کارهایی که باعث بی حالی در طول روز میشوند

گاهی در روتین صبحگاهی ما عادت های اشتباهی وجود دارد که بی آنکه متوجه باشیم تمام روز ما را خراب می کنند و باعث کم شدن بازدهی ما می شوند. صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، این کارها را انجام ندهید.

 

 

هیچ برنامه ی صبحگاهی ای وجود ندارد که برای همه ی آدم ها مناسب باشد و بتوان آن را برای همه تجویز کرد. شاید شما دوست داشته باشید که صبح ها حتماً با گوشی تان از اتفاقات جدید راباخبر شوید، با آهنگ برقصید یا آب بنوشید. ایرادی ندارد.

اما گاهی در روتین صبحگاهی ما عادت های اشتباهی وجود دارد که بی آنکه متوجه باشیم تمام روز ما را خراب می کنند و باعث کم شدن بازدهی ما می شوند. صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، این کارها را انجام ندهید.

 

۱- قطع کردن زنگ ساعت

بیشتر ما صبح ها بعد از به صدا در آمدن زنگ ساعت، احساس می کنیم هنوز آمادگی رویارویی با دنیا نداریم. بنابراین زنگ ساعت را موقتاً قطع می کنیم تا فقط ۵ یا ۱۰ دقیقه بیشتر بخوابیم. با این حال، باید سعی کنید در برابر این میل مقاومت کنید.

کارشناسان معتقدند ضرر این کار بیشتر از فایده ای است که تصورش را می کنید. یک علت آن این است که اگر بعد از قطع کردن زنگ ساعت، دوباره به خواب عمیق فرو بروید، به این ترتیب وارد چرخه ی خوابی می شوید که قادر نخواهید بود به سادگی از آن خارج شوید. بنابراین به جای آنکه سرحال از خواب بیدار شوید، احتمالاً گیج و منگ خواهید شد.

در عوض اینکار بهتر است مقدار خواب مورد نیازتان را تخمین بزنید و سعی کنید با سر وقت خوابیدن، آن را برای خودتان تأمین کنید.

 

۲- کز کردن در رختخواب

اگر موفق شدید بعد از به صدا در آمدن زنگ ساعت بیدار شوید، اما هنوز در رختخواب هستید، از این فرصت استفاده کنید و بدن تان را تا جایی که می توانید کش دهید.

روانشناسان معتقدند کش دادن بدن در شروع روز می تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس کمک کند.

گرچه به سختی می توان گفت که کش دادن بدن باعث خوشحالی می شود یا برعکس، کش ندادن بدن ما را از خوشحالی محروم می کند، اما تحقیقات نشان داده کسانی که صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب، دست های آن ها حالتی V شکل دارد، افراد بسیار شادی هستند.

بر عکس، بررسی های اولیه نشان می دهد کسانی که صبح ها در حالت جنینی از خواب بیدار می شوند، اضطراب بسیار بیشتری دارند.

 

۳- چک کردن پیغام ها

عادت های صبحگاهی اشتباه

اگر شب ها در نزدیکی تلفن همراه تان می خوابید، حتماً صبح های خود را ناخودآگاه با چک کردن پیغام هایتان شروع می کنید. اما این کار را نباید انجام دهید.

کارشناسان معتقدند اگر صبح خود را با چک کردن پیغام هایتان شروع کنید، در طول روز دیگر نمی توانید حال خود را تغییر دهید.

به محض اینکه دست به گوشی ببرید، با سیلی از خواسته ها، انتظارات، مسائل پیش بینی نشده، یادآوری ها و مشکلاتی رو به رو می شوید که پایانی ندارند و یکی دو دقیقه برای آن ها کفایت نمی کند.

بنابراین برای این کار زمان جداگانه ای در نظر بگیرید تا با تمرکز کافی به آن رسیدگی کنید.

 

۴- مرتب نکردن تخت

تحقیقات نشان داده بین مرتب کردن تخت و افزایش بازدهی در طول روز ارتباط وجود دارد.

البته هنوز معلوم نیست که آیا مرتب کردن تخت باعث افزایش بازدهی می شود یا احتمال مرتب کردن تخت در کسانی که خود افراد بسیار منظمی هستند بیشتر است. با این حال، کارشناسان، مرتب کردن تخت را یک عادت کلیدی می دانند که می تواند آغازگر زنجیره ای از عکس العمل هایی باشد که در ایجاد عادت های خوب دیگری هم نقش دارند.

 

۵- نوشیدن قهوه

اگر تصور می کنید که تا یک لیوان قهوه نخورید، انرژی لازم برای شروع روز را پیدا نمی کنید، باید در این عادت تجدید نظر کنید.

بدن ما برای تنظیم انرژی خود، به طور طبیعی، در بین ساعت های ۸ تا ۹ صبح، هورمون اضطراب بیشتری تولید می کند. بنابراین بهترین برای زمان نوشیدن قهوه در بیشتر افراد، بعد از ساعت ۹/۳۰ صبح است.

اگر قبل از این ساعت کافئین مصرف کنید، بدن سعی می کند هورمون اضطراب کمتری تولید کند تا خود را با شرایطی سازگار کند که به دلیل مصرف قهوه به آن تحمیل شده. در نتیجه انرژی بدن دیگر تنظیم نمی شود و دقیقاً همان مشکلی پیش می آید که سعی داشتید با خوردن قهوه از آن جلوگیری کنید.

 

۶- آماده شدن در تاریکی

روشن نکردن چراغ ها و نکشیدن پرده ها شاید روش ملایم تری برای شروع روز به نظر برسد، اما باید بدانید که ساعت بدن حساس به تاریکی و روشنایی طراحی شده. بنابراین وقتی در تاریکی آماده می شوید، با این کار به بدن تان می گویید که هنوز شب است و همین مسأله باعث می شود بیشتر احساس گیجی و منگی کنید.

اگر وقتی از خواب بیدار می شوید، هوا هنوز روشن نشده، چراغ هایی را روشن کنید که پر نور هستند و محیط را کاملاً روشن می کنند.

 

۷- هدر دادن نیروی اراده

کارهایی مثل نوشیدن آب، گوش دادن به موسیقی یا زنگ زدن به یک دوست، به خودی خود کارهای خوبی هستند، اما چه بهتر آنکه آن ها را در یک برنامه ی روتین تان بگنجانید. برای مثال، صبح از خواب بیدار شوید، در حالی که به موسیقی گوش می دهید آب بنوشید، لباس هایتان را بپوشید و در راه به دوست تان زنگ بزنید.

بعضی دانشمندان معتقدند نیروی اراده ی ما محدود است (البته این نظر همه ی دانشمندان نیست) و در آغاز روز وقتی سعی می کنیم در مورد کار بعدی مان تصمیم بگیریم، بیشتر نیروی اراده ی خود را مصرف می کنیم، در نتیجه مقدار کمتری از آن برای بقیه ی روز و مواقعی که باید روی کارمان تمرکز کنیم باقی می ماند.

افراد موفقی همچون مارک زاکربرگ، مدیر عامل شبکه ی اجتماعی فیسبوک، هر روز لباس های تکراری و یک شکل می پوشند تا تعداد تصمیم هایی که باید در زمان صبح بگیرند را محدود کنند.

 

منبع:روزیاتو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x