آموزش تصویری تهیه فلافل بندری

فلافل بندری اصل غذایی بسیار خوشمزه است که از پوره نخود ادویه زده و سرخ شده در روغن درست می شود. این غذا در خاورمیانه بسیار معروف و شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد. در ادامه با آموزش تصویری بهترین روش پخت فلافل بندری آشنا می‌شوید.
http://dl.oghyanos.ir/uploads/152953767643041.jpg
 فلافل، جمع کلمه عربی “فلفل”، یکی از غذا‌های سنتی لبنان است که اغلب با “سس انبه مخصوص فلافل” سرو می‌شود. البته برخی معتقدند فلافل توسط مسیحیان مصر برای زمان روزه داری اختراع شد، زیرا روزه داران تنها مجاز به استفاده از غذا‌های گیاهی هستند و باید از خوردن هرگونه گوشت پرهیز کنند. این غذا بعد‌ها به شام (سوریه) و از آنجا به سایر کشور‌ها گسترش یافت.

 فلافل بندری خوشمزه اصل
چاشنی اصلی این غذا، فلفل است و طعم و مزه تند آن باعث شده در بین مردم جنوب کشور طرفداران زیادی داشته باشد. فلافل اغلب همراه با سبزیجاتی، چون پیاز و جعفری خرد شده، گوجه فرنگی، خیار شور و انواع ترشی به شکل ساندویچ سرو می‌شود.
ماده مورد استفاده در تهیه فلافل اصل، نخود است، ولی در بعضی از مناطق و کشور‌ها با عدس، باقالا، ماش و سیب زمینی هم درست می‌شود.

 فلافل بندری خوشمزه اصل

از آنجایی که نخود مورد استفاده در تهیه فلافل، نفاخ است آن را حدود ۱۲ ساعت در آب خیس کرده و در این فاصله چند بار آب آن را عوض می‌کنند. یکی از ادویه‌های مورد استفاده در تهیه این غذا، زیره است که علاوه بر ایجاد طعم مطلوب، به هضم بهتر آن کمک کرده و از نفخ آن می‌کاهد.

طرز تهیه فلافل بندری


مقدار مواد لازم برای تهیه ۳۴-۳۰ عدد فلافل ارائه شده؛ زمان آماده سازی مواد اولیه حدود ۳۰ دقیقه و زمان پخت حدود ۱ ساعت است.

مواد لازم
نخود 450 گرم
پیاز متوسط خرد شده1 عدد
سیر3-4 حبه
پودر نخود1.5 قاشق غذاخوری
جعفری تازه ی ساطوری شده1/4 فنجان
نمک 2 قاشق چایخوری
زیره سبز2 قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه1/4 قاشق چایخوری
فلفل قرمز1/4 قاشق چایخوری
پودر هلنوک قاشق چایخوری
روغن مخصوص سرخ کردن (ترجیحا روغن کنجد)به میزان لازم

دستور تهیه:
  1. نخود را در کاسه بزرگی ریخته، در آن آب سرد بریزید به گونه‌ای که روی نخود‌ها کاملا با آب پوشانده شود و اجازه دهید نخود‌ها یک شب خیس بخورند. حجم نخود‌ها پس از خیس خوردن حدود ۵-۴ فنجان خواهد شد.

    نخود خیس خورده

  2. نخود را همراه با پیاز، سیر، جعفری، گشنیز، نمک، فلفل سیاه، نمک، زیره سبز، فلفل قرمز و هل در غذاساز بریزید. اگر غذاساز شما کوچک است، مواد را به دو قسمت تقسیم کرده و هر بار یک قسمت را میکس کنید.

    ریختن مواد در غذاساز

  3. غذاساز را روشن کنید و فرصت دهید تا مواد کاملا با هم مخلوط شده و به شکل خمیر درآیند. مواد چسبیده به دیواره‌های غذاساز را با قاشق چوبی جمع کرده و دوباره مواد را میکس کنید تا از یکدست شدن کامل مواد و چسبندگی آن اطمینان حاصل کنید.

    میکس کردن مواد

  4. پس از این که مواد حالت خمیری پیدا کرد آن را در یک کاسه بریزید و اگر در آن دانه‌های درشت نخود وجود داشت، جدا کنید.

