برنج قهوه ای چیست؟ روش پخت برنج قهوه ای

  http://dl.oghyanos.ir/uploads/147871193951051.jpg

برنج قهوه ای یکی از منابع مهم منیزیم به شمار می آید

 

تقریبا خوراک اصلی نیمی از جمعیت جهان برنج است. در برخی از کشورها نیمی از کالری دریافتی روزانه از برنج تامین می شود. دانه کامل برنج چندین لایه مختلف دارد اگر خارجی ترین لایه پوست طی فرآیند حذف شود برنج قهوه ای نامیده می شود. اگر برنج قهوه ای تا حدی آسیاب شود که سبوس خود را از دست دهد به برنج سفیدی تبدیل می شود که بیشتر مواد مغذی اش را از دست داده است.

 

برنج قهوه ای جز غلات کامل طبقه بندی می شود و ارزش غذایی بالاتری نسبت به غلات تصفیه شده دارد. وقتی برنج قهوه ای به برنج سفید تبدیل می شود 90 درصد ویتامین B6، نیمی از منگنزو فسفر، بیش از نیمی از آهن و همه فیبر غذایی و اسیدهای چرب ضروری آن از بین می رود.

 

تفاوت برنج سفيد با برنج قهوه اي

تفاوت بين برنج قهوه اي و سفيد تنها در رنگ آنها نيست. دانه کامل برنج داراي چندين لايه مي باشد. اگر فقط يک لايه خارجي آن را برداريم، آنچه ناميده مي شود، برنج قهوه اي است. در اثر اين فرايند، مواد مغذي موجود در برنج، به مقدار خيلي کم از بين مي روند.

حال اگر برنج قهوه اي آسياب شود، مقدار زيادي از لايه هاي دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذي آن از بين مي روند و آن چه باقي مي ماند، همان برنج سفيد است.

در طي آسياب کردن برنج قهوه اي و تبديل آن به برنج سفيد،67 درصد ويتامين ب3، 80 درصد ويتامين ب1 ، 90 درصد ويتامين B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، 60 درصد آهن و تمامي فيبرهاي محلول و اسيدهاي چرب ضروري موجود در آن از بين مي روند.

مواد مغذي موجود در يک ليوان برنج پخته شده ي سفيد و قهوه اي:

 

برنج سفيد

برنج قهوه اي

کالري

266

218

پروتئين (گرم)

5

4/5

کربوهيدرات (گرم)

58/6

45/8

فيبر (گرم)

0/5

3/5

چربي (گرم)

0/4

1/6

اسيدهاي چرب غيراشباع (گرم)

0/1

0/6

کلسترول (ميلي گرم)

0

0

 

فواید برنج قهوه ای برای بدن

برنج قهوه ای منبع خوبی از منیزیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامینB6 ، منگنز و فیبر است که در تامین سلامتی بدن نقش زیادی دارد. با گنجاندن برنج قهوه ای در برنامه غذایی روزانه خود از تامین نیاز خود به درشت مغذی ها و ریز مغذی ها اطمینان حاصل نمایید.

 

برنج قهوه ای و تنظیم فشار خون بدن

برنج قهوه ای یکی از منابع مهم منیزیم به شمار می آید. همانطور که می دانید منیزیم نقش های مختلفی در بدن ما دارد. یکی از نقش های آن تنظیم فشار خون است. اگر مبتلا به افزایش فشار خون هستید از برنج قهوه ای در برنامه غذایی خود استقبال کنید.

 

برنج قهوه ای و کاهش ریسک بیماری قلبی و عروقی

برخلاف برنج سفید برنج قهوه ای سرشار از فیبر است، یکی از فواید فیبر در بدن ما کاهش کلسترول LDL یا همان کلسترول بد است. کاهش کلسترول بد ریسک بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد. بر طبق مقالات منتشر شده در مجله تغذیه آمریکا ریسک بیماری قلبی و عروقی، ریسک تشکیل لخته و سکته قلبی در زنانی که در هفته 6 بار از برنج قهوه ای استفاده می کردند کمتر از زنانی بود که برنج قهوه ای نمی خوردند.

 

برنج قهوه ای و سلامت دستگاه گوارش

همانطور که در بالا نیز اشاره شد. یکی از منابع غنی فیبر برنج قهوه ای است. یکی از نقش های فیبر در بدن تنظیم حرکات روده و کمک به گوارش بهتر مواد غذایی است. بنابراین برنج قهوه ای به دلیل داشتن فیبر فراوان عاملی برای پیشگیری از یبوست و بهبود سلامت دستگاه گوارش به شمار می آید. همچنین برنج قهوه ای 88 درصد از نیاز ما را به منگنز تامین می کند. یکی از نقش های مهم منگنز در بدن شرکت در متابولیسم چربی ها است.

