تست تاثیر هرمونهای بدن روی شخصیت

ممکن است هورمون ها نامرئی باشند، اما این موضوع باعث نمی شود که در تمام وجوه زندگی شما از میزان انرژی گرفته تا اعتماد به نفس، اثری نداشته باشند. این آزمایش را انجام دهید تا ببینید که نمایه هورمونی شخصی تان روی شما تاثیر گذاشته و هورمون های اساسی چیزی است که برای احساسات ناگهانی خوب یا بد به آن نیاز دارید.
تست هورمونی

1. کدام یک از این ها؛ اخیرا برایتان بزرگ ترین چالش در زندگی عاطفی تان بوده است.

الف- کمبود شهوت
ب- نوسانات خلقی
ج- کمبود عمومی انرژی
د- تصور ضعف بدنی

2. چیزهایی که در روز می خورید به چه چیز بستگی دارد:

الف- چقدر خوب خوابیده اید
ب- زمان ماه
ج- چقدر درباره بدن تان حس خوبی دارید
د- در چه خلق و خویی هستید

3. وقتی زیر دوش هستید معمولا به چه فکر می کنید:

الف- چرا احساس خستگی زیاد و درد دارم
ب- چرا میل به ازدواج ندارم
ج- اخیرا نگران چه چیز بوده ام
د- قصد دارید در آن روز چه بخورید

4. اعتماد به نفس شما وقتی فرو می ریزد که:

الف- بیش از حد بخورید یا چیزهای اشتباه بخورید
ب- از لحاظ فیزیکی احساس تان تحت تاثیر آب و هوا باشد
ج- موعود عادت ماهانه تان باشد
د- احساس اضطراب داشته یا نمی توانید دست از نگرانی بردارید

5. مردم شوکه می شوند که بدانند شما:

الف- اغلب احساس می کنید دوست دارید سر دیگران فریاد بکشید
ب- همچنان در مورد خودتان فکر می کنید که یک فرد خوش اندام هستید
ج- روزهایی دارید که برای ادامه دادن مبارزه می کنید
د- بدون رابطه جنسی می توانید زندگی کنید

6. فرشته ای به شما پیشنهاد می دهد یک بخش را انتخاب کنید که دلتان می خواهد یک ماه در آن بخش قدرتمند باشید. کدام یک را انتخاب می کنید:

الف- جذابیت حنسی شخصی تان
ب- خوشحالی و بهبود فکری
ج- توانایی برای کم کردن وزن
د- انرژی تان، قدرت و استقامت

7. وقتی که کمی احساس بی علاقگی به همه چیز می کنید معمولا به خاطر چیست:

الف- کمی خوشگذرانی یا انتخاب درست غذاهای ناسالم
ب- دوران عادت ماهانه تان نزدیک است
ج- زیر فشار استرس هستید
د- بیش از حد کار کرده و نیاز به خواب بیشتر دارید

8. به طور کلی در کدام موارد بیش ترین فراز و نشیب را دارید:

الف- میزان انرژی
ب- وزن تان
ج- خلق و خویتان
د- میل جنسی تان

9. زیر فشار استرس بودن باعث می شود شما:

الف- رابطه جنسی را رها کنید
ب- بدخلق شوید
ج- با غذا خوردن آرام می شوید
د- تمام شب بیدار دراز می کشید

10. انجام دادن کدام یک از این ها باعث می شود که احساس کنید که کم ترین کنترل را در حال حاضر دارید:

الف- میزان خوشحالی با خلق و خویم
ب- عادات غذایی ام
ج- سلامت جسمی با میزان انرژی ام
د- سلامت جنسی یا باروری ام

امتیازات خود را برای هر سوال براساس جدول محاسبه کنید. و سپس ببیند کدام یک از هورمون ها کلید اساسی برای بهتر بودن و بهبود شما هستند.

تست سلامت

اگر امتیاز شما بین 20 و 35 باشد

دوباره گرمی و درخشش خود را به دست آورید
زمان هایی احساس می شود زندگی مثل یک مبارزه دشوار است، همان طور که شما در برابر میزان انرژی پایین و خستگی می جنگید، همان طور می توانید تحت تاثیر دردهایی قرار بگیرید که نمی شود توضیحی برایشان داد. ممکن است احساس کنید که تب و تاب تان را از دست داده اید. کلید این است که خواب باکیفیت تری داشته باشید که برای ارتقای سلامتی تان به شما انرژی دهد.

هورمون های کلیدی شما: کورتیزول و ملاتونین. کورتیزول هورمون شور و حال و سرزندگی است که به ما در تمرکز کردن هم کمک می کند. اما میزان بالای این هورمون در بدن باعث استرس مداوم خواهدشد، که در نتیجه باعث دردهایی تصادفی در بدن می شود. این هورمون همچنین روند پیری را تسریع می کند و روی کیفیت پوست و مویتان اثر می گذارد. ملاتونین پادزهر کورتیزول است، هورمونی که به بدنتان سیگنال هایی می دهد که زمان کم کردن سرعت کورتیزول است.

رهایی از نوسانات خلقی: قند و کافئین را کم کنید. زمانی را به تمدد اعصاب که برایمان مهم است اختصاص دهید تا این موضوع کمک کند کورتیزول شما تحت کنترل باشد. همچنین با موبایل به تخت نروید و در تاریکی کامل بخوابید، این موضوع باعث می شود که به تولید میزان متعادل ملاتونین کمک کنید.

