کانویر B-58 هاسلر
این برنامه در سال 1981 مجددا از سر گرفته شد و با تغییراتی در سطح مقطع راداری همراه بود. تولید دوباره تحت عنوان B-1B با تحولات دیگری نیز همراه بود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: اگرچه حداکثر سرعت در ارتفاعات بالا به 1.25 ماخ کاهش داشت، اما بیشینه سرعت در ارتفاعات پایین به 0.96 ماخ افزایش یافت. سیستم های الکترونیک بمب افکن نیز به طور قابل توجهی متحمل پیشرفت شدند. از طرفی بدنه B-1 به منظور پرواز با حداکثر مخازن سوخت و ظرفیت بارگیری، تغییراتی مثبت را تجربه کرد.
B-1B
توسعه
همان طور که پیش تر اشاره شد، نیروی هوایی آمریکا تقاضای خود مبنی بر تولید بمب افکنی ترکیبی را ارائه داد. قرار بود این بمب افکن ظرفیت و برد B-52 و حداکثر سرعت 2 ماخ B-58 را داشته باشد. ظرفیت سوختی حجیم B-52 امکان عملیات در ارتفاعات پایین تر و در عین حال به مدت بیشتری را در اختیار بمب افکن ترکیبی قرار می داد. بدنه بزرگ آن نیز قابلیت بیشتری در راستای مقابله با رادار ها را فراهم می کرد. لازم به ذکر است که پس از بازنشستگی F-111 در سال 1998 و همچنین F-14 تام کت در سال 2006، B-1 تنها پرنده نظامی مجهز به بال متحرکی است که به نیروی هوایی آمریکا خدمت می کند. البته این بمب افکن نارسایی های نیز داشته است برای مثال در سال 1990، دو مورد آتش سوزی در موتور آن گزارش شد و تاکنون 9 فروند B-1 دچار سانحه هوایی شده و 17 نفر خدمه کشته شده اند.
انواع
B-1A: این مدل نسخه ی اصلی طرح B-1 با حداکثر سرغت 2.2 ماخ است. 4 نمونه اولیه از این مورد ساخته شد اما هیچ گاه وارد خط تولید نشد.
B-1B: این مدل نمونه تغییر یافته ای از طرح B-1 است که حداکثر سرعت آن به 1.25 ماخ کاهش یافته و به منظور عملیات در ارتفاعات پایین ساخته شده است. از B-1B در مجموع 100 فروند تولید شد.
B-1R: این مدل نمونه ای هدفمند از B-1B است که تغییرات مهمی را متحمل شده است. از جمله اساسی ترین تحولات این بمب افکن می توان به این موارد اشاره کرد: رادار های تقویت شده، موشک های هوا به هوا، موتور های جدید پرت اند ویتنی اف 119. حداکثر سرعت این نمونه 2.2 ماخ برآورد شده است اما با کاهش 20 درصدی برد نسبت به مدل های قبلی همراه است.
+ مشخصات عمومی
– خدمه: 4
– بار مفید: 56،700 کیلوگرم
– طول: 44.5 متر
– پهنای بال: در حالت جمع 24.1 متر و در حالت باز 41.8 متر
– ارتفاع: 10.4 متر
– ماهی واره: NACA69-190-2
– وزن خالی: 87،100 کیلوکرم
– وزن بارگیری شده: 148،000 کیلوگرم
– بیشینه وزن برخاست: 216،400 کیلوگرم
– موتور هواگرد: 4 موتور جنرال الکتریک F101-GE-102
– رانش خشک: 77.4 کیلو نیوتون هرکدام
– رانش با پس سوز: 136.92 کیلو نیوتون هر کدام
+ عملکرد
– حداکثر سرعت: در ارتفاعات بالا (15،000 متر) برابر با 1،335 کیلومتر بر ساعت و در ارتفاعات پایین (60 الی 150 متر) برابر با 1،100 کیلومتر بر ساعتگ
– برد: 9،400 کیلومتر
– سقف پرواز: 18،000
– بارگیری بال: 816 کیلوگرم بر متر مربع
– نسبت نیرو به وزن: 0.38
+ جنگ افزار ها
– بمب ها:
84× Mk-82
81× Mk-82
84× Mk-62
24× Mk-84
24× Mk-65
30× CBU-87/89/CBU-97
30× CBU-103/104/105
24× GBU-31 JDAM
15× GBU-38 JDAM
48× GBU-38 JDAM
48× GBU-54 LaserJDAM
96× or 144× GBU-39
24× AGM-154
24× AGM-158
– الکترونیک هوانوردی:
1× AN/APQ-164
1× AN/ALQ-161
1× AN/ASQ-184
1× Sniper Advanced Targeting Pod