ترفند‌های ساده‌ برای شکمی صاف و تخت

اندازه‌ی دور کمر، مهم‌ترین شاخصی است که هم زن‌ها و هم مرد‌هایی که به دنبال تناسب اندام و کاهش وزن هستند، حساسیت زیادی به آن نشان می‌دهند. در این مطلب نکات و ترفند‌های ساده‌ای به شما ارائه می‌دهیم که کمک‌تان می‌کنند شکمی صاف و تخت داشته باشید.

 

پروبیوتیک زیاد مصرف کنید

چگونه بدون ورزش، شکم‌تان را صاف کنید

میکروبیوم روده‌ی ما، خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنیم در سلامت ما نقش دارد و به همین دلیل حفظ و افزایش باکتری‌های مفید روده بسیار مهم است.

یکی از راه‌های افزایش باکتری‌های خوب روده، مصرف مکمل پروبیوتیک است. ضمنا شما می‌توانید با گنجاندن غذا‌هایی که این باکتری‌های مفید را تغذیه می‌کنند در رژیم غذای روزانه‌ی خود، آن‌ها را افزایش دهید.

با این شیوه نه تنها خیلی کمتر مریض می‌شوید بلکه احساس شادابی بیشتری خواهید داشت و گوارش‌تان نیز راحت‌تر عمل می‌کند. تقویت باکتری‌های خوب روده کمک می‌کند دچار نفخ نشوید و در نتیجه شکم‌تان صاف‌تر به نظر برسد.

 

 

نمکدان را از سفره‌تان حذف کنید

نمک در حد تعادل خوب است و مقدار کم آن برای سلامت قلب و مغز ضروری است. اما نمک زیاد باعث احتباس آب در بدن شده و شکم‌تان مانند بادکنکی پُر از آب به نظر خواهد رسید! حذف نمک سفره، یکی از بهترین کار‌هایی است که باعث می‌شود وزن آب اضافی بدن‌تان را از دست بدهید.

نمکدان را سر میز غذا نیاورید و عادت ِ نمک پاشیدن روی غذا هنگام خوردن را به طور کل ترک کنید. حتی اگر بعد از چشیدن غذا احساس کردید به نمک بیشتری نیاز دارد، مقاومت کنید و سراغ نمکدان نروید، کم کم عادت خواهید کرد.

 

عادت آدامس جویدن را ترک کنید

خیلی از افراد برای کنترل اشتها یا استرس خود آدامس می‌جوند و همیشه آدامس در دسترس‌شان دارند. اما این شیوه، عوارضی هم دارد: نفخ شکم! شما چه بخواهید و چه نه، وقتی که آدامس می‌جوید، مقداری هوا نیز می‌بلعید، بنابراین نفخ می‌کنید. ضمنا شیرین کننده‌های مصنوعی باعث می‌شوند اشتهای‌تان به هله هوله‌ها بیشتر هم بشود، پس تعجب نکنید اگر عادت آدامس جویدن‌تان را به افزایش دور کمرتان ربط می‌دهیم!

 

ماءالشعیر ننوشید

بیخود نیست که می‌گویند ماء‌الشعیر، شکم را بزرگ می‌کند. حباب‌های روی لیوان ماءالشعیرتان باعث نفخ می‌شوند و اثر آن را می‌توانید بعد از نوشیدن چند لیوان ماء‌الشعیر روی شکم‌تان در مقابل آینه ببینید.

البته این فقط گازدار بودن ماءالشعیر نیست که شکم‌تان را بزرگ می‌کند، اگر نوشیدنی‌تان الکلی باشد منجر به رشد بیش از حد باکتری‌های مضر در معده شده و این اتفاق نیز نفخ زیادی تولید می‌کند. بهتر است روزی فقط یک لیوان ماءالشعیر بدون الکل بنوشید، نه بیشتر!

 

به حرف مادرتان گوش دهید و با دهان باز غذا نجوید

شاید عجیب به نظر برسد، اما تنفس کردن با دهان حین جویدن غذا می‌تواند سبب بلعیدن هوای زیادی شود و شکم‌تان نفخ کند. یاد گرفتن آداب غذا خوردن نه تنها کمک‌تان می‌کند شکمی صاف‌تر داشته باشید بلکه اطرافیان‌تان نیز بیشتر از غذا خوردن در کنار شما لذت خواهند برد!

