دلایل درد سینه در بارداری و چگونگی کاهش درد

 

درد پستان بيشتر به علت توليد بيش از حد هورمون های استروژن و پروژسترون است. افزايش ترشح اين هورمون ها موجب افزايش جريان خون و تغييرات نسج پستان مي شوند و در نتيجه ممكن است شما در پستان هايتان احساس تورم، درد، سوزش و گز گز، و حساسيت غيرعادي در لمس داشته باشيد

 

درد سينه در دوران بارداری

 

یکی از اولین علائم بارداری که بسیاری از زنان متوجه آن میشوند تغییرات در سینه است. در سه ماهه اول، سینه و نوک سینه شما ممکن است احساس درد و حساسیت داشته باشد. در ادامه با دلایل درد سینه در بارداری و چگونگی کاهش درد آشنا خواهید شد.

درد پستان بيشتر به علت توليد بيش از حد هورمون های استروژن و پروژسترون است. افزايش ترشح اين هورمون ها موجب افزايش جريان خون و تغييرات نسج پستان مي شوند و در نتيجه ممكن است شما در پستان هايتان احساس تورم، درد، سوزش و گز گز، و حساسيت غيرعادي در لمس داشته باشيد.

بعضي از خانم ها معتقدند كه اين ناراحتـي مانند حالت تشـديد شده درد پستان ها درست قبل از شروع قاعدگي است. حساسيت پستان در لمس يكي از علائم اوليه بارداری است و معمولاً حدود هفته 4 تا 6 بارداری شروع شده و در تمام طول سه ماهه اول باقي مي ماند.

 

تغييرات سينه در اوايل بارداري

یکی از نخستین علائم حاملگی که بسیاری از زنان متوجه آن میشوند تغییرات پستان است. در سه ماهه اول بارداری، سینه و نوک سینه شما ممکن است احساس درد و حساسیت داشته باشد. هر هفته که از بارداری شما میگذرد، متوجه خواهید شد که سینه های شما همچنان به رشد خود ادامه میدهند و حجیم تر میشوند.

 

زمان شروع سينه درد بارداری

سينه درد بارداری از هفته پنجم بارداری تا هفته ششم بارداری شروع می شود، اما در بیشتر زنان انتظار می رود که درد سینه در نیمه دوم بارداری کاهش یابد یا تقریبا ناپدید شود.

 

البته، نوع بدن زنان متفاوت است! بعضی از افراد درد مداوم سینه را  تا پایان دوران بارداری، تحمل می کنند در حالی که برخی دیگر به ندرت درد را تجربه می کنند.

 

تغييرات سينه در اوايل بارداری

 

دلایل رایج درد سینه در طول بارداری

 

تغییرات سینه که فیبروکیستیک است

این عامل دلیل اصلی درد سینه در طول بارداری است. در تغییرات فیبروکیستیک سینه، کیست های کوچکی در بافت های لیفی سینه تشکیل می شود که با آب پر شده و ورم می کنند بنابراین باعث ایجاد درد می شوند.

 

عدم تعادل در سطوح هورمون و ایجاد درد سینه در دوران بارداری

بسیار طبیعی است که بدن در دوران بارداری، خود را آماده می کند تا مراحل مختلف رشد کودک را  فراهم کند. این باعث تغییر سریع در سطوح مختلف هورمون ها، به ویژه عدم تعادل در سطوح استروژن می گردد که اغلب باعث درد پستان زن می شود.

 

سینه هایی که چکه می کند

یکی از شکایات اصلی مادرها، چکه کردن سینه است که بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری مشاهده می شود. چکه کردن سینه به دلیل شروع تولید آغوز در سینه می باشد. این ماده مایعی غلیظ و مغذی است که در دو روز اول پیش از تولید شیر به نوزاد داده می شود.

 

این مایع هنگام ماساژ سینه و تحریک جنسی از سینه خارج می شود و یکی از دلایل اصلی درد سینه بخصوص در ماه های آخر بارداری است. استفاده از پد بهترین روش برای حل این مشکل است.

