حقایقی جالب درباره ی تاریخ، فرهنگ، طبیعت و حیات وحش

وقتی برای پیدا کردن جوالب سؤالات خود تلاش می کنیم، این کار انرژی ما را زیاد می کند، ما را به دنیای خیال می برد و به ما احساسی مثل پیشگام بودن می دهد.

تا به حال به این فکر کرده اید که رأس هرم های عظیم و باستانی مصر دقیقاً چه شکلی است؟

یا مثلاً می دانید «نان های آتشفشانی» ایسلند چطور درست می شوند؟

تا به حال به این فکر کرده اید که رأس هرم های عظیم و باستانی مصر دقیقاً چه شکلی است؟

یا مثلاً می دانید «نان های آتشفشانی» ایسلند چطور درست می شوند؟

وقتی برای پیدا کردن جوالب سؤالات خود تلاش می کنیم، این کار انرژی ما را زیاد می کند، ما را به دنیای خیال می برد و به ما احساسی مثل پیشگام بودن می دهد.

به همین دلیل است که ما از یاد گرفتن چیزهای جدید درباره ی خودمان و دنیای اطراف مان لذت زیادی می بریم. در ادامه به حقایقی جالب درباره ی تاریخ، فرهنگ، طبیعت و حیات وحش می پردازیم.

 

 

۱- هر ۲۳ هزار سال یک بار صحرای مصر، از یک جنگل انبوه تبدیل به یک بیابان می شود و بالعکس

حقایق جالب نشنال جئوگرافیک

به گفته ی دانشمندان، ۶ هزار سال قبل، صحرای مصر پوشیده از مرتع های سرسبز، علف و درخت بود اما تغییرات آب و هوایی، این منطقه را تبدیل به یک بیابان بی آب و علف کرد. طبق تحقیقات، این تغییرات تقریبا هر ۲۳ هزار سال یک بار اتفاق می افتد.

 

 

۲- اگر به قناری ها فلفل قرمز بدهیم رنگ آن ها تغییر می کند

در بال های قناری ها، رنگدانه های خاصی وجود دارد که منشأ رنگ پرهای این پرندگان هستند. به همین دلیل است که این پرنده ها وقتی در معرض پرتوهای نور خورشید قرار می گیرند یا غذای خاصی می خورند، رنگ بدن شان تا حدودی تغییر می کند.

قناری های زرد رنگ اگر فلفل قرمز بخورند، نارنجی یا کاملاً قرمز می شوند. فلفل برای پرنده ها ضرری ندارد و این ماده ی غذایی در واقع ویتامین های زیادی در خود دارد.

 

 

۳- پدیده ی نادر و زیبایی به نام «دریای صلیبی» وجود دارد

پدیده ی بسیار زیبا و نادر«دریای صلیبی» هنگامی رخ می دهد که دو سیستم از موج های دریا در زاویه ای مایل حرکت و با یکدیگر تداخل پیدا می کنند.

منظره ی به وجود آمده شاید از بالا زیبا باشد، اما اگر بین این موج ها گیر بیفتید، جریان درون رگ های بدن تان سر و ته می شود یا مسیر حرکت خود را گم می کند و علاوه بر این، ممکن است نتوانید با شنا کردن خود را به ساحل برسانید.

 

 

۴- ریش توتنخامون در حین پروسه ی نظافت موزه ی مصر در سال ۲۰۱۴ افتاد

نقاب تدفین توتنخامون، فرعون مصر، نمادی از مصر و یکی از ۱۰ نماد تمدن بشری است. این نقاب که در سال ۱۹۲۲ کشف شد، از جنگ ها و انقلاب های زیادی جان سالم به در برده بود تا آنکه در سال ۲۰۱۴، کارکنان موزه ای در مصر آن را ناقص کردند.

در حین پروسه ی نظافت، ریش نقاب تصادفاً کنده شد و کارکنان موزه برای آنکه اشتباه خود را پنهان کنند، سعی کردند ریش را با چسب بچسبانند اما این کار بیشتر به نقاب صدمه زد. در سال ۲۰۱۶ راز این اشتباه بالاخره فاش شد و خبر آن تاریخ نگاران سرتاسر دنیا را شوکه کرد.

 

 

۵- بعضی از انواع ارکیده به «گیاه شیطانی» مشهورند

ارکیده های شیطانی (با نام علمی Telipogon diabolicus) اخیراً در جنگل های کلمبیا کشف شده اند. شکل این گل ها است که آن ها را منحصر به فرد کرده است.

اگر به تصویر بالا سمت راست خوب دقت کنید، در وسط گل شکلی از یک صورت با شاخ و چشمانی قرمز رنگ، شبیه به شیطان خواهید دید.

این گل ها را در هیچ فروشگاهی نمی توان پیدا کرد چون فقط در شرایط خاصی رشد می کنند و جزء گونه های گیاهی در خطر انقراض هستند.

 

 

۶- رنگین کمان بی رنگی وجود دارد که در شرایط خاصی به وجود می آید

«مه کمان» یا «رنگین کمان سفید» پدیده ای بسیار نادر است که در هوای مه آلود (نه مثل رنگین کمان عادی در هوای بارانی) ظاهر می شود. این پدیده را زمانی می توانید ببینید که قطرات بسیار کوچکی با شعاع حداکثر ۰/۰۵ میلیمتر در اتمسفر زمین وجود داشته باشد و شما پشت به خورشید و رو به مه ایستاده باشید.

