روش پیچ دادن و قلمه زدن و تکثیر گیاه بامبو در خانه

برای پیچ دادن بامبو در خانه، می‌توان از قالب و یا منبع نور مصنوعی و تمرکز آن بر یک قسمت گیاه استفاده کرد. بامبو دارای سه نوع پیچ S، پیچ O و پیچ فنری است.
 نگهداری بامبو در آپارتمان یکی از ساده‌ترین و بهترین انتخاب‌ها است. این گیاه به پاکسازی هوای محیط کمک شایانی می‌کند و بسیاری افراد معتقدند، نگهداری بامبو برایشان خوش شانسی می‌آورد. با این وجود یکی از مشکلات نگهداری این گیاه، صاف شدن ساقه بعد از قلمه زدن بامبو است. در این مطلب شما را با طریقه پیچ دادن بامبو در خانه و انواع پیچ بامبو و همچنین روش تکثیر گیاه بامبو آشنا می‌کنیم.

 پیچ دادن بامبو

طریقه پیچ دادن بامبو در خانه

 

چند روش برای پیچ دادن بامبو در خانه وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

۱. استفاده از لامپ هالوژن

اولین و ساده‌ترین روش پیچ دادن بامبو در خانه، استفاده از لامپ هالوژن است. توجه داشته باشید برای این کار باید محیط خانه کاملا گرم و مرطوب باشد تا بامبو با سرعت بیشتری رشد کند. ابتدا با استفاده از یک منبع نور مصنوعی مانند لامپ هالوژن، نور را برای چند روز متوالی از یک جهت به گیاه بتابانید. بامبو‌ خاصیت نورجذبی دارد، از این رو جهت نور را تعقیب کرده و به طرف آن میچرخد و موجب پدیدار شدن حالت مارپیچی در ساقه می‌شود.

۲. استفاده از قالب پلاستیکی

یکی دیگر از روش‌های پیچ دادن ساقه بامبو در خانه استفاده از قالب پلاستیکی و شفاف است. به این منظور گیاه بامبو را به مدت طولانی حدود یک ماه خارج از آب، ولی در شرایط رطوبتی ۹۰ درصد نگهداری کنید. گیاه نمی‌میرد، ولی بدنش نرم و منعطف می‌شود. در این زمان بامبو‌ها را داخل قالب ببندید و دوباره به آن آب دهید. وقتی آوند‌ها دوباره بازسازی شدند، گیاه سفت و محکم شده و حالت قالب را به خود می‌گیرد.

گیاه شناسی بامبو

گیاه بامبو که در زبان فارسی به خیزران معروف است، از خانواده گراس‌ها و گیاهی همیشه سبز دائمی با ساقه بند بند، توخالی و چوبی است و تاکنون بیش از ۷۰ جنس و ۱۲۰۰ گونه و واریته از این گیاه در دنیا شناسایی و گزارش شده است.

بامبو در مناطق حاره‌ای، نیمه حاره‌ای و حتی معتدل و یا هرمنطقه با عوامل اکولوژیکی مساعد می‌روید. این گیاه از کشور‌های چین و ژاپن به کشور ما وارد شده است و امرزه نگهداری از آن در آپارتمان رواج زیادی یافته و گونه‌های مختلفی از آن در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران کاشته شده است.

گیاه بامبو

انواع پیچ در بامبو

گیاه بامبو از زمانی که به صورت فرم داده شده، عرضه شد، ارزش اقتصادی زیادی پیدا کرد. این گیاه دارای انواع پیچ است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

۱- پیچ فنری
این پیچ، یکی از پر طرفدارترین پیچ‌های بامبو است و از نظر تعداد نیز به دسته‌های تک پیچ، دو پیچ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم می‌شود.

۲- پیچ O 
به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ در گیاه بامبو به کلمه O. انگلیسی، به این نام معروف شده است.

۳- پیچ S 
این پیچ نیز به دلیل شباهتش به حرف S. انگلیسی به این نام معروف شده است و در فارسی به آن پیچ مارپیچی نیز گفته می‌شود.

تکثیر بامبو از طریق قلمه زدن انجام می‌شود و در بسیاری موارد اگر از روش‌های بالا برای پیچ دادن بامبو در خانه استفاده نشود، گیاه به شکل مستقیم رشد خواهد کرد.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه نگهداری، تکثیر و پیچ دادن بامبو در خانه دارید، از طریق بخش ارسال نظر با ما در ارتباط باشید.

