ضررهای خوردن آب سرد درتابستان

شواهد قانع کننده ای وجود دارد که خوردن آب سرد برای سلامتی ضرر دارد.

 

 

شکی نیست که در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان، چیزی لذت بخش تر از خوردن یک لیوان آب سرد نیست. اما آیا این یک لیوان آب سرد حیات بخش در طولانی مدت برای ما ضرر دارد یا نفع؟ قرن ها است که این مسأله مورد بحث بوده است و حالا علم به پاسخ هایی برای این موضوع رسیده است.

شواهد قانع کننده ای وجود دارد که خوردن آب سرد برای سلامتی ضرر دارد. در اینجا به ۹ دلیلی می پردازیم که نشان می دهد باید از خوردن آب سرد پرهیز کنید.

 

۱- دچار افزایش وزن می شوید

مضرات خوردن آب سرد

شاید شنیده باشید که خوردن آب یخ سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و به این ترتیب به کم کردن وزن کمک می کند. این مسأله نه کاملا درست و نه کاملا اشتباه است.

آب کالری ندارد بنابراین با خوردن آن وزن اضافه نمی کنید، اما اگر همیشه آب یخ بخورید این مسأله باعث می شود که کم شدن وزن تان بیشتر طول بکشد.

آب یخ دمای بدن و در نتیجه توانایی آن برای هضم مواد غذایی را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی بدن تان برای تجزیه ی چربی ها دچار مشکل شود، نمی توانید به قدری که انتظار دارید وزن کم کنید.

 

۲- بدن تان کم آب باقی می ماند

حتما تجربه ی این حالت را داشته اید که در روزهای گرم تابستان هر چقدر آب یخ می خورید باز هم احساس تشنگی می کنید. طبق تحقیقات، خوردن آب یخ باعث منقبض شدن عروق خونی بدن می شود. از طرفی کم آب شدن بدن باعث کاهش گردش خون و اکسیژن در بدن می شود، بنابراین آب یخ شرایط را بدتر می کند.

 

۳- انرژی بدن را پایین می آورد

احساس خوشایند بعد از خوردن آب یخ تنها چند دقیقه دوام می آورد و بعد از آن رفته رفته احساس خستگی می کنید. این اتفاق به دلیل آن می افتد که بعد از خوردن آب یخ، بدن انرژی بیشتری را صرف گرم کردن آب یخ و رساندن دمای آن به میزان مناسب می کند.

بنابراین به جای آب یخ، آب ولرم بخورید، به ویژه زمانی که ورزش می کنید. با این کار به مدت طولانی تری آب و انرژی بدن حفظ خواهد شد.

 

۴- فرآیند گوارش را مختل می کند

همان طور که پیش تر ذکر شد، خوردن آب یخ اثری منفی بر فرآیند گوارش دارد. اگر تابستان ها دچار معده درد، شکم درد یا حالت تهوع می شوید، ممکن است علت آن خوردن آب یخ باشد.

آب یخ باعث سفت شدن مواد غذایی می شود و کمک مؤثری به تجزیه ی چربی ها نمی کند. در نتیجه ممکن است بیشتر دچار یبوست یا نفخ شوید. بنابراین بعد از خوردن غذا هرگز آب یخ نخورید.

 

۵- ضربان قلب را کاهش می دهد

اگر می خواهید قلب تان را وحشت زده کنید، یک لیوان آب یخ سر بکشید!

عصب واگ که در پشت گردن قرار دارد، وقتی چیز خیلی سردی را احساس کند غافلگیر می شود. در واکنش به این مسأله، ضربان قلب برای مدت کوتاهی پایین می آید تا دمای بدن به میزان مناسب برگردد.

 

۶- دچار گلودرد می شوید

تحقیقات نشان داده است که آب یخ باعث تولید بیشتر ماده ی مخاطی و در نتیجه مسدود شدن سینوس ها می شود. وقتی ماده ی مخاطی بیشتری در مجراها وجود داشته باشد، واکنش طبیعی بدن، بروز درد است.

 

۷- باعث میگرن می شود

اگر بعد از خوردن آب یخ تنها چند لحظه ای احساس می کنید که سرتان یخ زده، آدم خوش شانسی هستید چون بعضی افراد با خوردن آب یخ دچار سردرد یا میگرن شدید می شوند.

وقتی نوشیدنی سردی را به سرعت می خورید، دهان فرصت نمی کند سرمای آن را جذب کند. وقتی عصب ها اذیت می شوند، این مسأله منجر به احساس دردی می شود که چند لحظه ای طول می کشد.

 

۸- پوست را منقبض می کند

حتما شنیده اید که آب گرم منافذ پوست را باز و آب سرد آن ها را می بندد. شستن صورت با آب سرد ایده ی خوبی است اما خوردن نوشیدنی های گرم برای سلامت کلی پوست تان بهتر است. چون آب گرم گردش خون را افزایش می دهد و این مسأله پوست را درخشان و سالم می کند.

 

۹- تعادل دمای بدن را بر هم می زند

در طب سنتی چین اعتقاد بر این است که خوردن آب یخ باعث بر هم خوردن تعادل بدن می شود، به ویژه اگر نوشیدنی سردی را با یک غذای گرم بخورید. ثابت نگه داشتن دمای بدن اهمیت زیادی دارد چون وقتی به نظر می رسد که بدن شرایط بدی دارد اندام ها دچار آشفتگی می شوند.

بدیهی است که صحبت از این کار ساده تر از عمل به آن است، به ویژه زمانی که هوا هر روز گرم تر می شود اما ایجاد تغییر و پرهیز از خوردن آب یخ در طولانی مدت برای سلامتی شما بهتر خواهد بود.

 

منبع:روزیاتو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x