هوستان به شیرینی‌ها را کنترل کنید

خوراکی‌های شیرین، هر چند بسیار خوشمزه‌اند، برای بدن‌تان خوب نیستند و بار‌ها و بار‌ها این موضوع را شنیده‌اید. شیرینی‌ها نه تنها کالری اضافی دارند و دور کمرتان را زیاد می‌کنند، بلکه مصرف زیاد قند موجب مقاومت به انسولین شده و بدن، چربی‌های اضافی را در اطراف شکم‌تان انبار خواهد کرد.

اما این‌ها اثرات بلند مدت مصرف قند زیاد هستند. تاثیر کوتاه مدت شیرینی‌ها این است که شکم‌تان نفخ می‌کند، زیرا قندها، باکتری‌های مضر روده‌های‌تان را تغذیه کرده و آن‌ها نیز گاز زیادی تولید می‌کنند. پس اگر شکمی صاف می‌خواهید بهتر است مصرف شیرینی‌ها را به شدت محدود کنید.

 

وضعیت هورمون‌هایتان را بررسی کنید

اختلالات هورمونی، انواع و اقسام عوارض جانبی را به جا می‌گذارند و نفخ شکم یکی از آنهاست. علت نفخ خانم‌ها طی سیکل قاعدگی نیز همین نوسانات هورمونی است.

هر چند شما نمی‌توانید زمان را به عقب برگردانید و کاری کنید که هورمون‌های‌تان مانند دهه‌ی ۲۰ زندگی‌تان باشند، اما می‌توانید مطمئن شوید که سطح هورمون‌های‌تان در طیف نرمال است و این چیزی است که پزشک‌تان باید آن را بررسی کند. تغذیه‌ی درست و ورزش کردن، از راه‌های طبیعی ایجاد تعادل میان هورمون‌هاست.

 

اگر یبوست دارید، برطرفش کنید

چگونه بدون ورزش، شکم‌تان را صاف کنید

افراد زیادی از یبوست رنج می‌برند و در واقع دچار یبوست مزمن هستند که ثابت شده بر تمام بدن اثر می‌گذارد، از جمله نفخ آزاردهنده و تورم شکم.

 

دوباره بچه شوید و از خوردن کلم امتناع کنید

سبزیجات کلمی، یکی از سالم‌ترین انواع سبزیجات روی کر‌ه‌ی زمین هستند، اما متاسفانه یکی از علت‌های اصلی نفخ شکم نیز هستند.

رافینوز، ترکیبی در کلم است که هنگام تجزیه، گاز زیادی تولید می‌کند. بروکلی، کلم برگ، گل کلم و … می‌توانند به میزان قابل توجهی دور کمرتان را زیاد کنند، اما کلم‌ها را به طور کامل حذف نکنید. به هر حال به خاطر سلامتی‌تان هم که شده گهگاه باید کلم بخورید!

 

شب‌ها بیشتر بخوابید

امروزه ما آدم‌ها به دلایل گوناگون بیشتر از گذشته کم خوابی داریم و می‌دانیم که چه اثرات مخربی بر سلامتی‌مان می‌گذارد. هر شب، فقط ۳۰ دقیقه کم خوابی کافیست تا وزن‌تان را زیاد کند و متاسفانه بخش عمده‌ی این افزایش وزن، در ناحیه‌ی شکم خواهد بود.

ضمنا دانشمندان دریافته‌اند بهترین سیکل خواب این است که تابع ریتم طبیعی بدن‌تان باشد، یعنی هر روز با غروب خورشید بخوابید و با طلوع آن بیدار شوید.

 

غذا‌های فرآوری شده را حذف کنید

غذا‌های فرآوری شده یکی از بزرگ‌ترین منابع نمک در رژیم غذایی ما هستند و بخش ترسناک آن این است که حتی نمی‌دانیم چه اندازه نمک مصرف می‌کنیم.

