خطرات پیرسینگ اعضای بدن

سوراخ كردن گوش یكی از رایج‌ترین شیوه پیرسینگ است كه اكثرا همه انجام می‌‌دهند و خطرات پیرسینگ را هم بدانید و بعد با فکر و منطق آنرا انجام بدهید

http://dl.oghyanos.ir/uploads/1432300655441.jpg

شمایی كه اهل مد هستید و دوست دارید به روز باشید، ممكن است پیرسینگ را برای تغییرات ظاهر خود انتخاب كرده باشید. این مد عجیب و غریب كه یكی از اقدامات شایع در غرب، به‌ویژه نزد جوانان است، سلامت را به‌طور جدی تهدید می‌‌كند؛ طوری كه پای پزشكان هم به این بحث باز شده است. پیرسینگ با سوراخ كردن گوش آغاز و كم‌كم دامنه‌اش وسیع و وسیع‌تر شد تا اینكه كار به سوراخ كردن زبان، بینی، ناف و … كشید. امروزه شما پیرسینگ را در هر بخشی از بدن كه فكرش را نمی‌كنید، می‌‌توانید ببینید اما آیا این كار درست است؟

حس بویایی را كاهش می‌‌دهد

هر كسی كه می‌خواهد در صورت خود تغییری ایجاد كند اولین جایی كه به فكرش می‌رسد بینی است. بینی، از اعضایی است كه همه نوع بلایی بر سرش می‌آورند. پیرسینگ بینی كه معمولا در لبه‌‌های گوشتی سوراخ‌های خارجی بینی یا غضروف میانی انجام می‌شود، ممكن است تغییر مكان دهد یا حتی خارج شود. به همین دلیل مدام باید حواس‌تان باشد كه از بینی خارج نشود. سوراخ كردن این غضروف ممكن است باعث خونریزی شود و اگر به آن توجه نشود، موجب بدشكل شدن بینی می‌‌شود. تحقیقات نشان داده پیرسینگ بینی و زبان، دقت حس بویایی و چشایی را در افراد كاهش می‌‌دهد.

 

التهاب و عفونت در پیرسینگ لب

لب یكی از محل‌‌های پرطرفدار برای پیرسینگ است. لب را سوراخ می‌‌كنند تا زیورآلات لب را در مركز لب تحتانی قرار دهند یا ممكن است در گوشه لب فوقانی كار گذاشته شود. سوراخ كردن لب هم خطرات خود را دارد. با سوراخ كردن لب كه یكی از بافت‌‌های پرخون بدن است، احتمال خونریزی، التهاب و عفونت شدید وجود دارد. اما جدیدترین خطر سوراخ كردن لب، گذشته از خونریزی، بلع تصادفی حلقه یا نگین بر اثر حادثه است كه می‌‌تواند حتی منجر به انسداد تنفس و خفگی شود.

تورم فك با پیرسینگ زبان

كسانی كه فكر سوراخ كردن زبان را در سر دارند باید تمام خطراتش را به جان بخرند. اگر تصمیم به این كار دارید، حتما با پزشك یا دندانپزشك خود مشورت كنید تا برای جلوگیری از عفونت‌های دهان به شما آنتی‌بیوتیك بدهد. اگر به زبان خود نگاه كنید می‌بینید كه بیشتر عروق خونی از وسط زبان شما عبور كرده و تا امتداد فرنولوم ادامه دارد پس سوراخ كردن زبان معمولا در خط وسط انجام نمی‌شود بلكه برای آنكه در تكلم مزاحمت ایجاد نكند، معمولا آن را در قسمت عقب‌تر كار می‌‌گذارند. سوراخ كردن زبان هم مانند بقیه پیرسینگ‌ها، باعث ایجاد عفونت می‌‌شود. تحقیقات نشان داده سوراخ كردن زبان می‌تواند خطر ابتلا به عفونت كشند‌ه‌ای به نام آنژین لودویگ را افزایش ‌‌دهد. در این نوع عفونت فك متورم می‌‌شود تا حدی كه گاهی نای را مسدود می‌‌كند. همچنین اختلال در بلع غذا، اختلال در تكلم و كاهش حس چشایی از دیگر عوارض پیرسینگ زبان است. گاهی هم در اثر سوراخ كردن زبان، تورم‌های شدید ایجاد می‌‌شود كه باعث بسته شدن راه‌‌های هوایی و بروز اختلال در تنفس می‌‌شود.