 

تغییرات در پستان و ایجاد درد سینه در دوران بارداری

مهمترین عملکرد سینه شما این است که پس از زایمان نوزاد خود را تغذیه کنید. به همین دلیل، در طول دوره بارداری، سینه های شما به تدریج توسط بدن شما آماده می شوند. در طول بارداری، سلول های تولید شیر و دریچه های شیر تشکیل می شود. این در نهایت سبب افزایش سایز و درد در سینه های شما می شود.

ممکن است ترسناک باشد که بدانید، همان طور که در مراحل بارداری خود پیش می روید، لایه های چربی شروع به تجمع در زیر سینه ها می کنند. با توجه به این، تغییرات بسیار قابل توجهی در اندازه و شکل سینه های خود مشاهده خواهید کرد.

 

به طور شگفت انگیز، سینه های شما در این دوره رشد می کند تا به اندازه سه ماه اول زایمان برسد. این عوامل ترکیبی در نهایت باعث درد در پستان می شود.

 

تغييرات سينه در دوران بارداری

 

کاهش درد سینه در دوران بارداری

– در طول بارداری لباس زیر مناسب انتخاب کنید به خصوص سوتین مناسب که سینه ها را به خوبی نگه دارد انتخاب کنید. برخی افراد حتی بیشتر از یک سوتین می پوشند. این مسئله به راحتی خود شما بستگی دارد. اگر سوتین نپوشید، درد بیشتری به سراغتان می آید و بر شکل سینه ها نیز تاثیر می گذارد.

 

– اگر سینه های شما بیش از حد سنگین و یا بزرگ باشد، سعی کنید از یک سینه بند ورزشی یا دارای پد استفاده کنید. آنها معمولا برای زنان با سینه های سنگین در دوران بارداری، مناسب و راحت هستند.

 

– کم کردن نمک مصرف باعث کاهش درد سینه می شود. زیرا نمک آب را حفظ می کند و باعث افزایش وزن سینه و افزایش درد می شود.

 

– یکی از گزینه های تسکین دهنده درد، آب است. در طول دوران بارداری، مقدار زیادی آب بنوشید. این نه تنها در جلوگیری از وجود بیش از حد مایعات زائد کمک می کند، بلکه موجب می شود شما احساس سبک تر و تازه تر کنید.

 

– هنگامی که برهنه هستید، از شانه کردن موهای بلند خودداری کنید، شاید به شکلی تصادفی بُرس به نوک پستان‌ها برخورد کند.

 

– خانم ها در طول بارداری و بعد از آن خیلی می خوابند. اما فعال بودن بهتر است. خود را از نظر فیزیکی فعال نگه داشتن کمک زیادی می کند. به عنوان مثال نیم ساعت پیاده روی در روز و انجام امور سبک منزل مناسب است. این کارها باعث می شود جریان خون به خوبی چرخش داشته باشد و احساس سبکی داشته باشید.

 

– پد سرد و یا پد گرم برای برخی از زنان مناسب است. قبل از استفاده از آن به طور مداوم، آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

 

– در طول شب از سينه بندهاي مخصوص خواب در دوران بارداری استفاده كنيد كه از الياف نخي و نرم تهيه شده و در فروشگاه لوازم بارداری موجود است.

 

– هنگام انجام حركات ورزشي بخصوص لازم است كه از يك سينه بند كاملاً اندازه و نگهدارنده استفاده كنيد زيرا پستان هاي شما سنگين تر شده اند. سينه بندي كه مخصوص حركات ورزشي تهيه شده باشد به نگهداشــتن پستان ها كمك بيشتري كرده و ناراحتي شما را به حداقل مي رساند.

 

– با شروع سه ماهه دوم بارداری، ممکن است متوجه شوید که سایز سوتین شما یک سایز بزرگ تر شده است. همسر شما ممکن است این تغییرات پستان را دوست داشته باشد. دست زدن احتمالا ممنوع باقی خواهد ماند، چرا که سینه های شما نسبت به لمس حساس هستند.

منبع:بیتوته

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x