به دلیل نوع فرمولاسیون افزودنی‌های مواد غذایی، نمک در هر غذای فرآوری شده‌ای پنهان است از انواع سوپ‌های آماده گرفته تا سس پاستا و حتی خوراکی‌های شیرین مانند بیسکوئیت‌ها.

غذا‌های فرآوری شده را با غذا‌های تازه و سالم جایگزین کنید تا اثرش را روی شکم‌تان ببینید. با این کار نه تنها نفخ حاصل از نمک را نخواهید داشت بلکه از شر کالری‌های بی‌ارزش نیز خلاص شده و وزن کم خواهید کرد.

 

نوشیدنی‌هایتان را هوشمندانه انتخاب کنید

چگونه بدون ورزش، شکم‌تان را صاف کنید

شکمی تخت و صاف می‌خواهید؟ دقت کنید بیشتر چه نوشیدنی‌هایی مصرف می‌کنید. شیر و نوشابه‌های گازدار، دو تا از نوشیدنی‌های اصلی هستند که شکم را بزرگ می‌کنند. تقریبا ۶۵ درصد از جمعیت انسان‌های بزرگسال، توانایی کمی برای گوارش لاکتوز دارند، یعنی آن یک لیوان شیری که شب‌ها قبل از خواب می‌نوشید ممکن است

دلیل بزرگ شدن شکم‌تان باشد که صبح بعد از بیدار شدن از خواب متوجه آن می‌شوید. نوشابه‌های گازدار، هم معمولی و هم نوع رژیمی آن، قند دارند و شکم را بزرگ می‌کنند. سعی کنید هر دو را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید و نتیجه را ببینید.

 

زیاد آب بنوشید

برخلاف بیشتر نوشیدنی‌ها که دور کمرتان را زیاد می‌کنند، یک نوشیدنی سالم وجود دارد که صد در صد در کاهش وزن‌تان موثر است: آب خالص! نوشیدن آب خالص، بدن‌تان را هیدراته می‌کند و این پیام را به بدن‌تان می‌دهد که با خیال راحت می‌تواند هر چه آب و مایعات اضافی جمع کرده دفع کند؛ بنابراین از نفخ ناشی از احتباس آب اضافی رها خواهید شد.

ضمنا نوشیدن آب می‌تواند میل‌تان را به شیرین کاهش بدهد و اشتهای‌تان را کم کند و ضمنا مدت بیشتری سیر نگه‌تان دارد.

 

یک ظرف بزرگ میوه روی کانتر آشپزخانه‌تان بگذارید

از انواع میوه‌های فصل غافل نشوید. سیب و پرتقال سرشار از کوئرستین هستند که ترکیبی طبیعی بوده و از التهاب شکم کم می‌کند. اگر یک ظرف بزرگ از انواع میوه‌های رنگارنگ روی کانتر آشپزخانه‌تان بگذارید که همیشه جلوی دیدتان باشد، خیلی بیشتر احتمال دارد که هر وقت هوس اسنک کردید، سراغ این میوه‌ها بروید.

 

ادویه‌های تند بیشتر مصرف کنید

نعنا فلفلی و زنجبیل و فلفل قرمز همگی ضد التهاب شکم هستند و با تقویت آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کنند غذایی که می‌خورید، سریع‌تر در سیستم گوارش‌تان پیش برود. حرکت سریع‌تر غذا در گوارش نیز به معنی شکم صاف‌تر است.

ضمنا نعنا فلفلی از گرفتگی‌ها و نفخ شکم می‌کاهد و زنجبیل نیز برای رفع التهاب و تهوع مفید است. رازیانه نیز گیاهی فوق العاده سودمند است که جلوی احتباس آب را در بدن می‌گیرد.

 

وضعیت بدنی‌تان را اصلاح کنید

دوست دارید در عرض دو ثانیه شکم‌تان را صاف کنید؟ صاف بایستید! قوز کردن باعث می‌شود شکم‌تان به جلو بیفتد، اما صاف کردن ستون فقرات، تمام بدن را می‌کِشد و باعث می‌شود کشیده‌تر و زیباتر به نظر برسید.

