حمل و نقل ریلی یک صنعت پویاست که ترکیبی منحصر به فرد از کارایی، اتصال و پایداری ارائه میدهد و آن را به جزئی ضروری از زیرساختهای حمل و نقل مدرن تبدیل میکند. بازار جهانی حمل و نقل ریلی با افزایش شهرنشینی، پیشرفتهای فناوری و نگرانیهای زیست محیطی، آماده رشد هرچه بیشتر است.
۵. کانادا
طول شبکه ریلی: ۴۹,۴۲۲ کیلومتر
کانادا دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است. با یک سیستم راه آهن بزرگ و توسعه یافته که عمدتاً بر حمل بار متمرکز است، کانادا در میان ۵ کشور برتر دارای بزرگترین شبکه های ریلی در جهان قرار دارد. بر اساس داده های گزارش شده اخیر، کانادا دارای شبکه راه آهن به طول ۴۹,۴۲۲ کیلومتر است.
۴. هند
طول شبکه ریلی: ۶۵,۵۵۴ کیلومتر
هند یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان است و حمل و نقل ریلی یکی از روش های مهم حمل و نقل کالا و مردم در این کشور است. در حالی که راهآهن دولتی هند (IR) اپراتور اصلی عملیات ریلی در هند است، سایر شرکتهای دولتی محلی نیز راهآهنهای حومهای و شهری مختلف را در سرتاسر این کشور اداره میکنند. طول کل شبکه ریلی هند حدود ۶۵,۵۵۴ کیلومتر است.
۳. روسیه
طول شبکه ریلی: ۸۵,۴۹۴ کیلومتر
روسیه از نظر مساحت بزرگترین کشور جهان است. حمل و نقل ریلی در روسیه هم بار و هم مسافر را جابهجا میکند و آن را در جایگاه سومین شبکه بزرگ ریلی جهان قرار میدهد. روسیه با ۸۵,۴۹۴ کیلومتر شبکه ریلی در میان ۳ کشور برتر دارای بزرگترین شبکه ریلی در جهان قرار دارد.
۲. چین
طول شبکه ریلی: ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر
چین در میان بزرگترین و پرجمعیت ترین کشورهای جهان قرار دارد. این کشور دارای طولانی ترین شبکه راه آهن پرسرعت (HSR) در جهان است. تقریباً تمام عملیات ریلی در چین در حیطه اختیارات شرکت راه آهن دولتی چین، محدود است. راه آهن چین با طول کلی ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر در رتبه دوم فهرست کشورهای دارای بزرگترین شبکه راه آهن در جهان قرار دارد.
۱. ایالات متحده آمریکا
طول شبکه ریلی: ۲۹۳,۵۶۴ کیلومتر
ایالات متحده با شبکه ریلی ۲۹۳,۵۶۴ کیلومتری در صدر فهرست کشورهای با بزرگترین شبکه راه آهن در جهان قرار دارد. خدمات ریلی گزینه های حمل و نقل انبوه را برای مسافران در اکثر شهرهای بزرگ ایالات متحده، به ویژه در امتداد ساحل شرقی فراهم میکند. در حالی که خدمات مسافری بین شهری زمانی نقشی حیاتی در شبکه حمل و نقل این کشور ایفا میکرد، در قرن بیستم زمانی که سفرهای هوایی تجاری و سیستم بزرگراه های بین ایالتی به عنوان جایگزین های راحت تر ظاهر شدند، به تدریج از اهمیت آن کاسته شد.