مشکلات کم‌خوابی در کودکان و راهکار مناسب

کم خوابی و مشکلات رایج در خواب کودکان
اهمیت مقدار خواب کودکان و کیفیت خواب‌شان چند برابر نسبت به بزرگسالان بیشتر است.
کمبود خواب شایع‌ترین مشکل خواب در کودکان است که می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله بدخلقی و بیش‌فعالی در کودکان ‌شود.

 

یکی از مسائل بسیار مهم و پایه‌‌ که بر خلاف تصور تاثیر اساسی‌ای روی سلامت بدن دارد، خواب است. هر چقدر خواب بزرگسالان روی سلامت آن‌ها و زندگیشان تاثیرگذار است، باید بگوییم اهمیت مقدار خواب کودکان و کیفیت خواب‌شان چند برابر نسبت به بزرگسالان بیشتر است.

در این مقاله قصد داریم تا درباره خواب کودکان و نکاتی که والدین باید درباره آن بدانند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

مشکلات خواب کودکان

 

کم خوابی

کمبود خواب شایع‌ترین مشکل خواب در کودکان است که می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله بدخلقی و بیش‌فعالی در کودکان ‌شود.

کودکانی که دچار کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌شوند، ساعت‌های زیادی در جای خواب خود بیدار می‌مانند اما قادر به خوابیدن نیستند یا در طول خواب بارها بیدار می‌شوند و نمی‌توانند دوباره بخوابند.

این نوع بی‌خوابی یکی از مشکلات خواب کودکان است که ممکن است در بعضی شب‌ها برای بچه‌ها اتفاق بیفتد. اما اگر در اکثر شب‌ها کودک دچار این مشکل خاص است ممکن است نشانه اختلال باشد. معمولا کودکانی که دچار اضطراب، مشکلات سلامت روان یا درگیر بیماری‌های جسمی هستند، دچار کم‌خوابی می‌شوند.

 

کابوس شبانه

کابوس شبانه کودک، زندگی را به کام والدین و کودک تلخ خواهد کرد. کابوس‌ها نزدیک سحر به سراغ کودک می‌آیند و بسته به سن کودک و مراحل رشد، معمولا برای همه کودکان رخ می‌دهند.

اگر کودک به سنی رسیده باشد که بتواند درباره کابوس‌هایی که می‌بیند با شما صحبت کند، با او صحبت کنید.

اما فرزندان زیر ۲ سال! به منظور پیشگیری از کابوس‌ها، از مواد انرژی‌زا و محرک در شام کودک استفاده نکنید و شام او را حداقل ۲ ساعت قبل از خواب به او بدهید. اگر کودک دچار کابوس شد، او را در آغوش بگیرید و به او آرامش دهید.

سعی کنید تا زمانی که کودک به خواب نرفته است در کنارش بمانید و اگر او با چراغ روشن احساس راحتی می‌کند این اجازه را به او بدهید. اما مراقب باشید میزان روشنایی اتاق به حدی نباشد که مانع از ترشح هورمون ملاتونین در خواب شود.

 

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب یکی از مشکلاتی است که در سن 4 تا 8 سالگی پیش می‌آید. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که شخص از حالت خواب عمیق NREM به خواب سبک REM وارد می‌شود. اگر کودک‌تان سابقه راه رفتن در خواب دارد، حتما به روانشناس مراجعه کنید.

 

کم خوابی و مشکلات رایج در خواب کودکان

 

روزانه چند ساعت خواب برای کودکان کافی است؟

  • به طور کلی نوزادان (صفر تا ۳ ماه): روزانه ۱۴ تا ۱۷ ساعت
  • نوزادان (۴ تا ۱۱ ماه): ۱۲ تا ۱۵ ساعت
  • کودکان نوپا (۱ تا ۲ سال): ۱۱ تا ۱۴ ساعت
  • ۳ تا ۵ ساله: ۱۰ تا ۱۳ ساعت
  • ۶ تا ۱۳ ساله: ۹ تا ۱۱ ساعت
  • نوجوانان (۱۴ تا ۱۷ سال): ۸ تا ۱۰ ساعت

راهکارهایی مناسب برای کم‌خوابی در کودکان

براساس یک مطالعه اخیر که توسط محققان در دانشکده بهداشت عمومی میلان، دانشگاه کلمبیا انجام شد، خواب  ۲۷۰هزار نوجوان در طی ۱۰ سال بررسی شد. براساس نتایج ۷۲ درصد از ۱۵ ساله‌ها در سال ۱۹۹۱ حداقل هفت ساعت در شب می‌خوابیدند.

اگر کودک‌تان دچار کم‌‌خوابی است، باید در مورد این که چه ساعتی از شب مناسب خواب کودک‌تان است تصمیم بگیرید. سعی کنید قبل از خواب کنار او باشید و برای او داستان بخوانید یا کارهایی که دوست دارد با او انجام دهید. ساعت اجرای برنامه را ثابت نگه دارید.

مثلا اگر می‌خواهید برای او داستان بخوانید، بیشتر از یک داستان نخوانید. اجازه دهید کودک اسباب بازی، پتو یا عروسک مورد علاقه‌اش را با خود به تخت ببرد. اگر کودک‌تان دچار اضطراب و استرس شده است، علت استرس و اضطراب کودک را پیدا کنید و به او آرامش دهید. در مقابل کودک را نباید با زور وادار به خوابیدن کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x