 

برنج قهوه ای عاری از گلوتن است. افراد مبتلا به حساسیت به این نوع پروتئین می توانند با خیال راحت از برنج قهوه ای در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

 

  http://dl.oghyanos.ir/uploads/147871194021782.jpg

برنج قهوه ای باعث کاهش التهاب در بدن و کمک به کنترل بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید می شود

 

برنج قهوه ای و کنترل دیابت

معمولا افراد مبتلا به دیابت از خوردن برنج می ترسند با اینکه دوست دارند برنج بخورند ولی می دانند که خوردن زیاد برنج قند خونشان را بالا می برد. باید به همه افراد مبتلا به دیابت گفت که برنج قهوه ای به دلیل داشتن فیبر زیاد نه تنها قند خون تان را بالا نمی برد بلکه به کاهش قند خون نیز کمک می کند، پس اگر دوست دارید که برنامه غذایتان حاوی برنج باشد می توانید برنج قهوه ای را جایگزین نمایید.

 

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله علوم غذایی و تغذیه آمریکا نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت که برنج قهوه ای می خوردند در مقایسه با بیمارانی که برنج سفید مصرف می کردند، قند خون کمتری داشتند.

 

برنج قهوه ای و کنترل وزن

مطالعات مختلف نشان داده است که برنج قهوه ای به کنترل وزن کمک می نماید و نقش زیادی در کاهش وزن دارد. مطالعه روی زنان مبتلا به اضافه وزن کره جنوبی نشان داد زنانی که در رژیم کاهش وزنشان از برنج قهوه ای استفاده کردند وزن بیشتری کم کرده بودند.

 

سایر فواید برنج قهوه ای در بدن ما

کاهش التهاب در بدن و کمک به کنترل بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید

کنترل سندروم متابولیک

پیشگیری از سرطانهای مختلف

 

روش پخت برنج قهوه ای :

برای پختن برنج قهوه‎ای نیاز نیست آشپز ماهری باشید، فقط کافی است بدانید چه مقدار آب و چه زمانی برای پختن آن نیاز دارید. در این دستور مقدار برنج را 1 پیمانه در نظر گرفته‎ایم که بسته به استفاده شما می‎توانید آن را تغییر دهید، البته توجه کنید که مقدار آب برای پختن برنج را نیز تغییر دهید. از برنج قهوه‎ای در سالاد کاری برنج به همراه سبزیجات استفاده می‎شود که طعم خوب سبزیجات و برنج قهوه‎ای آن را سالاد ویژه‎ای کرده است. حداکثر زمان لازم برای آماده کردن برنج قهوه‎ای 1 ساعت است.

مواد لازم برای پخت برنج قهوه ای :
برنج قهوه‎ای – 1 پیمانه
نمک – به مقدار لازم
روغن – به مقدار لازم

طرز تهیه برنج قهوه ای :

برنج را در یک قابلمه بزرگ بریزید و حدود 2 پیمانه (¾1 پیمانه) سرخالی به ازای هر یک پیمانه برنج قهوه‌ای آب اضافه کنید. روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس در ظرف را گذاشته و حرارت را خیلی کم کنید و بگذارید برای 45 دقیقه روی حرارت کم بپزد. پس از 45 دقیقه در ظرف را باز نکنید؛ فقط شعله را خاموش کنید. بگذارید قابلمه برنج به مدت 10 دقیقه در همان شرایط قبلی باقی بماند. به این صورت برنج شما آماده است.

ویژگی‌های خاص پخت برنج قهوه ای :
برنج قهوه‌ای یکی از انواع طبیعی غلات کامل است که طعمی شبیه طعم مغزهای خوراکی دارد و حتی پس از پخت هم قهوه‌ای می‌ماند. برای آن که آن را برای مصرف آماده کنید، یادتان باشد:
1- پیش از پخت، آن را 25 تا 30 دقیقه بخیسانید تا نرم و آماده شود.
2- هنگام پخت آب زیادی به آن نیفزایید؛ زیرا دانه‌های برنج به هم می‌چسبند.
3- نسبت آب به برنج برای پخت 2 به 1 است؛ یعنی به ازای هر 1 پیمانه برنج قهوه‌ای، 2 فنجان آب لازم دارید.
4- حتماً قبل از پایان پخت چند دانه برنج را امتحان کنید تا از طعم و چاشنی آن مطمئن شوید.
5- به علت وجود روغن خاص در این نوع برنج از خرید نوع مانده آن خودداری کنید؛ چون طعمش را عوض می‌کند.
6- هنگام نگهداری می‌توانید نوع خام آن را در یخچال بگذارید تا تازه بماند.

برنج قهوه‌ای دانه بلند برای مصرف همراه غذاهای گوشتی و سالادها مناسب است؛ در حالی که نوع متوسط یا کوتاه آن هنگام پخت چسبندگی و نرمی بیشتری دارد و مناسب تهیه پوره و پودینگ است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x