جالب آنکه، این پدیده هنگام شب هم می تواند به وجود آید، یعنی زمانی که ماه در آسمان کاملاً می درخشد. در این حالت، به این پدیده «ماه کمان» می گویند.

 

 

۷- استفاده از جی پی اس در سرتاسر دنیا رایگان است اما روزانه ۲ میلیون دلار برای این سیستم هزینه می شود

جی پی اس یا همان سیستم مکان یاب جهانی، به کمک ۲۴ ماهواره در سرتاسر دنیا کار می کند. دولت امریکا برای نگهداری و سرویس این ماهواره ها سالانه ۷۵۰ میلیون دلار یا به بیانی دیگر، روزانه حدود ۲ میلیون دلار هزینه می کند.

طبق گفته های دولت امریکا، این هزینه ها هیچ منفعت شخصی ای برای آن ها ندارند. با این حال، این سیستم می تواند به ما کمک کند جلوی سوانح را بگیریم و در صورت بروز حادثه، کمک های لازم را برسانیم.

 

 

۸- اگر در روسیه زندگی کنید، می توانید بدون سفر کردن، در شهرهای مختلفی زندگی کنید

شما می توانید در «پترزبورگ» به دنیا بیایید اما بدون آنکه سفر کنید، در «پتروگراد» به مدرسه بروید، در «لنینگراد» ازدواج کنید و «سن پترزبورگ» پیر شوید. علت این مسأله این است که اسم شهرهای روسیه مکرراً تغییر می کند.

 

 

۹- مدفوع پنگوئن ها می تواند اکوسیستم قاره ی قطب جنوب را تغییر دهد

پنگوئن ها طی ۵ هزار سال گذشته، با مدفوع خود، بیش از ۷،۷۱۱ تن ماده ی مغذی برای گیاهان قاره ی قطب جنوب تولید کرده اند.

در زمان وقوع تغییرات آب و هوایی در زمین، عناصر موجود در مدفوع پنگوئن هم به گیاهان کمک خواهد کرد تا خاک یخ زده ی این منطقه را بپوشانند و حفظ کنند و هم به حیوانات این منطقه کمک خواهد کرد که زنده بمانند.

 

 

۱۰- آووکادو برای پرنده ها، گربه ها، سگ ها، خرگوش ها و دیگر حیوانات خانگی سمی است

آووکادو تقریباً برای همه ی جانداران جز انسان سمی است. برگ های آووکادو حاوی اسید سمی ای به نام «پرسین» هستند که باعث نکروز یا بافت مردگی ماهیچه ی قلب و غده ی پستانی در گونه های مختلف حیوانی می شود.

دانه ی آوودکادوی زمینی می تواند باعث مرگ ماکیانی مثل مرغ و خروس شود و گوشت آن می تواند یک اسب یا گاو را از پای درآورد.

 

 

۱۱- در ایسلند طبق سنتی قدیمی نان را در زیر زمین می پزند

ایسلند سرزمینی مملوء از چشمه های آب گرم و آتشفشان است و مردم محلی یاد گرفته اند که چطور از آن ها در زندگی روزانه ی خود استفاده کنند. یکی از قدیمی ترین دستورهای پخت «نان آتشفشانی» امروزه هم مورد استفاده قرار می گیرد.

ایسلندی ها قابلمه ای که خمیر نان درونش قرار گرفته را داخل حفره ای در زمین، در نزدیکی یک چشمه ی آب گرم، به مدت ۲۴ ساعت خاک می کنند و یک سنگ هم روی تل خاک می گذارند.

دمای خاک به حدود ۱۰۴ درجه ی سانتیگراد می رسد که برای پخته شدن خمیر کافی است. ایسلندی ها این نان را با کره می خورند تا مزه ی سولفور آن را از بین ببرد.

 

 

۱۲- در سال ۲۰۱۶، هزاران توپ یخی در سرتاسر ساحل شبه جزیره ی یامال در سیبری غربی ظاهر شد

محققان مؤسسه ی تحقیقاتی قطب شمال و قطب جنوب می گویند این یک پدیده ی بسیار نادر است و بر اثر بادهای شدیدی رخ می دهد که برف را بلند می کنند، گرد و تبدیل به توپ می کنند و دست آخر هم آن ها را صیقل می دهند. قطر این توپ های یخی می تواند به ۶ متر برسد.

 

 

۱۳- تصویر زیر، رأس یکی از هرم های مصر را نشان می دهد

این سنگ که «بِن بِن» نام دارد (قدمت آن به حدود سال ۱۸۴۰ پیش از میلاد باز می گردد) در معبد ققنوس کشف شد. مصریان باستان ققنوس را نمادی از چرخه ی فصول می دانستند و اعتقاد داشتند این موجود توانایی آفرینش و زنده کردن دارد. طبق گفته های دانشمندان، «بِن بِن» در رأس هرم آمنمهات سوم قرار داشت. متنی که روی سنگ حک شده، دعایی است برای فرعون تا بتواند «زندگی را دوباره ببیند».

 

منبع:روزیاتو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x