ویندوز، برنامه بسیار سبک uTorrent است. به کاربران Mac و لینوکس نیز استفاده از Transmission را پیشنهاد می‌کنیم، زیرا به‌صورت پیش‌فرض روی Ubuntu و دیگر توزیع‌های لینوکس نصب بوده و روی سیستم‌عامل Mac نیز بسیار خوب عمل می‌کند.

انتخاب سرور

بعد از نصب کلاینت، نیاز به سروری دارید که شما را به کاربران دیگر متصل کند و تورنت را در اختیارتان قرار دهد. برای انتخاب، باید به تعداد کاربران واسطه این سایت یا Tracker نیز توجه کنید که پیش از شما فایل را دانلود کرده و آن‌ را به اشتراک گذاشته‌اند. هرچه این عدد بالاتر باشد، به دلیل افزایش واسطه‌ها، سرعت دانلود شما بالاتر خواهد بود. برای این کار می‌توانید از سایت‌های پیشنهادی زیر استفاده کنید:

  •  Mininova
  • The Pirate Bay
  • isoHunt
  • TorrentSpy
  •  btjunkie

بعد از انتخاب سایت دلخواهتان، لینک دانلود را پیدا کرده و تورنت آن‌ها را دانلود کنید. در این مرحله نوع اتصال اینترنت شما باید با پورت 6881 تنظیم شده باشد تا اجازه‌ی به اشتراک‌گذاری تورنت را داشته باشید.

و در نهایت

فایل .torrent را با نرم‌افزار کلاینت باز کرده و محل ذخیره فایل را مشخص کنید تا دانلود آغاز شود. در این مرحله کلاینت شما با سرور سایت ارتباط برقرار کرده تا کاربرانی را که فایل .torrent دقیقا مشابه شما دارند را پیدا کنند. این مرحله ممکن است 2 تا 10 دقیقه طول بکشد. پس از پیدا شدن کاربران، کلاینت دانلود را شروع می‌کند. همان‌طور که گفته شد، هرچه تعداد کاربران با مشخصات مشابه بیشتر باشد، سرعت دانلود افزایش خواهد یافت. پس از اتمام فرآیند دانلود، برای اینکه شامل قوانین تنبیهی Tracker خود نشوید، محیط کلاینت خود را چند ساعتی فعال نگه دارید تا کاربران دیگری که نیاز به دانلود فایل دریافتی شما دارند، بتوانند از سیستم شما به‌عنوان واسط استفاده کنند.

امّا…!

تا اینجا به بیان خوبی‌های بیت تورنت پرداختیم، اما تکنولوژی درصورتی‌ که درست استفاده نشود، می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد. یکی از این پیامدها، اشتراک فایل‌هایی است که نیاز به رعایت کپی‌رایت دارند. البته مراکزی وجود دارند که می‌توانند اطلاعات مبادله شده را رصد کرده و IP هایی را که در حال تبادل اطلاعات دارای کپی‌رایت هستند شناسایی کنند.

بنابراین صاحبان اطلاعات می‌توانند با مراجعه به مقامات ذی‌ربط به‌صورت قانونی از شرکت‌های ارائه‌دهنده IP های مذکور شکایت کنند تا آن‌ها را از کار بیاندازد. بنابراین در صورت استفاده از تورنت، خود را در معرض ریسک دعوای مدنی قرار می‌دهید.

بیت تورنت

مشکل دیگری که در استفاده از فایل‌های قابل‌اجرای تورنت بسیار شایع است، خطر آلودگی به بدافزار است. حدود 43 درصد نرم‌افزارها و 39 درصد بازی‌های آن آلوده گزارش شده‌اند.

همچنین درصورتی‌که فردی از تورنت تنها برای دانلود استفاده کند و فایلی را به اشتراک نگذارد، سرورهایی که مشترکان را شناسایی و آن‌ها را به هم متصل می‌کند، سرعت دانلود کاربر را گاهی تا 1 کیلوبیت بر ثانیه محدود می‌کند.

نکته دیگری که باید در استفاده از آن موردتوجه قرار بگیرد، حافظه‌ایست که شما به اطلاعات برای تبادل اختصاص می‌دهید. نیاز هر کاربر معمولی به‌طور متوسط در حدود 20 تا 40 گیگابایت است که برای افراد حرفه‌ای‌تر، این حافظه به حدود 500 گیگابایت افزایش می‌یابد.

بنابراین استفاده از بیت تورنت نیازمند تحقیق و تعریف چارچوب‌هایی است تا علاوه بر اینکه به کاربران اجازه تورنت کردن را می‌دهد، جلوی اشتراک برخی از محتویات را گرفته و مشکلات استفاده از آن را به حداقل برساند.

منبع:ستاره

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x