افزایش رفتار پرخطر با اعتماد به هوش مصنوعی

افزایش رفتار پرخطر با اعتماد به هوش مصنوعی

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که وقتی افراد انتظارات بالایی از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی دارند، تصمیمات پرخطرتری می‌گیرند که می‌تواند مشکل ساز باشد.

مطالعه جدیدی که اخیرا منتشر شده است،نشان می‌دهد که وقتی افراد انتظارات بالایی از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی دارند،تصمیمات پرخطرتری را می‌گیرند که می‌تواند مشکل ساز باشد زیرا مردم بدون این‌که درک درستی از مزایا و محدودیت‌های آن‌ داشته باشند،از این فناوری استفاده می‌کنند.

در حال حاضر فناوری‌های تقویتی که عملکرد فیزیکی،شناختی یا حسی ما را تقویت می‌کنند،رایج شده‌اند.تولید برخی از آن‌ها به‌قدری گسترده شده است که استفاده از آن‌ها بسیار رایج شده است.در طرف دیگر فناوری‌های جدیدی در حال ظهور هستند که می‌توانند توانایی‌های ما را دوچندان کند مانند تقویت بینایی مبتنی بر هوش مصنوعی.

اما تبلیغات پیرامون این فناوری‌ها باعث می‌شود که افراد به تغییر رفتار روی بیاورند.یک استاد دانشگاه می‌گوید:«افراد زمانی که معتقدند با فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی یا رابط‌های مغز و رایانه تقویت می‌شوند،تمایل بیشتری به ریسک‌پذیری دارند.

به پردازنده اعتماد نکنید

گروهی از محققان تصمیم گیری و رفتار ریسک پذیری را با یک آزمایش روانشناختی اندازه گیری کردند.در این آزمایش،شرکت‌کنندگان با برگرداندن کارت‌هایی با مقادیر پنهان،امتیاز کسب می‌کنند یا از دست می‌دهند.

۲۷ شرکت‌کننده به این باور رسیدند که رابط مغز و رایانه کنترل‌شده با هوش مصنوعی،توانایی‌های شناختی آن‌ها را با افزایش می‌دهد اما بازی تقلبی بود چون افزایش امتیازات هیچ سود واقعی برای افراد نداشت و شرکت کنندگان تقریباً هرگز با کارت ضرر مواجه نشدند.

با این حال، اکثر شرکت‌کنندگان فکر می‌کردند که این افزایش امتیاز به آنها کمک کرده تا بهتر عمل کنند و این باعث می‌شود ریسک‌های بیشتری را متحمل شوند.

آیا هوش مصنوعی قابل اعتماد است؟

این یافته‌ها نشان می‌دهند که چگونه پیشرفت‌های شناختی ساختگی می‌تواند تأثیرات واقعی بر انجام رفتارهای پرخطر داشته باشند.یک محقق می‌گوید:«هیجان‌هایی که پیرامون این فناوری‌ها است،انتظارات مردم را نسبت به این فناوری افزایش می‌‌دهد و این می‌تواند افراد را به سمت تصمیم‌گیری های پرخطر سوق دهد که می تواند عواقب واقعی برای زندگی آن‌ها داشته باشد.

فناوری هرگز خنثی نیست

ابزارهای مدرن تقویت بینایی مبتنی بر هوش مصنوعی در دسترس آتش‌نشانان قرار می‌گیرند تا بتوانند دید خوبی داشته باشند.این نمونه نشان می‌دهد که اثرات تدریجی سیستم‌های هوش مصنوعی،می‌تواند به کاربران کمک کنند تا با استفاده از این فناوری،عملکرد خود را تقویت کنند.محققان نگران این هستند که ممکن است افراد بیشتری با کمک این فناوری به رفتارهای پرخطر روی بیاورند.

یک استاد دانشگاه می‌گوید:«فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که عملکرد کاربران را بهبود می‌بخشند،به طور فزاینده‌ای رایج هستند و در تصمیم‌گیری‌های واقعی که بر زندگی،رفاه،اعتماد به نفس و ایمنی افراد تأثیر می‌گذارد نقش دارند.

به همین دلیل،انجام چندین آزمایش در شرایط کنترل شده برای ارزیابی دقیق و اعتبار سنجی این فناوری مهم است تا افراد بیشتری به سمت انجام رفتارهای پرخطر نروند.

منبع:شبکه علمی ثریا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x