    مایه فلافل

  5. روی ظرف حاوی مواد را با سلفون بپوشانید و به مدت ۲-۱ ساعت در یخچال قرار دهید.
  6. در یک تابه‌ نچسب تا ارتفاع ۴-۳ سانتی‌متر روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. بهترین درجه حرارت برای سرخ کردن فلافل بین ۳۶۰ تا ۳۷۵ درجه فارنهایت است. برای کنترل دمای روغن شما می‌توانید از یک دماسنج مخصوص آشپزی استفاده کرده و پس از رسیدن دمای روغن به درجه حرارت مطلوب، شروع به سرخ کردن فلافل کنید.
  7. مایه فلافل را با دست به شکل گلوله‌های کوچکی به اندازه یک گردو درآورید و در صورت تمایل کمی فشار دهید تا پهن شود. همچنین می‌توانید از قالب مخصوص فلافل برای این منظور استفاده کنید. من برای هر فلافل حدود ۲ قاشق غذاخوری از مایه فلافل استفاده کردم، شما می‌توانید اندازه آن را بنا به سلیقه خود کوچکتر یا بزرگتر در نظر بگیرید.
  8. ابتدا با درست کردن یک عدد فلافل، درجه حرارت روغن را تست کنید. اگر روغن به حرارت مطلوب رسیده باشد سرخ شدن هر طرف فلافل باید ۳-۲ دقیقه طول بکشد، یعنی کل زمان لازم برای سرخ شدن دو طرف فلافل چیزی حدود ۶-۵ دقیقه است. اگر فلافل در مدت زمان کمتری سرخ شد، درجه حرارت روغن بالاتر از حد مطلوب است و در اینصورت فلافل مغزپخت نمی‌شود، بنابراین حرارت را کمتر کنید. اگر سرخ شدن فلافل بیش از این مدت طول کشید، حرارت کم است و در این صورت فلافل سفت می‌شود، بنابراین برای داشتن فلافلی ترد و خوشمزه حرارت را کمی زیاد کنید.

    تست کردن حرارت روغن

  9. وقتی روغن به درجه حرارت مطلوب رسید، شروع به سرخ کردن فلافل‌ها کنید و اجازه دهید به مدت ۶-۵ دقیقه در روغن بپزند و طلایی مایل به قهوه‌ای شوند.

    سرخ شدن فلافل ها در روغن

  10. پس از سرخ شدن فلافل‌ها، آن‌ها را با یک قاشق سوراخ دار از روغن خارج کنید.

    خارج کردن فلافل از روغن

  11. فلافل‌ها را بر روی دستمال کاغذی مخصوص آشپزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

    گرفتن روغن اضافی فلافل

  12. فلافل را زیر نان قرار دهید و با خیار شور، گوجه فرنگی، کاهو و سس انبه، سس کچاپ یا سس مایونز میل کنید.

    ساندویچ فلافل

 

نکات مهم و اصولی در تهیه فلافل بندری

  1. برخی تمایل دارند برای پف کردن بیشتر فلافل به آن بکینگ پودر اضافه کنند. از نظر ما نیازی به افزودن بکینگ پودر نیست، زیرا فلافل موقع سرخ شدن در روغن پف می‌کند و ترد می‌شود، علاوه براین بکینگ پودر باعث ایجاد کم خونی به خصوص در کودکان در حال رشد می‌شود. اما اگر زیاد به این مساله اصرار دارید ۲ قاشق چایخوری بکینگ پودر را در ۱ قاشق غذاخوری آب حل کرده و پس از اینکه مایه فلافل را از یخچال خارج کردید به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  2. اگر فلافل‌ها پس از قرار گرفتن در روغن پخش شدند، مایه فلافل را به غذاساز برگردانده و دوباره میکس کنید تا مایه چسبنده شود. اگر باز هم به چسبندگی مورد نظر نرسید، یک عدد تخم مرغ به مواد اضافه کنید.
  3. در صورت تمایل می‌توانید فلافل‌ها را قبل از سرخ کردن در کنجد بغلطانید، این کار باعث تردتر شدن فلافل می‌شود.
  4. برای درست کردن فلافل سبز رنگ، می‌توانید ۱/۲ فنجان جعفری خرد شده و برای تهیه فلافل زرد رنگ، ۳/۴ قاشق چایخوری زردچوبه به دستور فوق اضافه کنید.
  5. اگر مایه‌ی فلافل به اندازه کافی میکس نشود، فلافل پس از سرخ شدن خیلی خشک می‌شود.
اگرچه نخود کاهش دهنده کلسترول خون است و خواص بی نظیری دارد، ولی از آنجا که فلافل بندری در روغن زیاد سرخ می‌شود، می‌تواند باعث افزایش چربی خون شود و برشته شدن آن نیز از فیبر نخود می‌کاهد، از طرفی به علت داشتن نشاسته و روغن زیاد برای افراد مبتلا به دیابت مضر است.
البته وجود مقادیر قابل توجهی از پروتئین، روی، فولات، منیزیم، فسفر، پتاسیم و کلسیم در نخود می‌تواند ارزش غذایی فلافل را افزایش دهد. بد نیست بدانید که ۱۰۰ گرم فلافل حدود ۳۵۰ کالری دارد و مصرف فلافل با یک کف دست نان، باعث افزایش ۸۰ کالری دیگر به آن می‌شود.
منبع:سایت ستاره
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x