شرایط نگهداری از گیاه آدنیوم

معنی بذر بونسای که در بسیاری از سایت‌ها استفاده می‌شود کاملاً اشتباه بوده و در واقع بونسای یک هنر می‌باشد، و هر درختی را می‌توان با هرس کردن و تربیت درست به بونسای تبدیل کرد

آدنیوم گیاه مقاومی که در مناطق گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند. آدنیوم به دلیل تنوع زیاد رنگ گل‌ها و راحت بودن تبدیل به گیاه بونسای، به طور گسترده در تمام مناطق دنیا پرورش داده می‌شود.

معنی بذر بونسای که در بسیاری از سایت‌ها استفاده می‌شود کاملاً اشتباه بوده و در واقع بونسای یک هنر می‌باشد، و هر درختی را می‌توان با هرس کردن و تربیت درست به بونسای تبدیل کرد اما تنها گیاهی که از ابتدا به شکل بونسای می‌باشد آدنیوم می‌باشد.

 

چند نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها:

۱- خاک: خاک مناسب برای آدنیوم ها خاک سبک می باشد که ریشه به راحتی در آن رشد کند و رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه ندارد در کشورهایی مثل تایلند که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آدنیوم می‌باشد از ترکیب ماسه، کوکوپیت، ورمیکولیت استفاده می‌شود.

گلدان آدنیوم باید داری سوراخ‌هایی در کف باشد تا بتواند آب را به راحتی از خود عبور دهد.

 

۲- آبیاری: آدنیوم به آبیاری منظم احتیاج دارد در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری و در مناطق گرمسیری و خشک دو بار آبیاری کافی می‌باشد. زمانی که دما به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید آبیاری را به حداقل برسانید حتی شاید ماهی یک بار آبیاری در زمان خواب کافی باشد. هر چه اندازه گیاه بزرگ‌تر باشد به آبیاری کمتری نیاز دارد. خاک گیاهان کوچک برای رشد بهتر باید همیشه مرطوب باشد.

 

۳- دما: آدنیوم ها دمای بین ۶ تا ۵۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کنند. گونه‌هایی که گل آنها قرمز است به دمای بالا مقاومت بیشتری دارند. دمای زیر ۶ درجه سانتی‌گراد می‌تواند آسیب جدی به گیاه بزند.

 

۴- نور: آدنیوم به نور زیاد و کامل نیازی دارد، اگر به گیاه نور کامل برسد ساقه‌های کلف تر و زیباتری خواهد داشت همچنین نور یکی از نیازهای اصلی آدنیوم ها برای گلدهی هستند. بهتر است از قرار دادن  گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید در فصل تابستان خودداری شود. به طور کلی آدنیوم در روز به ۴ تا ۵ ساعت نور کافی نیاز دارد.

 

۵- تغذیه: در فصل رشد آدنیوم ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد می‌توان از کودهای کامل استفاده کرد. کودهای حاوی پتاس برای این گیاه مناسب می‌باشد.

 

۶- هرس آدنیوم: هرس کردن آدنیوم یا به اصطلاح سر برداری مزایای زیادی دارد. هرس باعث می‌شود گیاه تنه قطورتری داشته باشد. همچنین برای گلدهی آدنیوم ها بهتر است هر سال یا هر دو سال گیاه هرس شود و ساقه‌های ضعیف و بلند حذف شود.

 

۷- تکثیر آدنیوم: تکثیر آدنیوم ها عمدتاً از طریق بذر انجام می‌شود.

 

بونسای آدنیوم

 

منبع:میهن کاکتوس

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x