دوش آب سرد و مزایای اینکار

بنظر شما شاید دوش آب سرد کاری ناخوشایند بنظر برسد و هرگز شاید احساس جالبی نسبت به انجام دادنش نداشته اید; در عوض,در شرایطی که خارج از کنترل تان بوده به شما تحمیل گردیده است. مثلا شخص بی ملاحضه ای تمام آبهای گرم را استفاده نموده است. شرایط ناراحت کننده ای است, از دست آن فرد ناراحت می شوید برای اینکه شما را مجبور نموده تا این کار ناخوشایند را انجام بدهید… چه حالی به شما دست می دهد اگر بگویم که باید درعوض سپاسگزار این فرد نیز باشید؟ برای سلامتی شما دارند کار درستی انجام می دهند. من از شما دعوت می نمایم تا 5 مزیت استفاده از دوش آب سرد را مرور کنید!

 

http://dl.oghyanos.ir/uploads/142117776661.jpg


هیچ چیز قابل توجهی در مورد دوش آب گرم وجود ندارد


قبل از آنکه مزایای استفاده از دوش آب سرد را مرور نماییم, اجازه بدهید حقیقت ساده ای را برایتان بگویم که دوش آب گرم کاری از سر راحتیست نه یک ضرورت. در طول تاریخ بشریت, مردم مجبور به استحمام در آبهای در دسترس بودند. اگر در آب دریاچه شنا نموده اید, احتمالا این گفته تان را بخاطر می آورید, چقدر آب سرد است. یونانیان سیستم های گرمایش حمام عمومی را در قرن اول پیش از میلاد مسیح اختراع نمودند, اما یک مطلب جالب, بسیاری از یونانیان به خاطر مزایای بهداشتی و سلامتی آن به حمام نمودن در آب سرد ادامه دادند.

 


1. دوش آب سرد چربی ها را می سوزاند

دو نوع چربی در بدن وجود دارد. چربی سفید که از نوع بد است; و چربی قهوه ای. چربی سفید, چربی بدن است و همه دوست دارند از شرش خلاص شوند. وقتی کالری بیش از نیاز بدنمان مصرف می نماییم و ما آن کالری اضافی را نمی توانیم تبدیل به انرژی نماییم, به عنوان چربی سفید ذخیره می نماییم, که این چربی ها تمایل به تجمع در منطقۀ شکم, کمر, گردن, و ران ها دارند. چربی قهوه ای که از نوع خوب است و شاید تابحال هیچ چیزی راجع به آن نشنیده باشید, و نقشش تولید گرما برای گرم نگه داشتن بدن است. اینجا خبر خوشی است: وقتی چربی قهوه ای بخاطر سرمای شدید فعال می گردد, کالری را برای تولید گرما می سوزاند, که می تواند کمک شایانی در کاهش وزنتان داشته باشد. اما چقدر کارایی دارد؟ محققان اسکاندیناوی پی بردند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد سوخت و ساز چربی قهوه ای بدن را تا 9 برابر افزایش می دهد, که اگر تداوم داشته باشد به فرد کمک می نماید تا حدود 5 کیلوگرم از وزن اضافی بدنش را در ظرف یکسال از دست بدهد.

 


2. دوش آب سرد سوخت و ساز بدنتان را بعد از فعالیت ورزشی افزایش می دهد


ورزشکاران حرفه ای بعد از تمرین شدید دوش آب سرد را برای کاهش درد و گرفتگی عضلات انجام می دهند. لازم نیست که مانند آنها باشید, اما پس از تمرینتان یک دوش آب سرد سریع می تواند همان منفعت ها را نیز برای شما داشته باشد. و حالتان را جا بیاورد.

 


3. دوش آب سرد سرحال و هوشیارتان می کند


صبح اول وقت که از خواب برمی خیزید چه احساسی دارید؟ این چیزی است که همه درگیرش هستند, اما اگر می خواهید صبح اول وقت شادابتر و سرحالتر باشید قبل از رفتن به محل کارتان یک دوش آب سرد حتما بگیرید. هنگامی که آب سرد بروی بدنتان می ریزد, در واکنش به آب سرد نفس هایتان عمیق تر می شود (و بدنتان تلاش می کند با مصرف اکسیژن بیشتر بدنتان را گرم نگه دارد). همچنین ضربان قلبتان افزایش می یابد, که در نتیجۀ آن گردش خون بدنتان تسریع می شود و شما را تا پایان روز پر انرژی و شاداب می نماید.

 


4. دوش آب سرد باعث افزایش گردش خون و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود

بخاطر بیاورید که گفتم دوش آب سرد باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدنتان می شود, که کمک می کند چربی بدنتان را بسوزانید؟ با افزایش سوخت و ساز بدنتان سیستم ایمنی بدنتان فعال می گردد, که وظیفۀ مبارزه با بیماری ها بر عهدۀ سلول های سفید خون است که به شما کمک می نماید تا کمتر بیمار شوید. دوش آب سرد باعث بهبود گردش خون می شود, که از فشار خون بالا و تصلب شریان جلوگیری می نماید.

 


5. دوش آب سرد مو و پوستتان را جذابتر می نماید


اگر می خواهید جوش بدنتان کاهش بیابد, دوش آب سرد اینکار را برایتان انجام می دهد. آب گرم پوست تان را خشک می کند, در حالی دوش آب سرد پوستتان را سفت می کند و منافذش را باز می نماید, و مانع از مسدود شدن آن نیز می شود. همچنین می توانید دوش آب سرد را برای درخشندگی و جذابیت بیشتر موهایتان استفاده نمایید. دوش آب سرد کوتیکول موهایتان را می بندد, و باعث می شود موهایتان کمتر در گرد و غبار کثیف شوند.


اینکار را امتحان نمایید

اگر فیلم های جیمز باند را دیده باشید, حتما متوجه صحنۀ دوش گرفتن شده اید. جیمیز باند, با دوش آب گرم شروع می کرد, اما کم کم آب را سرد می نمیاد. این کار به خاطر اصلیت اسکاتلندی جیمز باند است, که دوش آب “سرد-به-گرم” به عنوان دوش اسکاتلندی معروف است.”

اگر می خواهید از تمام مزیت های شگفت انگیز دوش آب سرد بهرمند بشوید, به شما پیشنهاد می نمایم برنامۀ روتین دوش گرفتن جیمز باند را دنبال نمایید. می توانید به صورت متناوب هر 10 الی 20 ثانیه درجه حرارت آب را از گرم به سرد تغییر بدهید. وقتی به لرزش افتادید, سعی کنید چند لحظه در همان حالت بمانید. این چالش را بپذیرید.