مهمترین دلایل پیری و چروک پوست صورت

برخی از چروک‌ها در نتیجه اثرات محیطی روی صورت پدیدار می‌شوند. از جمله می‌توان به قرار داشتن در معرض دود سیگار یا نور آفتاب اشاره کرد. بنابراین، با دوری کردن از این شرایط می‌توانید از روند پیری بر چهره خود پیشگیری کنید.

 

با بالا رفتن سن آثار گذر زمان را می‌توان به صورت خطوط و چروک‌های ریز و درشت در پوست صورت مشاهده کرد. تقریبا هیچ انسانی را روی زمین پیدا نمی‌کنید که پیر شدن پوستش را دوست داشته باشد زیرا اغلب ما دوست نداریم کهولت سن خود را هر روز در آینده ببینیم و آن را به خود یادآوری کنیم.

با اینکه پیر شدن یک روند کاملا طبیعی است و انسان را از آن گریزی نیست، اما باید بدانید که با رعایت برخی مسایل و انجام بعضی کارها می‌توانید این پروسه را به تاخیر انداخته و برای مدت طولانی‌تری از طروات و صافی پوست خود لذت ببرید.

برخی از چروک‌ها در نتیجه اثرات محیطی روی صورت پدیدار می‌شوند. از جمله می‌توان به قرار داشتن در معرض دود سیگار یا نور آفتاب اشاره کرد. بنابراین، با دوری کردن از این شرایط می‌توانید از روند پیری بر چهره خود پیشگیری کنید.

در همین راستا، در ادامه این مطلب، ۷ عامل اصلی پیر و چروک شدن پوست را به شما معرفی کرده‌ایم.

برای آشنایی با آنها در ادامه همراهمان باشید.

 

استرس

با 7 مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

استرس نوعی بیماری است که علاوه بر روح، به جسم انسان نیز آسیب های فراوانی وارد می کند. هورمون استرس، کورتیزول نام دارد که افزایش ترشح آن جسم و روح را به طور همزمان تخریب می کند. بر اساس تحقیقاتی که چند سال پیش در آمریکا صورت گرفت، مشخص گشت اشخاصی که کورتیزول بالایی دارند، پیرتر از سن واقعی خود به نظر می رسند.

افزایش ناگهانی قندخون در اثر ترشح زیاد کورتزول یا آدرنالین در خون همچنین بر مولکول های کلاژن نیز تاثیر می گذارد. کلاژن پروتئینی است که موجب زیبایی و سلامت پوست می شود. افزایش کورتیزول در بدن باعث کاهش ترشح اسیدهایی می شود که در شفافیت و صاف بودن پوست نقش اساسی دارند. با کاهش این مولکول ها، چین و چروک پوست افزایش می یابد.

استرس باعث می شود تا انسان دایم اخم کند و به مرور جای این اخم ها و چروک ها روی پیشانی و اطراف چشم ها می ماند. از جمله روش های کاهش استرس، یوگا، مدیتیشن و تمرینات ورزشی و ماساژ هستند. تمرین کنید که آرام باشید و هر مساله ای شما را آشفته و برانگیخته نکند. این باعث می شود جوان تر بمانید و پوست صاف و شفافی هم داشته باشید.

شاد بودن و همیشه خندیدن از ایجاد چروک در پوست جلوگیری می کند. بعلاوه، افرادی که همیشه لبخند به لب دارند جوان تر از سن خود دیده می شوند.

 

 

دود سیگار

با 7 مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

ساده ترین آسیبی که دود سیگار به پوست می‌رساند، پیر و چروک کردن است. فرقی ندارد که خودتان سیگاری هستید، یا در کنار افراد سیگاری زندگی می کنید، باید بدانید دود سیگار به شدت به پوست شما آسیب خواهد رساند. این دود – فارغ از دست‌اول یا دست‌دوم بودن – موجب خشک شدن پوست می شود و ویتامین C بدن را نیز از بین می برد. ویتامین C از جمله ویتامین های ضروری و کلیدی برای حفظ رطوبت پوست بشمار می‌رود.

تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند سیگار حاوی موادی است که باعث از بین رفتن کلاژن پوست و پیری آن می‌شود.

 

 

اشعه‌های مضر خورشید

با 7 مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

افرادی که بدون ضدآفتاب به مدت طولانی زیر نور آفتاب حضور دارند، خیلی بیشتر لک می آورند و پوستشان سریع چروک می شود زیرا تابش‌های مضر آفتاب نیز باعث می شود تا پوست سریع تر از حالت نرمال، پیر شود.

همچنین، قرار داشتن طولانی‌مدت در معرض تابش‌های خورشید احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. البته با استفاده از ضدآفتاب می‌توانید ا حد زیادی از این مشکل پیشگیری کنید. یادتان باشد که ضدآفتاب محدود به تابستان نیست و باید در همه روزهای سال از آن استفاده کنید. این لوسیون ها، پوست را در برابر اشعه های نامریی آفتاب محافظت می کنند.