نحوه قلمه زدن و تکثیر بامبو

قلمه زدن اصلی‌ترین روش تکثیر بامبو، این گل آپارتمانی است. برای قلمه زدن بامبو، ساقه‌های تازه بامبو را به طول ۲۰ سانتی‌متر با استفاده از چاقو تیز از زیر بند ببرید و در آب یا بستر کاشت سبک قرار دهید. بهترین زمان برای قلمه زدن و تکثیر بامبو، فصل بهار یا تابستان است. قلمه‌های بامبو بعد از یک ماه ریشه‌دار خواهند شد.
 

گیاه بامبو

شرایط انتخاب بامبو مناسب برای گرفتن قلمه

گیاه مادری که برای قلمه زدن و تکثیر بامبو انتخاب می‌شود، باید شرایط و مشخصاتی را داشته باشد تا قلمه گیاه بگیرد و به راحتی ریشه‌دار شود. این شرایط عبارتند از:

در طول دوره رشد، آب کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد و دچار تنش‌های محیطی نشده باشد.

گیاه مادری باید عاری از هر گونه آفت و بیماری باشد.

ساقه‌های گیاه محکم، قوی و رشد متعادلی داشته باشند.

ساقه‌ها جوان و شاداب بوده و به خوبی از نور خورشید بهره برده باشند.

از قلمه زدن ساقه‌هایی که قهوه‌ای یا سفید شده‌اند، اجتناب کنید.

گیاه، برگ‌های تغییر شکل یافته نداشته باشد و علائم کمبود مواد معدنی مانند زردی یا سوختگی نوگ برگ‌ها مشاهده نشود.

نحوه قلمه زدن بامبو

برای تهیه قلمه بامبو، از قسمت پایین ساقه و بالای ریشه، حداقل سه بند از گیاه را در نظر بگیرید و از وسط بند چهارم به بعد، ساقه را ببرید. توجه داشته باشید انتخاب کمتر از سه بند از گیاه، باعث از بین رفتن قلمه خواهد شد.

بند یا گره بامبو، نخستین قسمت از گیاه است که جوانه‌ها از آن ایجاد شده‌اند. ناحیه گره زمانی که از ساقه اصلی جدا شود، به راحتی ریشه‌دار شده و گیاه جدید را بوجود می‌آورد. بنابرین دقت کنید هنگام زدن برش و قلمه زدن بامبو، گره‌های گیاه سالم مانده و آسیب نبیند.

برای بریدن ساقه، از تیغ، چاقوی بدون دندانه یا قیچی باغبانی تیز که قبلا ضدعفونی کرده‌اید، استفاده کنید. لازم است قسمت پایین ساقه را به صورت اریب، برش بزنید.

قسمت بالای قلمه را به وسیله چسب مخصوص یا شمع بپوشانید و توجه داشته باشید، تمامی قسمت‌های بالای ساقه پوشیده شده و روی بخش‌های دیگر ساقه و برگ‌ها چسب یا شمع ریخته نشود.

تکثیر بامبو

شرایط نگهداری و بهترین زمان برای قلمه زدن و تکثیر بامبو

بهترین زمان، برای تکثیر و قلمه زدن بامبو، فصل بهار و تابستان است. شرایط محیطی برای نگهداری از قلمه‌های بامبو شامل موارد زیر می‌شود:

 

دمای مناسب برای نگهداری از قلمه‌های بامبو، دمای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

قلمه‌ها را می‌توانید در آب، خاک سبک، خاک ژله‌ای و یا دانه‌های لیکا (نوعی پوکه صنعتی است که به خاطر داشتن خلل و فرج، آب را به اندازه کافی در خود ذخیر کرده و رطوبت لازم را به گیاه می‌رساند) قرار دهید.

 

بهترین مکان برای نگهداری قلمه بامبو، در فاصله سه متری از پنجره و نور غیر مستقیم خورشید است. از نگهداری قلمه بامبو مقابل باد کولر، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلوی دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می‌وزد، خودداری کنید.

توصیه می‌شود قلمه‌های گیاه را در طول این مدت جا به جا نکنید؛ چرا که گل بامبو به جابه جایی بسیار حساس است و ممکن است تغییر مکان باعث از بین رفتن گیاه شود.

اگر قلمه بامبو را در آب نگهداری می‌کنید، همواره از آب بدون کلر استفاده کنید. به این منظور حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملا از بین برود و هر ۱۵ الی ۲۰ روز یک بار، آب گلدان را عوض نمایید.

چنان‌چه نکات فوق رعایت شوند، قلمه‌های این گیاه بعد از گذشت یک ماه ریشه‌دار می‌شوند و بعد از دو ماه اولین جوانه‌های برگ بر روی گیاه پدیدار خواهند شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x