مشکلاتی که با کم خوابی بوجود می آیدند

در سال های اخیر، به دلیل وجود گجت های الکترونیک و تلفن های هوشمند، مردم زیادی ساعت های پیش از خواب خود را به چک کردن کانال های تلگرامی، شبکه های اجتماعی، فیس بوک یا اینستاگرام صرف می کنند و همین مساله موجب ایجاد اختلال در خواب آن ها شده است.نورهای آبی نمایشگر این وسایل موجب بی خوابی می شوند. به طوری که بر اساس جدیدترین آماری که موسسه CDC اعلام کرده، حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون آمریکائی از مشکل بی خوابی یا بد خوابی رنج می برند.حال برای اینکه بدانید نداشتن خواب کافی در طول شبانه روز موجب بروز چه مشکلاتی می شوند از شما درخواست می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سرماخوردگی

1
اگر جزو کسانی هستید که در بیشتر مواقع بیمار هستید و خیلی سریع دچار سرماخوردگی می شوید، احتمال اینکه منشا این درد، بی خوابی یا کم خوابی باشد، زیاد است.در نتیجه تحقیقاتی که در این رابطه صورت گرفته، معلوم شده که یک گروه متشکل از ۱۵۳ نفر که دچار سرماخوردگی بوده اند در دو هفته پیش از آن، کمتر از ۷ ساعت در شب خوابیده اند.همین کم خوابی، آن ها را سه مرتبه بیشتر از کسانی که ۸ ساعت در شبانه روز خوابیده اند، در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داده است.البته کیفیت خواب هم در این مورد تاثیرگذار است؛ به طوری که مشخص شده کسانی که فقط ۹۲ درصد از زمانی که در تختخواب هستند را می خوابند، ۵٫۵ برابر بیشتر از افرادی که ۹۸ تا ۱۰۰ درصد وقت خواب را می خوابند، دچار سرماخوردگی می شوند.

بیماری های معده و روده

2
نخوابیدن می تواند باعث بروز مشکلاتی همانند بیماری التهابی روده و رفلاکس اسید معده شود که در حال حاضر، بر اساس آمار گفته می شود که یک از ۲۵۰ نفر آمریکائی به این دردها مبتلاست.بعلاوه، کسانی که بیماری کرون دارند وقتی خواب کافی نداشته باشند، دو مرتبه بیشتر از بقیه ممکن است دوباره به این التهاب ها دچار و مبتلا شوند.

کج خلقی، زودرنجی و تغییر حالت های روحی

3
محققان ثابت کرده اند، کسانی که خواب کافی در شب ندارند بیشتر از بقیه در معرض آسیب پذیری، حواس پرتی و ناآرامی روحی قرار دارند.در آزمایشات اخیر مشخص شده افرادی که خواب کافی ندارند، در بسیاری مواقع از بی حوصلگی، زودرنجی و عصبی بودن شکایت دارند. بی خوابی و کم خوابی همچنین به حواس پرتی و نداشتن تمرکز کافی نیز منجر می شود که در انجام وظایف افراد خلل وارد کرده و در نهایت باعث استرس و سراسیمگی می شود.

سر درد و میگرن

4
وقتی یک یا چند شب نتوانید خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید، در طول روز در محل کار نه تنها بدخلق، تحریک پذیر و زودرنج تر می شوید، بلکه ممکن است با دردهایی در ناحیه سر نیز مواجه شوید.

محققان هنوز دلیل اینکه چرا بدخوابی موجب سردرد می شود را کشف نکرده اند، اما ارتباط کم خوابی و سردرد چندین سال است که ثابت شده. همچنین گفته می شود که بی خوابی های شبانه موجب تشدید میگرن نیز می شود.

به طوری که ۳۶ تا ۵۸ درصد از کسانی که دچار وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) هستند، اغلب با سردردهای صبحگاهی که دلیل آن را نمی دانند، بیدار می شوند.

مشکل در یادگیری

5
کمبود خواب در توانائی یادگیری اطلاعات جدید یا به خاطر سپردن آن ها اختلال ایجاد می کند. به همین خاطر دانشمندان تاکید دارند که ساعت کاری یا شروع کلاس های آموزشی در ساعت های ابتدایی صبح نباشد. به این صورت که مدرسه ای که در ساعت ۷:۳۰ کلاس های خود را آغاز می کند، اگر آن را به ۸:۳۰ منتقل کند، افزایش نمرات دانش آموزان تا ۲ درصد در درس ریاضی و ۱ درصد در دروس دیگر را شاهد خواهد بود.

ضعف بینائی

6
کم خوابی و بی خوابی همچنین موجب ایجاد مشکلات بینائی همانند دید تونلی، تاری و دو بینی نیز می شود. هر چه میزان بی خوابی شما بیشتر باشد، مشکلات کم خوابی تان نیز افزایش خواهد یافت به طوری که حتی ممکن است دچار توهم نیز بشوید.

افزایش وزن

7
کسانی که خواب کافی ندارند، عموما تعادل هورمونی خود را از دست می دهند و این امر باعث می شود تا اشتهای کاذب یافته و به صرف غذاهای مملو از چربی و کربو هیدرات روی بیاورند. آن ها همچنین توان کنترل اشتهای خود را از دست خواهند داد.شاید تصویر کنید که انسان در حالت بیداری، کالری بیشتری می سوزاند، اما باید بدانید که وقتی خسته باشید نمی توانید کالری های اضافه را بسوزانید و همین امر موجب افزایش وزن می شود.منبع:روزیاتو
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x