سعی کنید ضدآفتابی با حداقل SPF 30 انتخاب کنید. برای روزهایی که آفتاب تیزتر و اشعه هایش بیشتر است، از SPFهای بالاتر استفاده کنید.

 

 

ورزش نکردن

زیاد نشستن نه تنها موجب مشکلات وزنی و کمردرد می شود، بلکه به پوست نیز آسیب می رسد. هر چه فعالیت و ورزش فرد کم باشد، پوستش زودتر و بیشتر پیر و چروک می شود. ورزش کمک می کند تا خون جریان بیشتری داشته باشد و این به سلامت و شادابی پوست و بدن کمک می کند. با بالا رفتن سن، حتما میزان فعالیت های ورزشی خود را افزایش دهید.

البته باید بدانید که فعالیت شدید قلب در نتیجه ورزش های سخت به آن اندازه که تصور می کنید برای پوست مفید نیست. در عوض، ورزش های بدنسازی روزانه باعث بهبود عملکرد ماهیچه ها شده و از شل شدن پوست پیشگیری می کند.

ورزش هایی همانند یوگا نیز چون با استرس مبارزه می کنند، باعث می شوند تا صورت جوان تر دیده شود.

 

 

هوای سرد و خشک

سرما

بادهای سرد و دمای پایین هوا موجب می شود تا پوست خشک شود و خیلی سریع پیر و چروک شود. افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند، باید دایم پوست خود را مرطوب کنند. رطوبت به جوانی پوست کمک می کند. از مرطوب کننده های مناسب پوست استفاده کنید تا اثرات ناشی از سرما را نیز به طور همزمان درمان کند.

همچنین لازم است که آب زیادی در طول روز بنوشید. هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا پوستی مرطوب و انعطاف پذیر داشته باشید. آب همچنین باعث دفع سموم مضر از بدن می شود که باز برای پوست مفید است.

از مرطوب کننده ها حاوی پپتید استفاده کنید. پپتید زنجیره ای از اسیدهای آمینه است که نه تنها باعث آب رسانی به پوست می شوند، بلکه کلاژن نیز می سازد. بنابراین، دفعه بعدی هنگام خرید مرطوب کننده به محتویات آن توجه کنید. بلافاصله پس از شست و شوی صورت، مرطوب کننده بزنید تا پوست رطوبت خود را حفظ کند.

 

 

نوشیدن الکل

الکل موجب بزرگ شدن رگ های کوچک و افزایش جریان خون در سطح پوست می شود. این مساله در بلندمدت آسیب های دایمی در پوست ایجاد می کند و موجب پیری و چروک می شود. الکل باعث از بین رفتن کلاژن، انعطاف، پف و رطوبت پوست می شود.

 

 

کمبود خواب

با 7 مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

وقتی درست و کامل استراحت نمی کنید، بدن کورتیزول اضافه تولید می کند؛ هورمونی که سلول های پوستی را می شکند. وقتی کامل می خوابید، بدن هورمون رشد انسانی (HGH) تولید می کند که پوست شما را ضخیم و سالم نگه می دارد.

 

نه تنها میزان خواب، بلکه کیفیت خواب شما نیز اهمیت دارد. اگر به پهلو یا دمر بخوابید ممکن است خطوطی روی صورت شما به وجود بیاید که پس از مدتی از بین نمی روند. بنابراین، هر شب به یک سمت نخوابید، بلکه سعی کنید روی کمر بخوابید.

 

کمبود خواب همچنین باعث می شود تا حس خستگی داشته باشید و نخستین عضوی که این مشکل را نشان می دهد، صورت است. کم خوابی موجب ایجاد حلقه های تیره و کیسه هایی در زیر چشم می شود.

پوست نیز تیره و افتاده می شود. خوب است بدانید کم خوابی موجب کم شدن حافظه و افزایش نشانه های افسردگی نیز می شود. به طور متوسط، بزرگسالان باید بین ۸ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابد. میزان مصرف کافئین خود را در طول روز کاهش دهید. به خصوص دو ساعت پیش از خواب به هیچ عنوان کافئین مصرف نکنید.

 

با 7 مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم که داشتن رژیم درست و سالم یکی از اصول داشتن پوستی سالم است. مواد اولیه طبیعی در غذاهای روزانه به تغییر و بیشتر شدن کلاژن کمک می کند در حالیکه غذاهای مملو از شکر به کلاژن آسیب می رسانند.

آنتی اکسیدان ها سرشار از ویتامین های A،  C و E و عناصری همچون کاروتین هستند که ترکیب آنها با هم برای پوست بسیار عالی و مغذی است. چای سبز و سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و عناصری در خود دارند که از شکسته شدن کلاژن های پوست جلوگیری می کند.

میوه و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند با آسیب های پوست مبارزه می کنند. سعی کنید در طول روز میوه و سبزیجات زیاد به ویژه سبزیجات سبز و برگ‌دار و توت های قرمز مصرف کنید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x