پنجشنبه , 30 فروردین 1403

نشانه های بیماری هایی که روی دندان تاثیر میزارن

هرگز به تغییرات دندان های خود بی توجه نباشید و چکاپ های سالیانه ی دندان پزشکی را جدی بگیرید چون دندان پزشکان قادرند نشانه های  بیماریهای مرموز را تشخیص دهند.

 

 

بررسی وضعیت دهان و دندان و چکاپ های سالیانه ی دندان پزشکی تنها برای اطمینان از سلامت دندان ها اهمیت ندارند بلکه بیماری های مرموزی هم وجود دارند که نشانه های آن ها بر روی دندان ها هم ظاهر می شود.

بنابراین هرگز به تغییرات دندان های خود بی توجه نباشید و چکاپ های سالیانه ی دندان پزشکی را جدی بگیرید چون دندان پزشکان قادرند نشانه های این بیماری مرموز را تشخیص دهند. در اینجا به ۷ نشانه ی مهم بیماری های غیر دندانی می پردازیم که در دهان و دندان ظاهر می شوند.

 

 

۱- دیابت نوع دو

نشانه های بیماری در دهان و دندان

قرمزی، التهاب و خونریزی لثه ها، نشانه های بیماری بسیار شایع پیرادندانی هستند. باکتری های موجود در دهان عامل این بیماری هستند که بافت ها را عفونی می کنند و پلاک دندانی به وجود می آورند. دیابت، بیماری پیرادندانی را تشدید می کند.

همچنین بیماری پیرادندانی کنترل قند خون را دشوارتر می کند. طبق تحقیقات، دیابت ریسک فاکتوری مهم در خصوص بیماری التهاب لثه است. التهاب لثه نوع شدیدتری از بیماری پیرادندانی است که به بافت های نرم صدمه می زند و حتی استخوان دندان را تخریب می کند.

افراد مبتلا به دیابت به میزان ۳ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری التهاب لثه هستند. به خونریزی های متعدد یا التهاب لثه و یا آبسه ها یا عفونت های مکرر در دهان خود بی توجه نباشید.

دیابت تنها بیماری مرتبط با بیماری پیرادندانی نیست. بیماری پیرادندانی باعث واکنش التهابی مضری در بدن می شود که خطر وقوع حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را بالا می برد.

 

۲- رفلاکس اسید معده

مسواک نزدن تنها علت بوی بد دهان نیست. در بعضی موارد، به ویژه اگر همیشه مسواک می زنید و از نخ دندان استفاده می کید، بدبویی دهان می تواند نشانه ی بیماری ای مثل رفلاکس اسید معده باشد

ممکن است حتی ندانید که به این بیماری مبتلا هستید چون رفلاکس اسید معده معمولا یک بیماری خاموش است و در زمان خواب رخ می دهد. اما با گذشت زمان، دندان ها در اثر این بیماری نازک می شوند.

 

۳- اضطراب شدید

ساییدن یا فشردن دندان ها به هم می تواند نشان دهنده ی ان باشد که شما تحت فشار هستید. با گذشت زمان، این کار دندان هایتان را تضعیف کرده و به آن ها صدمه می زند، در نتیجه گرفتار درد و حساسیت دندانی می شوید.

ممکن است در نهایت به عاج دندان که زیر مینای دندان است برسید. ارتفاع دندان های نیش تان کوتاه می شود و مفصل گیجگاهی فک آسیب می بیند. حتی خطر شکستگی دندان ها هم وجود دارد.

آفت های دردناک دهانی هم از نشانه های اضطراب هستند. اگرچه علت دقیق بروز آفت های دهانی مشخص نیست اما این مسأله بیشتر در افراد مضطرب دیده می شود.

خوشبختانه این آفت ها با وجود دردناک بودن، خوش خیم هستند. اما اگر درون دهان تان زخم های سفید (یا قرمز) رنگی ظاهر شد که بعد از گذشت دو هفته از بین نرفت، این مسأله می تواند نشانه ی سرطان دهان باشد، بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

۴- پایین بودن تراکم معدنی استخوان

لق شدن دندان ها که شامل شل شدن دندان های مصنوعی هم می شود و پسرفت لثه ها ممکن است از نشانه های پایین بودن تراکم معدنی استخوان بدن تان باشند، مسأله ای که می تواند منجر به پوکی استخوان شود. زنان مبتلا به پوکی استخوان ۳ برابر بیشتر از سایرین، لق شدن دندان ها را تجربه می کنند.

 

۵- بیماری های خود ایمنی

اگر دچار خشکی دهان هستید، ممکن است علت آن داروهایی باشد که مصرف می کنید ، اما یک دلیل محتمل دیگر بیماری خود ایمنی ای به نام سندروم شوگرن است که بیشتر در زنان بالای ۴۰ سال رخ می دهد.

بر اثر این بیماری، بدن به غدد تولید کننده ی براق دهان و اشک چشم حمله می برد و باعث خشکی دهان و چشم ها و در نتیجه بالا رفتن خطر پوسیدگی دندان ها می شود. اگرچه این سندروم درمان قطعی ای ندارد، اما روش هایی برای کنترل آن وجود دارد که کمک می کند بتوانید رطوبت را تا حدودی به چشم ها و دهان خود بازگردانید.

 

۶- اختلالات غذایی

نشانه های اختلالات غذایی آنورکسی (بی اشتهایی عصبی) و بولیمی (پرخوری عصبی) بر روی دندان ها هم ظاهر می شود.

در اختلال آنورکسی، کمبود مواد مغذی از جمله کلسیم، آهن و ویتامین بی، می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، آفت های دهانی و خشکی دهان شود. افراد مبتلا به اختلال بولیمی برای جبران پرخوری هایشان، خود را وادار به استفراغ می کنند.

اسید معده ای که در اثر استفراغ وارد دهان می شود می تواند مینای دندان را از بین ببرد، در نتیجه دندان ها به سردی و گرمی مواد غذایی حساس می شوند و رنگ و شکل دندان ها تغییر می کند. در بعضی موارد، دندان به قدری ضعیف می شود که می شکند.

 

۷- بیماری سلیاک

اگرچه سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر آن ماده ی گلوتن به روده ی کوچک آسیب می زند و علائم معده ای روده ای دارد، اما این بیماری می تواند دندان ها را هم تحت تأثیر قرار دهد و به مینای دندان صدمه بزند.

این بیماری باعث تغییر رنگ دندان ها می شود، به عبارتی دیگر لکه هایی سفید، زرد یا قهوه ای رنگ روی دندان ظاهر می شود. همچنین در اثر این بیماری ممکن است حفره ها یا شیارهایی روی دندان ها به وجود بیاید.

این حفره ها و شیارها متقارن هستند و معمولا روی دندان های پیشین و آسیاب ظاهر می شوند. دیگر نشانه های بیماری سلیاک در دهان عبارتند از: بروز مکرر آفت های دهانی، صاف و قرمز شدن زبان (زبان در حالت عادی دارای برآمدگی است) و خشکی دهان.

منبع:روزیاتو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x