شستشو و ضد عفونی ماسک صورت و چند اشتباه رایج

تمیز کردن اشتباه ماسک شما می‌تواند در بلند مدت آسیب‌هایی جدی ایجاد کند

 

https://oghyanos.ir/wp-content/uploads/2020/05/img_5ebdc6db3ed2e.jpg

 

با توجه به این که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی استفاده از پوشش‌های پارچه‌ای را برای کاهش انتقال کرونا توصیه کرده اند، مردم در سراسر جهان برای حفظ امنیت خود و دیگران ماسک‌های مختلف ساخته خود یا خریداری شده از داروخانه‌ها را استفاده می‌کنند. با این حال پوشیدن ماسک، لزوماً به معنای محافظت از سلامتی نیست.

به نقل از بست لایف، متخصصان می‌گویند تمیز کردن اشتباه ماسک شما می‌تواند در بلند مدت آسیب‌هایی جدی ایجاد کند؛ بنابراین اگر مایلید ماسک خود را حفظ کرده و خطر انتقال کروناویروس را پایین نگه دارید بهتر است ۵ اشتباه رایج را بشناسید و این اشتباهات را مرتکب نشوید:

 

شما روزانه ماسک خود را شستشو نمی‌دهید

بزرگترین اشتباهی که در مراقبت از ماسک صورت مرتکب می‌شوید، نشستن آن به اندازه کافی است دکتر شارلین استریت لرد. متخصص پوست و مو و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در این خصوص می‌گوید: «ماسک‌های پارچه‌ای باید حداقل یک بار در روز شسته شوند. اگر فردی ماسکی نداشته باشد و با شما صحبت کند، یا سرفه کرده یا عطسه کند، قطرات تنفسی او می‌تواند زمینه ساز بیماری شما شود.»

 

شما ماسک خود را در آب گرم نمی‌شویید

آب سرد ممکن است برای لباس‌های ظریف‌تر شما مناسب باشد، اما درباره ماسک‌ها بهتر است از آب داغ استفاده کنید. رند مک کلاین، مدیر ارشد پزشکی LCR می‌گوید: «ما می‌دانیم که اگر ماسک به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در دمای حداقل ۱۴۰ درجه فارنهایت غوطه ور شود، حتی غوطه وری ماسک در آب گرم به تنهایی می‌تواند کافی باشد.»

 

شما از مواد شوینده استفاده نمی‌کنید

جوش شیرین و سایر مواد افزودنی لباسشویی فاقد حساسیت زایی برای نظافت کردن ماسک حائز اهمیت محسوب می‌شوند بدون مواد شوینده کافی ممکن است ماسک شما به خوبی نظافت نشود. دکتر مک کلاین توضیح می‌دهد: «صابون قادر به شکستن کپسید‌ها (دیواره سلولی) کرونا ویروس است و به طور موثری آن‌ها را می‌کشد. فقط کافی است از دستورالعمل‌های معمولی در ماشین لباسشویی پیروی کنید. درست همانطور که دیگر لباس‌های خود را می‌شویید.»

 

شما بیش از حد از سفید کننده استفاده می‌کنید

درست است که استفاده از وایتکس و مشتقات سفیدکننده قابلیت ضدعفونی دارند، اما باید مراقب باشید از سفید کننده بیش از حد استفاده نکنید، زیرا می‌تواند پارچه را از بین ببرد. خوشبختانه، حتی اگر ماشین لباسشویی ندارید، می‌توانید با خیساندن ماسک خود در مخلوط آب و سفید کننده به نسبت ۵ برابر آب و ۱ برابر سفید کننده ماسک خود را تمیز کنید.

 

شما ماسک خود را در مایکروفر می‌گذارید

درست است که ماکروفر می‌تواند برخی از انواع ماسک را نظافت کند. اما بهتر است دقت کنید که فقط برخی از انواع ماسک با مایکروفر نظافت می‌شوند و بسیاری از انواع ماسک را نمی‌توان یا نباید در مایکروفر نظافت کرد. بهترین روش این است که ماسک‌ها در ماشین لباسشویی ریخته شوند و برای خشک شدن در آفتاب آویزان شوند

 

 

چرا ماسک را نباید ضدعفونی کنیم؟

چرا ماسک را نباید ضدعفونی کنیم؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بسیاری از افراد ماسک را برای استفاده مجدد ضدعفونی می‌کنند در حالیکه این کار مناسب نبوده و خود عامل انتقال ویروس کرونا است.

مینو محرمی توضیح داد: مشاهده می‌شود که افراد ماسک‌ها را با استفاده از دمای خشک (گرما دادن به ماسک با دمای ۷۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه)، تابش پرتوی فرابنفش، اسپری الکل، دما و فشار بالا، و گرمای خشک و مرطوب ضدعفونی می‌کنند، در حالیکه سازمان جهانی بهداشت این روش‌ها را تایید نکرده است.

وی ادامه داد: ماسک‌های مورد استفاده در برابر ویروس کرونا یکبار مصرف هستند و هیچ راهی برای ضدعفونی کردن آن‌ها وجود ندارد.

این متحصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: ضدعفونی کردن ماسک ها، راهکاری منطقی در برابر کمبود ماسک نیست، زیرا ممکن است باعث باز شدن منافذ ماسک و تغییر در ساختار فیزیکی آن شود و بر نحوه تصفیه و همچنین کیفیت فیلتر کردن ماسک اثر بگذارد.

به گفته محرمی، امکان باقی ماندن آلودگی‌های ویروسی و باکتریایی بر سطح ماسک نیز وجود دارد به همین دلیل ضدعفونی کردن ماسک برای استفاده مجدد توصیه نمی‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x