اسپرسو

اسپرسو چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

اسپرسو چیست؟ فرایند آماده سازی اسپرسو چگونه است؟ | فایندز

اسپرسو در واقع روشی برای تهیه قهوه محسوب می‌شود که با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و تحت فشار از قهوه آسیاب شده، در کمتر از چند ثانیه انجام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اسپرسو یک نوع قهوه در میان انواع مختلف قهوه محسوب می‌شود که در فرهنگ های مختلف با نام های مختلف آن را می‌شناسند و دستگاهی هم به نام دستگاه اسپرسوساز وجود دارد که قهوه اسپرسو را درست می کند.

تفاوت قهوه و اسپرسو در چیست؟

قهوه

قهوه ی ساده قهوه ای است که با دم کردن ،خیساندن و یا بصورت دم کردن دانه های قهوه ی آسیاب شده تهیه می شود، قهوه ی فوری هم که بیشتر ما ایرانی ها از آن استفاده می کنیم همان پودر قهوه ی فوری به همراه آب است.

این نوع از قهوه با عبور آب به صورت آهسته از میان دانه های قهوه بدست می‌آید با گذشت مقداری زمان آب از میان دانه‌ها عبور کرده و قهوه برای نوشیدن آماده است

اسپرسو

اماطرز تهیه ی قهوه اسپرسو با روش های قدیمی متفاوت تر است و معمولا با دستگاه های قهوه ساز یا اسپرسو ساز آماده میشود، در این نوع قهوه آب با فشار زیادی از بین دانه های قهوه که نرم تر از روش های سنتی آسیاب شده اند عبور میکند.

اسپرسو نوعی روش تهیه نوشیدنی قهوه می‌باشد. خروجی این روش، مایع غلیظ و سیاه‌رنگ است و روی آن را یک خامه نارنجی‌رنگ که از شاخصه‌های مهم اسپرسو است، پوشانده است. این خامه نارنجی‌رنگ حاصل ایجاد حباب‌های دی‌اکسید کربن در طی فرآیند عبور آب داغ از ذرات فشرده‌شده قهوه است.

غلظت و کافئین بالا

غلظت بالای این مایع سیاه‌رنگ و حجم کم آن سبب شده است که بالاترین میزان کافئین را در میان انواع دیگر روش‌های تهیه قهوه داشته باشد.

طعم اسپرسو

وقتی در مورد طعم تلخ صحبت می‌کنیم صرفاً به تلخی اشاره نمی‌کنیم، بلکه امروزه اسپرسو ها در کنار مزه تلخی که دارند انواع طعم‌ها را شامل می‌شوند.

در واقع تفاوت قهوه و اسپرسو تنها در روش آماده سازی انها میباشد و از نظر نوع قهوه با هم تفاوتی ندارند،البته از نظر طعم و مزه با هم فرق دارند ، چرا که قهوه ی اسپرسو به دلیل فشار زیاد آب غلیظ تر است به همین دلیل طعمی میانه دارد بر خلاف قهوه های دمی که عطر و رایحه ی زیادی دارند.

از دلایل اینکه اسپرسو روز به روز بر طرفدارانش افزوده می‌شود این است که به علت طعم میانه ای که دارد با ذائقه ی بیشتر افراد سازگار است .

چه دانه قهوه‌ای برای درست کردن اسپرسو مناسب است؟

با انواع دانه‌های قهوه، چه عربیکا، چه ربوستا و چه ترکیب آن ها می‌توانیم اسپرسو بگیریم. چیزی که مهم است میزان آسیاب کردن دانه‌های قهوه است. برای اسپرسو دانه‌های قهوه را به‌صورت متوسط آسیاب می‌کنیم، یعنی درشت از قهوه ترک و ریزتر از قهوه فرانسه و قهوه‌های دمی. دانه‌های قهوه را می‌توانیم با آسیاب‌های دستی یا برقی آسیاب کنیم.

قهوه3

انواع روشهای تهیه اسپرسو

_تهیه اسپرسو با موکاپات

_تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

با یک دستگاه اسپرسو ساز شما به راحتی می توانید در هر زمان، یک شات اسپرسو نوش جان کنید، البته دستگاهی که در یک کافی شاپ، روزانه صدها اسپرسو می‌گیرند متفاوت است و کیفیت نسبتا بهتری به اسپرسو دستگاه خانگی دارد. اگر دستگاه اسپرسو ساز ندارید میتوانید تهیه اسپرسو را با موکاپات انجام دهید.

اسپرسو چگونه سرو می شود؟

فنجان اسپرسو باید پیش از سرو، گرم شده باشد تا اسپرسوی موجود در آن سریعا سرد نشود.

در کنار فنجان اسپرسو تکه ای شکلات، بیسکوییت و یا چیزی شیرین با یک شات کوچک آب که گاها خیلی ملایم، معطر به عطر لیمو است، قرار می گیرد.

برخی اوقات آب را پیش از سرو قهوه و یا پس از آن می نوشند، گروه اول افرادی هستند که معتقدند نوشیدن آب موجب می شود که کام تازه شود، دسته دوم افرادی هستند که معتقدند برای تنظیم فشار خون باید آب را پس از نوشیدن قهوه میل کنند.

قهوه2

نوشیدنی‌های گرم بر پایه اسپرسو

همان طور که پیش تر از این گفتیم، اسپرسو یک قهوه پایه است که برای تهیه نوشیدنی‌های مختلف می‌توانیم از آن استفاده کنیم. قهوه‌هایی مثل: آمریکانو، لته (لاته)، کاپوچینو، موکا، ماکیاتو، آفوگاتو و … بر پایه اسپرسو آماده می‌شوند.

آمریکانو (Americano)

آمریکانو یا امریکن کافی ترکیب اسپرسو و آب داغ است. آب داغ را داخل فنجان ریخته و اسپرسو را روی آن می‌ریزیم.

قهوه آمریکانو چیست | خواص و طرز تهیه آمریکانو | سان راپ

لته (Latte)

لاته از ترکیب: اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر تهیه می‌شود. بدین صورت که اسپرسو را کف فنجان سرو ریخته و روی آن شیر و فوم شیر را اضافه می‌کنیم. لاته را با طرح های زیبای حاصل از فوم شیر تزئین می کنند.

آموزش قهوه لاته - کافه نید

کاپوچینو (Cappuccino)

کاپوچینو یکی دیگر از نوشیدنی‌ های بر پایه اسپرسو ست که ترکیب آن شبیه لته است با این تفاوت که مقدار شیر آن کمتر و مقدار فوم آن بیشتر از لته است.

آخرین خبر | کاپوچينو خانگي به روش حرفه اي دل انگيز براي روزهاي سرد

ماکیاتو (Macchiato)

ماکیاتو نوعی نوشیدنی دل‌چسب است به همراه مقدار کمی فوم شیر. اسپرسو را گرفته و کمی فوم شیر روی آن می‌ریزیم.

کافه ماکیاتو یا اسپرسو ماکیاتو | طرز تهیه کافه ماکیاتو

موکا (Mocha)

موکا یا کافه موکا قهوه‌ای است بر پایه اسپرسو که شکلات هم دارد. موکا از ترکیب، شکلات، اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر تهیه می‌شود. ابتدا شکلات آب شده یا سس شکلات را کف فنجان ریخته سپس به ترتیب اسپرسو، شیر و فوم شیر را اضافه می‌کنیم.

قهوه موکا / طرز تهیه قهوه موکا cafe mocha • مجله تصویر زندگی

منبع:خبرگزاری موج

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x