 

استرس‌تان را کم کنید

چگونه بدون ورزش، شکم‌تان را صاف کنید

استرس باعث افزایش قابل توجه هورمون کورتیزول می‌شود که به آن هورمون «چربی شکم» هم می‌توان گفت، زیرا به بدن سیگنال می‌فرستد که در اطراف شکم چربی انباشته کند.

اگر تمام عوامل استرس برانگیز زندگی روزمره را در نظر بگیرید، می‌بینید چقدر کورتیزول مداوم در رگ‌های‌تان دارید! این حالت به دلایل گوناگونی برای سلامتی‌تان مضر است و بزرگ شدن شکم‌تان تنها یکی از آنهاست.

پس خیلی مهم است که هر روز چند دقیقه‌ای برای کاهش استرس و تنش زدایی از جسم و روح‌تان وقت صرف کنید. یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، روی کاغذ آوردن افکار پریشان، موسیقی گوش دادن، موسیقی نواختن و … بهترین روش‌های ریلکسیشن هستند. ضمنا فراموش نکنید بیشتر برنامه‌های تلویزیونی استرس برانگیزند! پس تلویزیون هم کمتر تماشا کنید.

 

استفاده از ابزار‌های الکترونیکی را محدود کنید

موبایل، تبلت و تلویزیون، از راه‌های زیادی دور کمرتان را افزایش می‌دهند. واضح است که اگر زیاد بنشینید و مشغول انواع ابزار‌های الکترونیکی شوید، کمتر حرکت می‌کنید و کمتر کالری می‌سوزانید.

اما موضوع فراتر از اینهاست: نور آبی ناشی از اسکرین‌های الکترونیک می‌توانند ریتم شبانه روزی بدن‌تان را بهم بریزند، بنابراین اعتیاد و وابستگی به این ابزارها، شما را دچار کمبود خواب می‌کند و در بالا هم گفتیم که اثر کمبود خواب بر دور کمرتان چیست.

 

فیبر بیشتر مصرف کنید

غذا‌های فیبردار نیز برای صاف کردن شکم بسیار موثرند. میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوسدار، بویژه آن‌هایی که فیبر محلول زیادی دارند، از چربی‌های میان تنه کم می‌کنند. ضمنا این غذا‌ها سیرتان می‌کنند و جلوی پُرخوری‌تان را می‌گیرند. در نتیجه به مرور، شکم‌تان صاف خواهد شد.

 

عمل جراحی

اشتباه نکنید، قرار نیست بعد از این همه راهکار طبیعی، جراحی زیبایی را به شما توصیه کنیم. اما باید بدانید عوارض متعددی هستند که می‌توانند سبب جلو آمدگی شکم شوند و تا زمانی که این مشکلات آناتومیک را رفع نکنید، هیچ روش دیگری نمی‌تواند شکم‌تان را صاف کند.

مثلا خیلی از خانم‌ها دچار دیاستازیس یا فاصله گرفتن عضلات شکم بعد از بارداری هستند. در ۲۵ درصد از این خانم‌ها، عضلات شکم هرگز دوباره به هم نمی‌رسند و باعث بیرون زدگی دائمی شکم می‌شوند. این عارضه تنها با عمل جراحی حل شدنی است.

 

سیگار را ترک کنید

چگونه بدون ورزش، شکم‌تان را صاف کنید

آیا هنوز هم به دلیل دیگری برای کنار گذاشتن سیگار نیاز دارید؟ بسیار خب، سیگار شما را چاق می‌کند. سیگار نه تنها هیچ کمکی به آرام شدن‌تان نمی‌کند، بلکه افرادی که سیگار می‌کشند، چربی زیادی در میان تنه‌ی خود انباشته می‌کنند.

 

سندرم روده تحریک پذیرتان را درمان کنید

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS، شایع‌ترین اختلال گوارشی است. علائم سندرم روده تحریک پذیر شامل تهوع، اسهال، یبوست، معده درد و نفخ می‌شوند.

هر چند علت این بیماری هنوز کاملا شناخته شده نیست، اما می‌توان آن را با فاکتور‌هایی از سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش، هورمون‌ها و استرس مرتبط دانست. افرادی که دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند، اغلب با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، علائم را کاهش داده یا برطرف می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x