 

 

نرمه گوش؛ بهترین جای سوراخ كردن

سوراخ كردن گوش یكی از رایج‌ترین شیوه پیرسینگ است كه اكثرا همه انجام می‌‌دهند. اما در این میان بعضی‌ها دوست دارند سوراخ‌‌های گوش‌شان را زیادتر كنند و فكر می‌‌كنند چون گوش است هیچ خطری تهدیدشان نمی‌كند اما باید بگوییم تنها منطقه امنی كه برای سوراخ كردن گوش وجود دارد، همان نرمه گوش است؛ همان محل قدیمی و سنتی. سوراخ كردن محل‌‌های غضروفی گوش می‌‌تواند برای شما مشكل‌ساز باشد. عفونت، تورم، آبسه و حساسیت مهم‌ترین مشكلاتی است كه در اثر سوراخ كردن لاله گوش به وجود می‌‌آید پس اگر به فكر سوراخ كردن گوش خود هستید سعی كنید در محل‌‌های غضروفی این كار را انجام ندهید.

دشكل شدن ناف

یكی دیگر از پیرسینگ‌هایی كه متاسفانه رواج پیدا كرده پیرسینگ ناف است كه در افرادی كه دارای ناف‌های فرورفته هستند، نتایج بهتری نسبت به ناف‌های برجسته در بر خواهد داشت. یكی از خطراتی كه ممكن است در اثر پیرسینگ ناف ایجاد شود عفونت، التهاب و زخم در اثر سایش لباس یا كمربند است. در سوراخ كردن ناحیه دور ناف و آویزان كردن زیورآلات به آن، احتمال باقی ماندن جای زخم‌ها وجود دارد. همچنین در افرادی كه چاق یا لاغر می‌‌شوند و همچنین هنگام بارداری، ناف تغییر مكان می‌‌دهد و بدشكل می‌‌شود.

 

 حتی سرطان!

عوارض غیر قابل باور و حتی گاهی جبران‌ناپذیر پیرسینگ به سه بخش عمده تقسیم می‌شود:

 

حساسیت

همان‌طور كه همیشه گفتیم و همه پزشكان گوشزد می‌‌كنند، مهم‌ترین عوارض پیرسینگ حساسیت است. برای كاهش حساسیت باید از طلای زرد یا سفید ۱۴ تا 18 عیار، تیتانیوم، پلاتین یا از استیل مقاوم در مقابل زنگ زدگی استفاده كرد. با وجود این، باز هم احتمال واكنش بدن به فلز وجود دارد.

 

عفونت

عفونت گاهی به صورت عفونت موضعی پوست است و گاهی هم به صورت عفونت گسترده بدن، حتی عفونت قلب و شوك عفونی هم در مواردی دیده شده است. عفونت پوست با قرمزی، تورم، گرمی موضعی، درد و بزرگی غدد لنفاوی مشخص می‌‌شود. اگر مبتلا به عفونت قلبی هستید، سوراخ كردن بدن اصلا توصیه نمی‌شود. در صورت اصرار فرد به انجام این كار حتما باید پیشگیری با آنتی‌بیوتیك صورت گیرد.

یكی دیگر از عوارض خطرناك پیرسینگ انتقال عفونت از فرد مبتلا به هپاتیت به فرد سالم است كه توسط لوازم غیراستریل رخ می‌‌دهد. این مشكل در صورت رعایت نكردن شرایط استریل، بسیار محتمل است. ایدز هم می‌تواند از طریق پیرسینگ به فرد منتقل شود. یكی از مكان‌هایی كه احتمال عفونت در آنجا وجود دارد، آرایشگاه‌هایی هستند كه كم‌كم تبدیل به كلینیك زیبایی می‌شوند! آنها به آلودگی و عفونت بی‌توجه هستند و معمولا پاسخگوی كار خود نیستند.

 

سرطان، تعجب نكنید!

اگر جایی شنیدید كسی در اثر پیرسینگ سرطان گرفته، تعجب نكنید. سرطان پوست یكی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است كه ممكن است در اثر پیرسینگ ایجاد شود. تحریك مزمن و طولانی‌مدت پوست توسط آویزه‌‌های مورد استفاده می‌‌تواند به سرطان پوست منجر شود.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x