اگر امتیاز شما بین 36 و 45 باشد

به وزنی که با آن احساس شادی می کنید برسید
میل به غذا رابطه شما را با بدنتان تحلیل می برد. ممکن است شما با نفخ مبارزه می کنید و برای رسیدن به وزن خوشحال کننده تان احساس ناامیدی دارید. ممکن است علاقه به خوردن غذاهای سالم داشته باشید، گرچه تسلیم میل تان به خوردن شیرینی یا غذاهای چرب یا هله و هوله به میزان نامحدودی می شوید اما سعی کنید این میل را کنترل کرده و غذاهای مفید و مغذی را انتخاب کنید.

هورمون های کلیدی: لپتین و گرلین. این ها «هورمون های گرسنگی» هستند. لپتین، توسط سلول های چربی ساخته می شود که پرشدن این هورمون اشتها را کاهش می دهد. گرلین باعث می شود که احساس گرسنگی کنید. با خوردن غذاهای ناسالم مثل هوس به شیرینی و غذاهای چرب، کورتیزول را خراب کرده و باعث افزایش هورمون استرس می شوید.

رهاشدن از نوسانات خلقی: در رژیم غذایی تان میزان زیادی پروتیین های بدون چربی و غلات را جای دهید، چربی کم، میزان زیاد گرلین را سرکوب کرده بنابراین به سمت کم کردن گرلین بروید. غذاهایی با فیبر بالا مثل غلات و پروتیین های بدون چربی بخورید. در روز ورزش های تنفسی بکنید تا کورتیزول شما تحت کنترل باشد و زیاد بخوابید. در روزهای گرسنگی از ورزش های سنگین پرهیز کنید.

اگر امتیاز شما بین 46 و 60 بود

روحیه تان را تقویت کنید
ممکن است زمان های استرس زا داشته باشید، یا بار زیادی روی دوش تان باشد. ممکن است با مغزتان کار نکنید و با نوسانات خلقی در جدال باشید، یا در میان حس گریانی و نیازمندی در تناوب باشید. مایل به فاصله گرفتن بوده و هر کسی که دور و برتان هست را آزاردهنده بدانید. شما ممکن است از حملات خودتردیدی و اعتماد به نفس پایین رنج ببرید.

هورمون های کلیدی شما: کورتیزول و انسولین. غدد فوق کلیوی تان را تقویت کنید. این غدد، هورمون استرس یعنی کورتیزول را ترشح می کنند. میزان بالای این هورمون می تواند در خلق و خو و تمرکز در طولانی مدت تاثیر گذاشته و شما را در خطر افسردگی قرار دهد. افزایش قند خون باعث آزادشدن انسولین می شود و می تواند باعث تحریک حس کج خلقی و اضطراب شود. همچنین می تواند باعث نوسان میزان هورمون زنانه استروژن و پروژسترون شود که احساس خوب بودن را تضعیف می کند.

رها شدن از نوسانات خلقی: زمانی را برای تمدد اعصاب و استراحت اختصاص دهید. ماندن در استرس بالا می تواند تفاوت بزرگی در خلق و خوی تان ایجاد کند. ورزش منظم، راه حل فوق العاده علاج شما است. به بدن تان کمک می کند که کورتیزول مازاد تولید کند و میزان سروتونین شما- که آرامبخش ماده شیمیایی در مغز است- را افزایش دهد. یوگا و تمرین های تمرکز حواس هم کمک خواهدکرد. اگر نوسانات خلق و خو ادواری است، فلفل بیابانی (پنج انگشت) یا روغن اسطوخودوس که مکمل فیتواستروژن است استفاده کنید.

اگر امتیاز شما بین 61 و 80 می باشد

به روزهای جادویی تان برگردید
اگر بتوانید حس تان را شرح دهید، می گویید که سرزندگی و نشاط را از دست داده اید. نشانه این است که انرژی جنسی تان نیاز به بالا رفتن دارد. نوسان میل جنسی، نوسانات خلقی و نفخ با چرخه شما یا احساس علایم یائسگی در ارتباط است.

هورمون های کلیدی: استروژن، پروژستوژن و تستوسترون. هم قطاران اغلب خودشان را در تعادل نگه می دارند و باعث می شوند که شما در سلامت خوبی به سر ببرید. استروژن خلق و خو را خوب می کند و میزان کم آن باعث می شود که شما احساس غمگین بودن کنید، اما میزان زیاد آن می تواند باعث اضطراب شود. کمبود پروژستوژن در آستانه یائسگی می تواند باعث اختلال خواب به خاطر بالا رفتن دمای بدن در شب شود. تستوسترون پایین، روی میل جنسی تاثیر می گذارد اما میزان بالای آن می تواند باعث مسایل پوستی و عادات ماهانه نامنظم شود.

رهایی از نوسانات خلقی: تولید زیاد کورتیزول می تواند تعادل هورمون های زنانه را بر هم بزند و باعث کمبود خواب شود. کاهش میزان استرس، مراقبت از قند خون با خوردن غلات، پروتیین های کم چرب و میوه و سبزیجات تازه می تواند اختلالات پیش از عادت ماهانه را کاهش دهد. بهترین تاثیرات با ورزش منظم و آرامش اعصاب به دست می آید که خلق و خو را آرام می کند. اما اگر مسایل عادت ماهانه یا یائسگی در تضعیف انرژی جنسی و سلامتی شما ادامه دار باشد، پیش یک پزشک عمومی بروید.

منبع :ماهنامه همشهری تندرستی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x